176 0

의과대학생이 경험하는 임상실습 교육으로의 전환에 관한 연구

Title
의과대학생이 경험하는 임상실습 교육으로의 전환에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Transition to Clerkship Education Experienced by Medical Student
Author
이효정
Alternative Author(s)
Lee Hyojeong
Advisor(s)
김도환
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 의과대학 학생들의 임상실습 교육에서의 초기 경험을 심층적이고 총체적으로 파악하여 임상실습 교육으로의 전환에 대한 이론을 도출하는 것에 목적이 있다. 이러한 목적에 달성하기 위해 병원에서 ‘학생의사’ 신분으로 임상실습 교육과정을 경험한 적이 있는 의과대학 학생 또는 졸업생을 대상으로 총 18명을 심층 면담하였다. 수집한 자료는 근거이론 방법을 바탕으로 반복적 비교분석을 활용하여 개방 코딩, 축 코딩, 선택 코딩의 순서로 분석을 실시하였다. 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 개방 코딩 결과 62개의 개념과 31개의 하위범주, 13개의 범주가 도출되었다. 도출된 범주는 ‘임상실습 교육에 대한 기대’, ‘임상실습 교육에 대한 걱정’, ‘기대와 현실의 괴리’, ‘낯선 병원 환경’, ‘의사로서 정체성 필요성 인식’, ‘학생마다 다른 임상실습 경험’, ‘구성원과의 상호작용’, ‘독립적으로 학습하기’, ‘도움 요청하기’, ‘환자에게 전문적인 모습 보이기’, ‘관계의 질 개선’, ‘실습과 삶의 균형’, 학생의사로서 성장’이다. 둘째, 축 코딩 단계에서 개방 코딩에서 도출된 범주를 패러다임에 따라 재구성한 결과 의과대학 학생의 임상실습 교육으로의 전환을 나타내는 중심 현상은 ‘의사로서 정체성 필요성 인식’으로 도출되었다. 이 과정의 인과적 조건은 ‘기대와 현실의 괴리’, 맥락적 조건은 ‘낯선 병원 환경’, 중재적 조건은 ‘학생마다 다른 임상실습 경험’, ‘주변 구성원과의 상호작용’이었다. 행동/상호작용 전략은 ‘독립적으로 학습하기’, ‘도움 요청하기’, ‘환자에게 전문적인 모습 보이기’, 결과는 ‘관계의 질 개선’, ‘실습과 삶의 균형’, ‘학생의사로서 성장’으로 정리되었다. 셋째, 선택 코딩 결과 본 연구의 핵심 범주는 ‘학생에서 벗어나 학생의사로 성장하기’로 나타났으며, 해당 과정은‘설렘과 불안 단계’, ‘현실 파악 단계’, ‘개선 방안 모색 단계, ‘실천 단계’, ‘전환 및 안정 단계’의 5가지 단계로 진행되었다. 성공적으로 임상실습 교육에 전환하여 학생의사로 성장한 참여자들은 환자와 편안하게 소통, 환자로부터 감정적 분리 가능, 병원 환경이나 생활에 적응 등의 모습을 보여주었다. 이상의 결과를 종합하면, 본 연구 참여자들은 혼란스러운 임상실습 교육에서 커져만 가는 책임감과 부담감을 이겨내고자 개선 방안을 모색하고 실천하는 과정을 반복하며 비의료인에서 예비 의료인의 마음가짐을 지닌 학생의사로 성장하였음이 확인된다. 본 연구는 의과대학생이 임상실습 교육으로의 전환에 도달하는 과정과 전환의 형태가 무엇인지 파악하여 성공적인 전환을 촉진하기 위한 지원 체계를 마련하는 데 통찰력을 제공했다는 점에서 의의가 있다. 나아가 임상실습 교육의 설계와 운영 전략 수립, 지속적 개선에도 기여하기를 기대한다.|This study aims to derive a theory for the transition of medical students to clerkship education by comprehensively understanding their early experiences. In-depth interviews were conducted with a total of 18 medical students or graduates who had experienced clerkship as medical students in a hospital setting. he collected data was analyzed using the grounded theory research method, including open coding, axial coding, and selective coding. The key findings of this study are as follows. Firstly, through open coding, 62 concepts, 31 subcategories, and 13 categories were derived. These categories include 'expectations towards the clerkship education,' 'concerns about the clerkship education,' 'the disparity between expectations and reality,' 'the unfamiliar hospital environment,’ 'the recognition of the need for identity as a doctor,’ 'diverse clerkship experiences for each student,' 'interaction with team members,' 'independent learning,' 'seeking help,' 'presenting a professional appearance to patients,' 'enhancing relationship quality,' 'balancing clerkship and personal life,' and 'personal growth as a student doctor.' Secondly, through axial coding, the categories identified in open coding were reconstructed according to the paradigm. The phenomenon of the transition process to the clerkship education emerged as 'the recognition of the need for identity as a doctor.’ The causal condition was ‘the disparity between expectations and reality,' the contextual condition was the 'unfamiliar hospital environment,' and the intervening conditions were 'diverse clerkship experiences for each student' and 'interaction with team members.' The strategies of action and interaction were identified as 'independent learning,' 'seeking help,' and 'presenting a professional appearance to patients.' The outcomes were summarized as the 'improvement of relationship quality,' 'balance between clerkship and personal life,' and 'personal growth as a student doctor.' The process analysis revealed stages such as 'expectation', 'reality grasp', 'seeking alternatives,' 'application of alternatives,' and 'transition and stabilization.' Thirdly, through selective coding, the core category was identified as 'developing form being a student to becoming a student doctor.' This transition process involved five stages such as 'expectation and anxiety,’ 'reality grasp,' 'seeking alternatives,' 'practice' and 'transition and stabilization.' Participants who successfully transitioned to clerkship education and grew into ‘student doctors’ demonstrated effective communication with patients, emotional detachment, and adaptation to the hospital environment and life. In conclusion, this study confirms that the participants have grown from non-medical individuals to adopting the mindset of a pre-medical person and growing as student doctors. It was the result of repeating the process of seeking and implementing improvement measures to overcome the growing responsibility and burden in confusing clinical practice education. The study contributes insights into establishing a support system for facilitating a successful transition in the clerkship education, considering processes and the form of individual students' transition. Furthermore, the findings are expected to contribute to the design, implementation, and continuous improvement strategies of the clerkship education.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000685818https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187304
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MEDICINE(의학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE