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감성리더십이 구성원의 직무몰입과 고객지향성에 미치는 영향: 관계적 에너지의 매개효과

Title
감성리더십이 구성원의 직무몰입과 고객지향성에 미치는 영향: 관계적 에너지의 매개효과
Other Titles
The Influence of Emotional Leadership on Employees’ Job Involvement and Customer Orientation: The Mediating Effect of Relational Energy
Author
윤지현
Advisor(s)
정기수
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 감성리더십이 구성원의 직무몰입과 고객지향성에 미치는 영향을 검증하고 그 영향에서 관계적 에너지의 매개효과를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 감성리더십은 직무몰입과 고객지향성에 유의한 영향을 미치는가? 둘째, 감성리더십은 관계적 에너지에 유의한 영향을 미치는가? 셋째, 관계적 에너지는 직무몰입과 고객지향성에 유의한 영향을 미치는가? 넷째, 관계적 에너지는 감성리더십과 직무몰입, 고객지향성의 관계에서 매개효과를 나타내는가?이다. 설정된 연구문제를 확인하기 위해 국내 기업의 고객 응대 근로자들을 대상으로 편의표집을 통한 설문조사를 진행하였다. 총 230부의 자료를 바탕으로 분석을 진행하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 감성리더십은 직무몰입에 정적(+)인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 감성리더십은 관계적 에너지에 정적(+)인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 관계적에너지는 직무몰입과 고객 지향성에 정적(+)인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 감성리더십은 직무몰입과 고객지향성에 미치는 경로에서 관계적 에너지를 통해 완전매개효과가 나타났다. 마지막으로 감성리더십은 고객지향성에 유의한 정(+)의 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.|The purpose of this study is to verify the influence of emotional leadership on employees' job involvement and customer orientation and to examine the mediating effect of relational energy in this relationship. To address these objectives, the following research questions were formulated: Firstly, does emotional leadership have a significant impact on job involvement and customer orientation? Secondly, does emotional leadership have a significant impact on relational energy? Thirdly, does relational energy have a significant impact on job involvement and customer orientation? Fourthly, does relational energy mediate the relationship between emotional leadership and job involvement and customer orientation? A convenience sampling method was used to investigate the research questions, and the survey was conducted among customer service employees of domestic companies. A total of 230 valid responses were collected and analyzed. The research findings are as follows: Firstly, emotional leadership was found to have a positive and significant impact on job involvement. Secondly, emotional leadership was found to have a positive and significant impact on relational energy. Thirdly, relational energy was found to have a positive and significant impact on job involvement and customer orientation. Fourthly, relational energy was found to fully mediate the relationship between emotional leadership and both job involvement and customer orientation. Lastly, emotional leadership was not found to have a significant direct impact on customer orientation.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000687753https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187390
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GRADUATE SCHOOL OF COUNSELING PSYCHOLOGY[S](상담심리대학원) > HUMANITIES & SOCIAL SCIENCE(인문사회계열) > Theses (Master)
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