105 0

MZ세대들의 골프웨어 브랜드 선택속성에 대한 중요도 및 만족도 분석

Title
MZ세대들의 골프웨어 브랜드 선택속성에 대한 중요도 및 만족도 분석
Other Titles
An Analysis of the Importance and Satisfaction of the MZ Generation's Golf Wear Brand Selection Attributes
Author
김규민
Alternative Author(s)
Kim, kyumin
Advisor(s)
남상백
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 융합산업대학원
Degree
Master
Abstract
국 문 요 지 김 규 민 한양대학교 융합산업대학원 스포츠경영학과 전 세계 팬데믹을 일으킨 COVID-19로 인하여 스포츠 산업 분야의 성장세는 하락세를 맞이하였지만, 국내 골프 산업은 꾸준한 성장세를 보이고 있다. MZ 세대들이 추구하는 ‘소확행’의 소비니즈를 앞세워 전 세계 골프웨어 산업의 1위의 시장 규모로 성장하였다. 이 연구는 MZ 세대들의 골프웨어 브랜드 선택속성 소비니즈의 내적, 외적 요인들에 대한 중요도와 만족도를 분석하기 위한 목적이 있다. 골프 산업의 최대 규모는 미국으로 국내 산업의 7배가 넘지만 골프웨어 시장은 미국보다 국내 시장의 규모가 크다. 이러한 국내 골프웨어 시장의 소비자들이 선택하는 소비니즈가 무엇인지 분석하고, 이를 활용하여 스포츠 산업의 전반적인 마케팅 전략으로 활용하는 것이 본 연구의 의의이다. 연구 대상은 골프웨어 구매 경험이 있으며 골프장, 골프연습장, 골프웨어 매장을 방문하는 수도권․충청권 지역의 MZ 세대를 모집단으로 선정하여 설문조사를 진행하였다. 연구 방법은 자기평가기입법(self-administration method)으로 오프라인 설문지와 온라인 설문(Google Form) 방식을 활용하였다. 오프라인 설문지 135부와 온라인설문지 110부를 포함한 총 245부의 설문지 데이터를 SPSS 27.0 통계 분석을 활용하였으며 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, Ⅰ사분면 트렌디한 디자인, 자외선을 차단해주는 디자인, 기존의 골프웨어와 맞춤 컬러, 소재의 착용감, 골프웨어의 원단 소재, 내구성의 우수함, 세탁의 간편함의 7가지 요인이 조사되었고, 지속적인 유지와 관리가 요구되는 것을 알 수 있었다. 둘째, Ⅱ사분면은 가격할인 여부, 가격 대비 만족의 2가지 요인이 조사되었고 현시점에서 집중적인 노력이 필요로 하는 것을 알 수 있었다. 셋째, Ⅲ사분면은 저렴한 가격, 브랜드 가치에 비해 저렴한 가격, 매장접근이 편리한 브랜드, 광고에 자주 등장하는 브랜드, 프리미엄 브랜드, 몸매가 돋보이는 디자인, 새로운 디자인, 일상복과 어울리는 컬러, 화려한 컬러의 9가지 요인이 조사되었고, 현시점에서 우선으로 고려할 사항은 아니지만 향후 개선해야 하는 것을 알 수 있었다. 넷째, Ⅳ사분면은 무채색 컬러, 유행하는 브랜드의 2가지 요인이 조사 분석되었고, 현시점에서 재고해야 할 사항임을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과를 통하여 MZ 세대들의 골프웨어 브랜드 선택속성에 대한 중요도 및 만족도 분석에 관한 소비자들의 소비니즈를 파악할 수 있었다. MZ 세대들은 스포츠웨어를 선택하는 요인에 있어 브랜드의 가치성보다 디자인, 기능성, 가격, 컬러, 트렌드 모두를 중요시하는 것을 확인하였다. 이에 스포츠 산업 분야에서 시시각각 변화되고 있는 소비니즈의 트렌드 반영이 필수적인 시점에서 COVID-19 종식 이후의 소비니즈와 선택속성의 중요도 및 만족도 분석의 연구 결과를 스포츠 산업의 지속 성장을 위한 효율적인 마케팅 자료로 활용되길 바란다.|ABSTRACT An Analysis of the Importance and Satisfaction of the MZ Generation's Golf Wear Brand Selection Attributes Kyumin, Kim Department of Sports Management Graduate school of Industrial convergence The growth of the sports industry has been on a downward trend due to COVID-19, which caused the global pandemic, but the domestic golf industry is showing steady growth. It has grown to be the No. 1 market in the global golf wear industry with the consumer needs of 'small happiness' pursued by the MZ generation. The purpose of this study is to analyze the importance and satisfaction of the internal and external factors of the golf wear brand selection attribute consumption needs of the MZ generation. The largest golf industry is the United States, more than seven times that of the domestic industry, but the golf wear market is larger in the domestic market than in the United States. The significance of this study is to analyze what consumption needs consumers choose in the domestic golf wear market and use them as an overall marketing strategy for the sports industry. The subjects of the study had experience purchasing golf wear, golf course, and golf practice field A survey was conducted by selecting the MZ generation from the metropolitan and Chungcheong areas as a population visiting golf wear stores. The research method used offline questionnaires and online questionnaire methods as a sold-administration method. A total of 245 questionnaire data, including 135 offline questionnaires and 110 online questionnaires, were analyzed using SPSS 27.0 statistical analysis, and the following conclusions were drawn. First, seven factors were investigated in Quadrant I: trendy design, UV-blocking design, existing golf wear and custom color, material fit, fabric material of golf wear, durability excellence, and ease of washing. Second, in Quadrant II, two factors were investigated: price discount and satisfaction with price, and it was found that intensive efforts were required at this point. Third, in Quadrant III, nine factors were investigated: low price, low price compared to brand value, brands with convenient store access, brands that frequently appear in advertisements, premium brands, figure-out design, new design, colors that go well with everyday wear, and brilliant color. Fourth, in Quadrant IV, two factors were investigated and analyzed: achromatic color, and trending brand, and it was found that it was something to reconsider at this point. Through these research results, it was possible to grasp consumers' consumer needs for the analysis of the importance and satisfaction of the golf wear brand selection attributes of the MZ generation. It was confirmed that the MZ generation places more importance on design, functionality, price, color, and trends than brand value in selecting sportswear. Therefore, at a time when it is essential to reflect the ever-changing trends of consumer needs in the sports industry, we hope that the results of the analysis of the importance and satisfaction of consumer needs and optional attributes after the end of COVID-19 will be used as efficient marketing data for the sustainable growth of the sports industry.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000725068https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/188545
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF SPORTS BUSINESS(스포츠경영학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE