77 0

RoHS 시험 공인기관 브랜드 이미지와 인지도가 B2B 소비자의 구매의도에 미치는 영향: 신뢰된 매개효과 중심으로

Title
RoHS 시험 공인기관 브랜드 이미지와 인지도가 B2B 소비자의 구매의도에 미치는 영향: 신뢰된 매개효과 중심으로
Other Titles
The Impact of RoHS official certification institutions' Brand Image and Recognition on B2B Custorms Purchase Intention : Focusing on Trusted Mediating Effects
Author
김종원
Alternative Author(s)
KIM JONGWON
Advisor(s)
김병훈
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 융합산업대학원
Degree
Master
Abstract
Research on the influence of brand image and awareness on purchase intention has been conducted across diverse fields, but there is still a lack of research specifically focused on the realm of official certification institutions. The purpose of this study is to examine how the brand image and recognition of official certification institutions in the field of Restriction of Hazardous Substances (RoHS) affect customer trust and purchase intentions, based on actual cases. Through surveys, this research aimed to explore the significance of improving service quality and identifying suitable marketing strategies for official certification institutions. Pre-existing studies in various fields were utilized to analyze the impact of brand image and recognition as independent variables on purchase intention as the dependent variable, with trust as the mediating factor. The hypotheses to be tested in this study are as follows: (1) The image of official certification institutions will positively influence customer trust. (2) Recognition of official certification institutions will positively influence customer trust. (3) Customer trust in official certification institutions will positively impact purchase intention. (4) The image of official certification institutions will positively affect purchase intention. (5) Recognition of official certification institutions will positively affect purchase intention. Targeting companies that have commissioned or are planning RoHS tests, excluding unreliable responses from a total of 250 surveys, 224 valid responses were analyzed using SPSS WIN 25.0 for the measurement model and AMOS 25.0 for confirmatory factor analysis of the structural model. The study confirmed that both the image and recognition of official certification institutions impact trust, and trust, in turn, mediates purchase intentions. However, it was found that the image of official certification institutions does not directly affect purchase intentions, whereas recognition does influence purchase intentions. Based on these results, the brand image has a significant effect on trust in the B2B relationship with the company, and recognition has a significant effect on purchase intention, so various marketing plans should be established, and related research should be continuously conducted in various test and analysis businesses in addition to the Hazardous Substance Use Restriction (RoHS) field.|지금까지 브랜드 이미지와 인지도가 구매의도에 미치는 영향 연구에 대해서는 다양한 분야에서 연구가 진행되어 왔으나 공인기관 분야에 대해서는 연구된 바는 아직까지 없었다. 본 연구의 목적은 공인기관의 다양한 사업 분야 중 유해물질사용제한(RoHS) 분야에서 공인기관 브랜드 이미지와 인지도가 기업의 신뢰와 구매의도에 중요한 영향을 미치는 실제 사례들을 바탕으로 설문을 통하여 연구를 진행하고 서비스 품질 향상과 공인기관에서 맞는 마케팅 방향을 찾아가는데 의의가 있다. 본 연구를 진행하기 위하여 다양한 분야에 관련 선행 연구들을 바탕으로 브랜드 이미지와 브랜드 인지도를 독립변수로 신뢰를 매개변수로 이용하여 종속변수인 구매의도에 미치는 정도를 회귀분석을 통하여 분석하였다. 검증하고자 하는 연구 가설은 다음과 같다. 공인기관 이미지는 고객의 신뢰에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 공인기관 인지도는 고객의 신뢰에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 공인기관의 고객 신뢰가 구매의도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 공인기관 이미지가 구매의도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 공인기관 인지도가 구매의도에 정(+)의 영향을 미칠 것이다. 본 연구에서는 RoHS 시험을 의뢰하고 있거나 의뢰를 계획하고 있는 기업을 대상으로 총 250부의 설문 중 불성실하게 응답한 설문을 제외하고 224부의 설문 표본을 통하여 SPSS WIN 25.0을 통하여 측정모형을 분석하였고 AMOS 25.0 프로그램을 이용하여 구조모형에 대하여 확인적요인분석을 분석하였다. 공인기관 이미지와 인지도는 신뢰에 영향을 미치고 있음을 확인하였고 신뢰는 구매의도에 매개하고 있음을 확인하였다. 하지만 공인기관 이미지는 구매의도에 영향을 미치지 않는다고 확인되었고 공인기관 인지도는 구매의도에 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 이와 같은 결과를 바탕으로 공인기관에서는 기업과의 B2B 관계에서 브랜드 이미지는 신뢰에 유의한 영향을 미치고 있으며 인지도는 구매의도에 유의한 영향을 미치고 있어 다양한 마케팅 계획을 수립하여야 하고 유해물질사용제한(RoHS) 분야 외에 다양한 시험, 분석 사업 분야에서 관련 연구를 지속적으로 진행하여 보다 나은 마케팅 방향을 찾는데 힘쓸 것을 제안한다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000723239https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/188542
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF INDUSTRIAL AND MANAGEMENT ENGINEERING(산업경영공학과) > Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE