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중국 주류 미디어 브이로그 뉴스의 특성이 시청의도에 미치는 영향:

Title
중국 주류 미디어 브이로그 뉴스의 특성이 시청의도에 미치는 영향:
Other Titles
The Effect of the Characteristics of Mainstream Chinese Media Vlog News on Viewing Intention: Using the Series of Vlog News on China Central Television(CCTV)’s as An Example
Author
장위치엔
Alternative Author(s)
ZHANG YUQIAN
Advisor(s)
안동근
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
정보통신 기술의 발달로 대중들의 콘텐츠 소비 습관은 끊임없이 변화하고 있으며, 더불어 편리한 사용성을 지닌 ‘모바일 최적화’ 콘텐츠에 대한 요구가 높아지고 있다. 요즘 사람들은 짧은 동영상을 통해 정보를 얻고 일상을 즐기는 경향이 있다. 브이로그는 사실적인 기록과 자기표현을 만족시킬 수 있는 특성으로 많은 사랑을 받고 있다. 이러한 배경에서, 중국 언론 매체들은 브이로그와 보도를 결합해 뉴스 보도 방식을 혁신하고자 시도하기 시작했다. 브이로그 뉴스의 등장은 현시대와 사람들의 요구 변화에 대한 주류 미디어의 대응으로 볼 수 있다. 그 중 중국 중앙방송국(CCTV) <대국외교최전선(大国外交最前线)> 시리즈 브이로그 뉴스의 등장은 시청자들의 환영을 받았으며, 가장 성공적인 브이로그 뉴스 대표작 중 하나로 평가된다. 브이로그 뉴스는 새로운 시청각 뉴스의 형태로서, 전통적인 뉴스와는 다른 특성을 지니고 있다. 현재 미디어 컨버전스의 맥락에서 전통적인 TV 뉴스와 브이로그 뉴스는 서로 협력하고 각자의 장점을 보완하여, 더 폭넓고 깊이 있는 뉴스 보도를 만들어 갈 수 있다. 시청자들이 보이는 이러한 새로운 뉴스 보도 방식의 수용 여부 및 수용 양상은 미디어 플랫폼과 언론인들이 반드시 고려해야 할 문제이다. 또한, 현재 브이로그 뉴스는 이미 중국 뉴스 보도에 널리 사용되고 있지만, 다른 형태의 뉴스 보도에 비해 아직 초기 발전단계에 머물러 있으며 보완해야 할 부분이 다수 존재한다. 따라서 시청자들의 브이로그 뉴스 시청의도에 영향을 미치는 요인을 분석할 필요가 있다고 판단된다. 본 연구는 사례분석과 선행연구를 바탕으로, 중국 주류 미디어 브이로그 뉴스의 특성을 사회적 현존감, 몰입도, 엿보기 욕구 충족으로 설정하고, 시청자의 반응을 즐거움과 신뢰감으로 설정하였다. 이를 통해, 브이로그 뉴스의 특성이 시청자의 반응과 시청 의도에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 연구결과, 중국 주류 미디어 브이로그 뉴스의 특성(사회적 현존감, 몰입도, 엿보기 욕구 충족)은 시청자의 반응(즐거움, 신뢰감)에 유의미한 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 시청자가 브이로그 뉴스에 대한 즐거움과 신뢰감은 모두 시청의도에 유의미한 영향을 미친다. 또한, 브이로그 뉴스의 특성은 즐거움을 매개로 시청 의도에 유의미한 영향을 미친다는 반면에 브이로그 뉴스의 특성은 신뢰감을 매개로 시청 의도에 유의미한 영향을 미치지 않는 점이 확인되었다. 본 연구에서 진행한 이와 같은 실증 분석 내용이 브이로그 뉴스에 관한 연구를 보완하고, 향후 브이로그 뉴스의 시청 의도에 대한 실증적 자료로 활용될 수 있을 것이라 기대된다.| With the development of information and communication technology, people's content consumption habits are constantly changing. There is a growing demand for easy-to-use "mobile optimization" content. Nowadays, people tend to get information through short videos and enjoy their daily lives. Vlogs are loved for their realistic records and characteristics that can satisfy self-expression. Against this backdrop, Chinese media outlets have begun to attempt to innovate the way news reports are reported by combining Vlogs and reports. The emergence of Vlog news can be seen as the mainstream media's response to changes in the needs of the modern era and people. Among them, the Chinese Central Broadcasting Station (CCTV)'s "Great Foreign Diplomacy Front" series Vlog News was welcomed by viewers and is considered one of the most successful Vlog news representatives. Vlog news is a new audio-visual news form that shows different characteristics from traditional news. In the current context of media convergence, traditional TV news and Vlog news can collaborate with each other and complement their strengths, making news coverage deeper and wider. Whether or not viewers accept this new news reporting method is a matter that media platforms and journalists must consider. In addition, while Vlog news is already widely used in news reporting in China at the moment, it is still in its early stages of development compared to other forms of news reporting, and there is much to be supplemented. Therefore, it is necessary to analyze the factors that affect the intention of viewers to watch Vlog news. Based on case analysis and prior research, this study set the characteristics of mainstream Chinese media Vlog news to social presence, engagement, and satisfaction of peeping desire, and set viewers' reactions to pleasure and trust. It was intended to analyze the effect of the characteristics of Vlog news on viewers' reactions and viewing intentions. As a result of the study, it was confirmed that the characteristics of the mainstream Chinese media Vlog news had a significant impact on the viewer's response (pleasure, satisfaction). Both the viewer's enjoyment and trust in Vlog news have a significant effect on the viewing intention. In addition, it has been confirmed that the characteristics of Vlog news have a significant effect on viewing intention through pleasure, while the characteristics of Vlog news do not have a significant effect on viewing intention through trust. Through such empirical analysis, this study is expected to supplement research on Vlog news and be used as empirical data on the viewing intention of Vlog news in the future.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000684570https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187331
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MEDIA COMMUNICATION(미디어커뮤니케이션학과) > Theses (Master)
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