143 0

실수인식과 그릿(Grit)이 대학 운동선수의 경기력에 미치는 영향

Title
실수인식과 그릿(Grit)이 대학 운동선수의 경기력에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Mistake Recognition and Grit on College Athletes' Performance
Author
최지영
Alternative Author(s)
Choi Ji Young
Advisor(s)
김성민
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문요지 본 연구는 대학운동선수의 실수인식과 그릿 요인들이 경기력에 미치는 영향을 규명함으로써 경기력을 높이고자 하였다. 이를 위하여 본 연구에서는 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 실수인식, 그릿, 경기력에 대한 차이 분석, 그리고 실수인식과 그릿이 경기력에 미치는 영향을 분석하는 데 목적이 있다. 연구의 대상자는 서울 소재의 대학 운동선수를 대상으로 자발적 동의를 한 256명을 모집단으로 설정하였고, 측정도구는 직접 방문하여 설문지, Google form 온라인 설문지로 불성실한 설문지 45부를 제외하고, 총 211부를 최종 분석에 사용하였다. 조사도구는 설문지로 실수인식(실수학습, 실수도전, 실수부담, 실수고찰), 그릿(노력지속, 흥미유지, 목표의식), 경기력 세 요인으로 구성하였다. 분석한 결과의 요약은 다음과 같다. 첫째, 학년에 따른 실수인식의 실수부담 요인은 저학년, 경기력은 고학년이 저학년 보다 유의하게 높게 나타났다. 그러나 그릿의 모든 하위요인에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 종목에 따른 그릿의 목표의식 요인은 농구가 배구보다 유의하게 높게 나타났다. 그러나 실수인식, 경기력에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋쩨, 경력에 따른 경기력은 7년 이상 선수생활을 한 집단이 그렇지 않은 집단보다 유의하게 높게 나타났다. 넷째, 실수인식에서 실수부담 요인은 경기력에 부(-)적으로 유의한 영향을 미쳤다. 다섯째, 그릿에서 노력지속 요인은 경기력에 정(+)적으로 유의한 영향을 미쳤다. 이상의 결과를 요약하면 실수인식의 실수부담 요인은 저학년, 경기력은 고학년과 7년 이상 경력의 선수가 유의하게 높게 나타났다. 그러므로 상대적으로 경력이 오래되지 않은 저학년들에게 편안하게 훈련 및 경기를 할 수 있는 환경을 조성하고 실수에 대한 지도자의 긍정적인 피드백과 관심, 선수 개인의 훈련일지를 통해 성찰을 할 수 있어야 할 것이다. 그리고 실수인식의 실수부담과 그릿의 노력지속은 경기력에 각각 부(-)적, 정(+)적으로 나타났다. 이는 프로팀 진출이라는 큰 목표를 앞두고 있는 대학 운동선수들에게 심리기술 훈련 등을 통해 심리적 안정감을 가질 수 있도록 분위기를 조성해야 할 것이다. 또한, 지도자들은 실수에 대해 질책하기보다 긍정적인 피드백과 성장지향적인 피드백을 바탕으로 지도할 필요가 있으며, 재능보다는 꾸준한 노력의 중요성에 대해 인지해야 한다. 선수들은 목표 달성을 위한 다양한 시도를 통해 본인에게 맞는 노력 방법을 찾아 전략적으로 활용한다면 지속적 노력에 도움이 될 것이다. 선수 개인에게 맞는 훈련 방법이나 단계적이고 세분화된 목표를 수립하여 하나씩 성취해 나가도록 한다면 자연스럽게 꾸준한 노력으로 이어 질 것이며, 지속적인 노력을 할 수 있는 팀 문화를 형성한다면 그릿을 높여 경기력 향상에 긍정적 영향이 있을 것이다.|ABSTRACT The Effects of Mistake Recognition and Grit on College Athletes' Performance Choi, Ji Young Dept. of Physical Education The Graduate School Hanyang University Tthe purpose of this study is to analyze the differences in mistake recognition, grit, and athletic performance according to the general characteristics of the research subjects, and to analyze the effect of mistake recognition and grit on athletic performance. The subjects of the study were 256 students who voluntarily consented to student athletes who had registered as athletes at a university in Seoul. A total of 211 copies were used in the final analysis. The survey tool consisted of three factors: recognition of mistakes (learning mistakes, challenging mistakes, burdening mistakes, reviewing mistakes), grit (continuing effort, maintaining interest, goal awareness), and performance. A summary of the analysis results is as follows. First, the error burden factor of mistake recognition according to the grade was significantly higher in the lower grade, and the performance was significantly higher in the upper grade than in the lower grade. However, no significant differences were found in all sub-factors of grit. Second, the goal consciousness factor of grit according to the sport was found to be significantly higher in basketball than in volleyball. However, there was no significant difference in error recognition and performance. Third, the performance according to career was significantly higher in the group who had been playing for more than 7 years than in the other group. Fourth, in error recognition, the error burden factor had a negative (-) significant effect on performance. Fifth, the effort persistence factor in grit had a positive (+) significant effect on performance. Summarizing the above results, the error burden factor of mistake recognition was significantly higher in the lower grades, and the performance was significantly higher in the upper grades and players with more than 7 years of experience. Therefore, it is necessary to create an environment in which younger students with relatively young careers can train and play comfortably, and be able to reflect on mistakes through positive feedback and interest from instructors and individual players' training diaries. And the error burden of mistake recognition and grit's persistence of effort showed negative (-) and positive (+) effects on performance, respectively. It is necessary to create an atmosphere so that college athletes who are facing the big goal of advancing to a professional team can have psychological stability through psychological skills training. In addition, leaders need to guide based on positive and growth-oriented feedback rather than reprimand for mistakes, and recognize the importance of continuous effort rather than talent. It will be helpful for players to make continuous efforts if they find a method of effort that suits them through various attempts to achieve their goal and use it strategically. Establishing training methods tailored to each player or step-by-step and detailed goals and achieving them one by one will naturally lead to steady efforts. In addition, if a team culture that can make continuous efforts is formed, it will have a positive effect on improving performance by enabling players to make steady efforts and increasing their grit.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000687805https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186610
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > MAJOR IN PHYSICAL EDUCATION(체육교육전공) > Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE