거꾸로 교실(Flipped Classroom)의 교육적 활용가능성 탐색을 위한 교사 인식 조사

Title
거꾸로 교실(Flipped Classroom)의 교육적 활용가능성 탐색을 위한 교사 인식 조사
Other Titles
Investigation of Teachers' Awareness of Flipped Classroom to Explore its Educational Feasibility
Authors
차현진차현진
Keywords
거꾸로 교실; 온라인 학습자료; 교수·학습모델; 학습자 중심의 교육방법; Flipped Classroom; Online learning resource; Teaching·learning model; Learner-led instruction
Issue Date
2015-01
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v. 18, NO 1, Page. 81-97
Abstract
최근 학계와 교육현장의 관심과 주목을 받고 있는 거꾸로 교실은 학업성취도, 학습태도, 협력학습, 자 기 주도 학습 능력 등에 긍정적 효과를 가지고 있다는 많은 교육적 장점에도 불구하고 상당수의 실행 상의 문제점과 어려움이 존재한다. 이에 본 연구는 거꾸로 교실에 대한 교사 및 예비교사의 인식 조사를 통해 거꾸로 교실의 교육적 적용 가능성을 탐색하는데 그 궁극적인 목적이 있다. 이를 위해 선행연구 및 사례 등을 기반으로 거꾸로 교실의 교수‧학습모형 및 가이드라인에 대한 분석을 실시한 다음, 실제 현장 적용 시 충족되어야 할 교육적 선행 조건을 탐색하여 이를 바탕으로 예비교사 156명과 현직교사 42명을 대상으로 교육적 적용 방향 및 인식에 대해 조사를 실시하였다. 조사결과, 전체 80% 이상의 참여 교사 들이 거꾸로 교실을 활용할 의사를 보여주었고 사전학습활동 자료 및 가이드라인이 제공되기를 희망하 였다. 교사들은 거꾸로 교실을 적용하기에 최적의 학습대상은 중학생과 대학생으로 여겼으며, 최적의 과 목은 사회, 과학, 국어, 영어 순으로 나타났으며, 사전학습활동 자료 형태로 동영상을 손꼽았다. 주제어 : 거꾸로 교실, 온라인 학습자료, 교수·학습모델, 학습자 중심의 교육방법 ABSTRACT Although Flipped Classroom(FC) which has recently attracted attention of educational field, showed its various educational effects such as learning academic achievement, attitude, collaborative learning and self-regulated learning. other studies also showed a number of significant problems and challenges in practically implementing. Thus, this study aims to investigate in-service and pre-service teachers awareness of FC in order to explore its educational feasibility for successfully adopting it to classrooms through the alternative solutions to its limitations. To achieve this goal, we firstly conducted literature review on teaching and learning models and guidelines to draw educational prerequisites and then analyzed needs of 156 pre-service teachers and 42 in-service teachers. According to survey results, 80% of teachers are willing to apply FC to their classes and hope to be offered with pre-learning activity materials and guidelines. They consider junior high school students and college students as appropriate learners, social science, science, Korean,
URI
http://www.kace21.or.kr/search/search_origin.phphttp://hdl.handle.net/20.500.11754/21060
ISSN
1598-5016
Appears in Collections:
RESEARCH INSTITUTE[S](부설연구소) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE