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경기지역 宗宅의 風水立地에 대한 硏究

Title
경기지역 宗宅의 風水立地에 대한 硏究
Other Titles
A Study on the Feng Shui Location of Jongtaek in the Gyeonggi Province -Dongrae-jeong's Dongraegun clan Jeonju-yi's Ikneunggun clan Haepyeong-yoon's Dongganggong clan centered around the Jongtaek-
Author
장현종
Alternative Author(s)
Jang Hyun Jong
Advisor(s)
박정해
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 융합산업대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 사대부(士大夫)들의 풍수사상에 입각하여 종택(宗宅)의 입지와 환경, 공간배치를 풍수지리 원리를 이용하여 분석한다. 경기지역에 위치한 동래정씨 동래군파 종택과 전주이씨 익녕군파 종택 그리고 해평윤씨 동강공파 종택의 입지분석을 통하여 전통건축의 입지선정과 공간구성의 다양한 특징 등을 종합적으로 분석해 보고자 한다. 동래정씨 동래군파 종택의 주산은 거문 토성체로 겸혈을 맺으며, 금성요대수가 감싸 흐른다. 좌향은 을좌신향이며 호순신의 지리신법에 일부 부합하지 않는다. 공간구성은 서사택에 배속 되며 혈처에 종택의 핵심 공간인 안채내에 태실을 배치하였다. 전주이씨 익녕군파 종택의 주산은 무곡 금성체로 와혈을 맺으며, 물은 금성수의 형상으로 서출동류로 흐른다. 좌향은 임좌병향으로 호순신의 지리신법에 부합한다. 공간구성은 동사택이며, 혈처에 종택의 핵심 공간인 태실을 배치하였다. 해평윤씨 동강공파 종택의 주산은 무곡 금성체로 와혈을 맺으며, 물의 형상은 토성수로 환포하며 흐른다. 좌향은 임좌병향이며 호순신의 지리신법에 부합한다. 공간구성은 동사택에 배속되고 혈처에 종택의 핵심 공간인 태실을 배치하였다. 이와 같이 입지환경을 분석한 결과 다음과 같은 공통점과 차이점을 도출할 수 있다. 첫째, 양균송의 논리에 부합하고 있다. 동래정씨 동래군파 종택은 겸차혈, 전주이씨 익녕군파 종택과 해평윤씨 동강공파 종택은 원와혈로, 주산의 형체를 현무봉이 이어받아 그에 맞는 형태의 혈을 결지한다고 한 양균송의 논리에 모두 부합한다. 둘째, 풍수 길지에 입지하고 있다. 동래정씨 동래군파 종택, 전주이씨 익녕군파 종택 그리고 해평윤씨 동강공파 종택 세 곳 종택 모두 배산임수, 전저후고, 전착후관의 지형과 풍수에서 재물을 의미하는 물길과 함께 인물을 관리하는 산 또한 길한 곳을 선정한 입지의 공통적 특징을 가지고 있다. 셋째, 혈처에 태실이 배치되어 있다. 동래정씨 동래군파 종택, 전주이씨 익녕군파 종택, 해평윤씨 동강공파 종택 모두 하나같이 혈처에 핵심공간에 해당하는 태실을 배치하였다. 이는 풍수가 지향하는 최종적인 목표이자 핵심인 영역에 종택의 핵심 공간에 해당하는 태실을 배치함으로써 가문의 인재탄생과 인재양성에 심혈을 기울였다는 공통적 특징을 보여주는 것이다. 넷째, 길수를 선호한 입지를 선택하고 있다. 동래정씨 동래군파 종택과 전주이씨 익녕군파 종택의 물길은 금성수의 형상이며, 해평윤씨 동강공파 종택의 물길은 토성수로 모두 길수를 취하고 있다. 다섯째, ‘ㅁ’모양의 안채로 구성되어 있다. 안채와 사랑채와의 결합이든 안채와 행랑채와의 결합이든 종택 세곳 모두 ‘ㅁ’자형 안채의 모습을 취하고 있다. 여섯째, 자연지형에 순응한 건축형태를 띠고 있다. 주산에 입수룡에 순응하여 배산임수 전저후고의 요소를 취하며 자연자형에 순응하여 종택을 건설하였다. 종택 입지의 차이점을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 동래정씨 동래군파 종택은 유일하게 서향을 하고 있다. 이는 자연지형에 순응하여 주산의 기운을 받으며 앞으로는 안산인 탐랑을 취한 형국이다. 둘째, 해평윤씨 동강공파의 사당은 안채에 위치하고 있다. 해평윤씨 동강공파 종택의 경우 안채내에 감실을 두어 5대조의 위패를 모시고 5대 봉사를 한다. 셋째, 와혈과 겸혈의 차이이다. 동래정씨 동래군파 종택의 주산은 거문토성체로 겸혈을, 전주이씨 익녕군파 종택과 해평윤씨 동강공파 종택의 경우 주산은 무곡금성체로 와혈을 맺는 차이점을 보였다. 넷째, 동사택과 서사택의 차이를 들을수 있다. 동래정씨 동래군파 종택은 서사택이며, 전주이씨 익녕군파 종택과 해평윤씨 동강동파 종택은 동사택에 배속 된다. 결과적으로 동래정씨 동래군파 종택, 전주이씨 익녕군파 종택, 해평윤씨 동강공파 종택의 풍수적 입지를 비교 분석한 결과 종택 세곳 모두 풍수 논리에 부합하는 풍수적 길지에 입지 한다는 점이다. 조선 사대부들은 유교사상에 입각하여 조상을 좋은 땅에 모셔 자손된 도리로 효를 행하고 후손들에게 좋은 환경에서 입신양명하여 대대로 명문가를 유지하기위해 입지선정에 심혈을 기울였다. 그 과정에 풍수가 적극 활용 되었고, 종택의 핵심공간인 태실을 혈처에 두어 종가가 지향하는 인재탄생을 염원하였다.| This study analyzes the location, environment, and spatial arrangement of Jongtaek based on the Feng Shui principles of Sadaebu. It is to comprehensively analyze various characteristics including location and spatial arrangement of Jongtaek depending on location analysis on ancestral houses of Dongrae-jeong's Dongraegun clan, Jeonju-yi's Ikneunggun clan, and Haepyeong-yoon's Dongganggong clan in Gyeonggi Province.  Jusan of Jongtaek of Dongrae-jeong's Dongraegun clan is Geomun Tosungchae, related with Gyeomhyul, and water shaped with Geumsungyodaesu flows around it. Its directional orientation is Euljwashinhyang and it does not accord with Jirishinbup of Ho Shun Shin. The spatial arrangement is connected to Seosataek, and at Hyulcheo Taesil is placed in Anche, which is a core spot of Jongtaek.   Jusan of Jongtaek of Jeonju-yi's Ikneunggun clan is Mugok Geumsungchae, related with Wahyul, and water shaped with Geumsungsu flows of Seochuldongryu, starting from west to east. Its directional orientation is Imjwabyeonghyang and it accords with Jirishinbup of Ho Shun Shin. The spatial arrangement is Dongsataek, and at Hyulcheo Taesil is placed, which is a core spot of Jongtaek.  Jusan of Haepyeong-yoon's Dongganggong clan is Mugok Geumsungchae, related with Wahyul, and water shaped with Tosungsu flows surrounding it. Its directional orientation is Imjwabyeonghyang and it accords with Jirishinbup of Ho Shun Shin. The spatial arrangement is Dongsataek, and at Hyulcheo Taesil is placed, which is a core spot of Jongtaek.   As a result of analyzing the location environment, this study derives commonalities and differences.   First, they are in accordance with the logic of Yang Gyun-Song. Jongtaek of Dongrae-jeong's Dongraegun clan is Gyeomchahyul. Jongtaek of Jeonju-yi's Ikneunggun clan and Jongtaek of Haepyeong-yoon's Dongganggong clan are Wonwahyul. They are in accordance with the logic of Yang Gyun-Song, in which he claimed Hyunmoobong mountain succeeds shapes of their Jusan and decides appropriately-shaped Hyul.   Second, they are placed in an auspicious Feng Shui location. All of the three Jongtaeks have locational commonalities including Baesanimsu, which means mountain in the back and a river in the front, Jeonjeohugo, which means low height in the front and high height in the back, and Jeonchackhuguan, which means narrow entrance in the front and huge place inside. In addition, they all have presence of water representing wealth in Feng Shui and auspicious mountains managing individuals.   Third, Taesil is located in Hyulcheo. Every three Jongtaek places Taesil at a core spot of Hyulcheo. As Taesil is placed at the core spot of Jongtaek, which is an ultimate goal of Feng Shui, they all try to have birth and cultivation of family talent in their clan.   Fourth, they select locations that favor auspicious flow of water. The Jongtaeks of Dongrae-jeong's Dongraegun clan and Jeonju-yi's Ikneunggun clan are shaped with Geumsungsu. The Jongtaek of Haepyeong-yoon's Dongganggong clan is shaped with Tosungsu, and everyone has an auspicious flow of water.  Fifth, they consist of a square-shaped Anche, which is a main building. Whether Anche is connected with Sarangchae or with Hangrangchae, the three Jongtaek have a square-shaped Anche.   Sixth, they constructed the Jongtaek by adopting Jusan with Ipsuryong and by applying characteristics of Baesanimsu and Jeonjeohugo for complying with natural topography.  This study summarizes differences of the Jongtaek’s locations as follows.   First, only the Jongtaek of Dongrae-jeong's Dongraegun clan has directional orientation to the west. It is because the structure should be complied with natural topography by receiving the energy of Jusan and Tamrang of Ansan.   Second, Sadang of Haepyeong-yoon's Dongganggong clan is located at Anche. In the case of the Jongtaek of Haepyeong-yoon's Dongganggong clan, they conduct rituals for the five generations by placing Gamsil, which is an ancestral shrine, into Anche.  Third, there is a difference between Wahyul and Gyeomhyul. Jusan of the Jongtaek of Dongrae-jeong's Dongraegun clan is Geomun Tosungchae, related with Gyeomhyul. Jusan of both Jongtaek of Jeonju-yi's Ikneunggun clan and Haepyeong-yoon's Dongganggong clan is Mugokgeumsungchae, related with Wahyul.   Fourth, there is a difference between Dongsataek and Seosataek. The Jongtaek of Dongrae-jeong's Dongraegun clan is Seosataek and the Jongtaeks of Jeonju-yi's Ikneunggun clan and Haepyeong-yoon's Dongganggong clan are Dongsataek.  In conclusion, as a result of comparing and analyzing the three Jongtaeks of Dongrae-jeong's Dongraegun clan, Jeonju-yi's Ikneunggun clan, and Haepyeong-yoon's Dongganggong clan, the three Jongtaeks are located in auspicious places based on Feng Shui principles. Sadaebu in Joseon Dynasty relies on Confucian ideology devoted considerable effort to selecting auspicious locations for their ancestors in order to perform filial duty, and for their descendants in order to maintain their prestigious family line by achieving fame and prestige. In the process, Feng Shui is utilized actively, and Taesil is located at Hyulcheo, which is a core spot of Jongtaek so that they aspire to the birth of talented individuals within their family line. 
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000729246https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/188536
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF ORIENTAL CULTURE(동양문화학과) > Theses(Master)
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