120 0

AI 컨덕팅 프로그램 세미 컨덕터를 활용한 초등음악 수업안 개발과 연구

Title
AI 컨덕팅 프로그램 세미 컨덕터를 활용한 초등음악 수업안 개발과 연구
Other Titles
The Development of Lesson Plans for Elementary Music Education: Utilizing AI Conducting program 'Semi-Conductor'
Author
김진원
Alternative Author(s)
KIM JIN WON
Advisor(s)
유정연
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
국 문 요 지 본 논문은 인공지능(AI) ‘세미-컨덕터’를 활용한 음악교육 지도안 개발과 연구이다. 이 연구의 목표는 4차 산업 시대에 많은 영향력을 미치고 있는 인공지능 프로그램의 교육적 기능을 고찰하며 실제 음악 교과에서 이를 적용할 가능성을 확인하는 것이다. 시공간을 넘나드는 뉴미디어 시대의 교육은 학습자의 적극적인 참여와 서로 다른 영역과의 연결이 중요하게 여겨진다. 2015년 교육부에서 발표한 교육과정개정안은 현시대가 요구하는 창의적 융합인재를 육성하기 위해 디지털 리터러시 강화 및 이를 포용하는 교육자료를 개발하고 그 교육적 적합성과 타당성을 확인하는 것을 추구하였다. 본 연구는 최근 발표된 교육부의 방침에 따라 인공지능 지휘프로그램 ‘세미-컨덕터’를 활용하여 총 10차시로 구성된 음악교육 지도안을 개발했다. 이를 위한 세부연구사항은 다음과 같다. 첫째, 달크로즈의 유리드믹스에 의거하여 타일러의 합리적 모형에 따라 지휘법을 기반으로 한 음악교육 지도안을 개발했다. 둘째, 교육내용으로는 인공지능 프로그램 활용법, 음악의 구성요소 및 지휘법 학습, 발표 및 실습이 포함된다. 셋째, 지도안의 학습계획은 음악이론, 지휘법, 지휘 실습 및 공연 리허설, 연주회 개최로 설계했다. 마지막으로, 개발된 프로그램의 교육 적합성을 확인하기 위해 서울특별시 소재의 H대학교와 S대학교 사범대학원 음악교육전공자 30인을 대상으로 설문조사를 진행했다. 이 연구는 인공지능 지휘프로그램 ‘세미 컨덕터’를 통해 학습자가 실제 오케스트라 없이도 능동적이고 적극적으로 지휘법을 체득하고, 그 과정에서 다양한 음악적 지식을 습득할 수 있는 프로그램을 개발한다는 점에서 의의가 있다. 더 나아가 단순히 교육과정 개발에 그치지 않고, 실제 예비교사 선생님들의 설문조사를 통해 교육적합성과 타당성을 확인한다는 점에서 기존 연구와 차별된다.|ABSTRACT The Development of Lesson Plans for Elementary Music Education: Utilizing 'Semi-Conductor’ Kim, Jin Won Dept.of Contemporary music Graduate School of Hanyang University This thesis presents a comprehensive study on the design and implementation of the Artificial Intelligence(AI) program 'Semi-Conductor' in the area of music education. Against the backdrop of the 4th Industrial Revolution, this research explores the pedagogical functionalities of AI and assesses their applicability within actual music education. In the contemporary epoch of the New Media, which transcends temporal and spatial boundaries, the significance of a learner’s active engagement and interdisciplinary connections within realm of education is becoming increasingly important. The Curriculum Revision Initiative of 2015 announced by the South Korean Ministry of Education, aims at fortifying digital literacy, designing educational materials corresponding with the literacy paradigm, and validating their pedagogical efficacy. This strategic endeavor is to cultivate creative convergent talents requisite for the present era. In alignment with the aforementioned educational policy, the purpose of this research is to utilize the 'Semi-Conductor' AI conducting program and construct a music education program comprising of ten sessions. The research details pertaining to this initiative is as follows: Initially, drawing upon Dalcroze's Eurythmics, an instructional plan in music education is designed, incorporating conducting methodologies aligning with Tyler's rational model. Subsequently, the educational curriculum includes the utilization of artificial intelligence programs, familiarization of music components and conducting techniques, along with instructional presentations and practical exercises. Thirdly, the instructional plan incorporates a learning framework timeline comprising of music theory, conducting methodology, practical conducting sessions, rehearsals, and the organization of concerts. Lastly, to assess the educational efficacy of the developed program, a survey will be administered to 30 music education majors, enrolled at H University and S University Graduate Schools of Education, in Seoul. This study holds significance as it utilizes the AI conducting program 'Semiconductor’, enabling learners to actively and autonomously acquire conducting techniques without the need for a actual orchestra, while simultaneously developing a program which is capable of acquiring diverse musical knowledge throughout the learning process. Furthermore, it distinguishes itself from previous research endeavors by not solely focusing on curriculum development, but also by confirming its educational suitability and validity through surveys involving actual pre-service teachers.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000725415https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/188637
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > APPLIED MUSIC(실용음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE