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Understanding and Explaining People's Pro-Environmental Behavior: A Proposal for an Integrated Framework

Title
Understanding and Explaining People's Pro-Environmental Behavior: A Proposal for an Integrated Framework
Other Titles
사람들의 친환경행동에 대한 이해 및 영향 요인 탐색: 통합적인 모델의 제안을 중심으로
Author
류쩌하오
Alternative Author(s)
LIU ZEHAO
Advisor(s)
한미정
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 친환경행동의 다차원성을 초점을 맞추어 사적 영역뿐 아니라 공적 영역의 친환경행동도 같이 접근하여 그들의 영향요인들을 각각 규명하고자 했다. 이를 위해서는 기존의 VBN, VIP 및 OSROR 등 세 가지의 이론적 모델을 고찰하고 주관적 규범, 자부심 및 죄책감 등 세 가지의 요인을 추가하여 한 통합적인 모델을 제안하였다. 성인 응답자 592명을 대상으로 이루어진 온라인 설문조사의 결과는 다음과 같다. 첫째, 주관적 지식, 생태적 정체성, 주관적 규범, 그리고 자부심 등 네 가지의 요인은 응답자들의 사적 친환경행동에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 친환경 관련 매체 이용, 대인커뮤니케이션, 생태적 정체성, 그리고 주관적 규범 등 네 가지의 요인은 응답자들의 공적 친환경행동에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타나는 반면, 생태-이타적 가치관과 자부심은 유의미한 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 죄책감 요인은 응답자들의 공적 및 사적 친환경행동 모두에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 친환경 관련 매체 이용은 대인커뮤니케이션, 생태-이타적 가치관 및 주관적 지식에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고 대인커뮤니케이션은 생태-이타적 가치관, 주관적 지식, 생태적 정체성, 그리고 주관적 규범에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 생태-이타적 가치관은 생태적 정체성, 자부심 및 죄책감, 주관적 지식은 생태적 정체성, 생태적 정체성은 주관적 규범, 자부심 및 죄책감, 그리고 주관적 규범은 자부심과 죄책감에 각각 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 이러한 분석결과를 바탕으로 죄책감이 친환경행동의 유의미한 영향요인이 아니라는 점을 감안하여 본 연구에서는 죄책감을 최종의 통합적인 모델에서 제외하였다. 죄책감을 제외한 후 다른 모든 변수 간 영향경로의 방향성, 강도, 통계적인 유의성은 큰 변화를 보이지 않는 것으로 나타났다. 종합적으로 본 연구는 한국에서 친환경행동에 대한 이론적 접근의 부족을 메우는데 기여할 것으로 기대하고 보다 실질적인 친환경행동의 촉진을 위해 유용한 시사점을 제공할 것으로 기대한다.|With the continuous emergence and expansion of various environmental problems, the global environment is facing unprecedented challenges. In recent years, pro-environmental behavior has received increasing attention as it is considered an effective way to solve environmental problems. Against this background, it is particularly important to better understand people's pro-environmental behavior and encourage them to behave in a pro-environmental manner. To this end, this study investigated three basic theoretical models (VBN, VIP, and OSROR) and three additional factors (subjective norm, pride, and guilt), thereby proposing a comprehensive framework to identify the effective factors that can influence people's pro-environmental behavior significantly. Especially, this study addressed pro-environmental behavior as a multidimensional construct to induce a wide range of actions that occur in both the private and public spheres. The main results of the online survey with 592 South Korean adult participants revealed that, first, subjective knowledge, ecological identity, subjective norm, and pride were the significant driving factors of private pro-environmental behavior. Second, media use, interpersonal communication, ecological identity, and subjective norm were the significant positive influencing factors, but bio-altruistic value and pride were the significant negative influencing factors of public pro-environmental behavior, respectively. Third, guilt had no significant effect on any private or public pro-environmental behavior. Fourth, media use was found to have a significant positive effect on interpersonal communication, bio-altruistic value, and subjective knowledge, and interpersonal communication was found to have a significant positive effect on bio-altruistic value, subjective knowledge, ecological identity, and subjective norm. Finally, bio-altruistic value was shown to have a significant positive effect on ecological identity, pride, and guilt; subjective knowledge was shown to have a significant positive effect on ecological identity; ecological identity was shown to have a significant positive effect on subjective norm, pride, and guilt; and subjective norm was shown to have a significant positive effect on pride and guilt. However, since guilt was not a significant explaining factor for neither private nor public pro-environmental behavior, this study decided to remove it from the final framework. After this process, no significant change was found in the strength, directionality, or statistical significance of the path effects between other latent constructs. In summary, this study developed a new framework to examine private and public multidimensional pro-environmental behavior in South Korea by integrating and extending fundamental theoretical models. Through such works, this study can contribute to filling the gaps in the limited theoretical approach to pro-environmental behavior in South Korea and provide some useful practical suggestions for promoting more pro-environmental behavior.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000732358https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/188875
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Theses (Ph.D.)
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