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중국 e스포츠 관련 연구 동향분석 및 내용분석

Title
중국 e스포츠 관련 연구 동향분석 및 내용분석
Other Titles
Analysis of Trends and Contents of Chinese eSports Research Papers
Author
김동환
Keywords
중국; e스포츠; 연구동향; 내용분석; China; Esports; Research trend; Content analysis
Issue Date
2022-06
Publisher
한국스포츠학회
Citation
한국스포츠학회, v. 20, NO. 1, Page. 521-533
Abstract
본 연구에서는 중국 e스포츠 관련 연구동향을 파악하기 위하여 계량서지학적 방법, CiteSpace 프로그램을 통해 시각화 분석법과 내용 분석법으로 2021년까지 중국에서 진행된 e스포츠 관련 연구를 조사하였다. 출판연도, 저자 및 소속기관, 키워드 빈도, 키워드 클러스터의 항목을 분석지표로 선정하여 연구동향의 발전맥락 및 특징을 분석하였고, 도출된 연구결과를 통한 주요 결론은 다음과 같다. 첫째, 정부정책, 대중관념과 자본투입의 영향을 받아 2000~2016년 동안 논문 수의 증가가 느렸고, 2017년부터 대폭적으로 증가하여 최근 5년 동안 e스포츠의 사회적 지위가 급속히 높아지고 있음을 나타낸다. 둘째, 저자들의 정보를 보면 중국에서 대량의 좋은 질의 e스포츠 연구를 발표하며 연구방향을 이끄는 권위 있는 연구자가 아직 나타나지 않는 것 같다. e스포츠 연구의 중국 학계에서의 지위는 여전히 높아져야 한다. 셋째, 키워드의 클러스터 특징 분석에 따르면 선행 연구는 e스포츠 게임, 경기와 생방송, 발전 현황 및 대책, e스포츠 산업화, 대학교 교육과 관련된 다섯 개 주제 그룹으로 나뉜다. 이 주제 그룹들은 중국 e스포츠 연구 핫이슈일 뿐만 아니라 중국 e스포츠 산업의 발전 중점도 반영하였다. 본 연구의 결과를 통해 국내 연구자들은 중국 e스포츠 산업과 학술 연구의 발전 맥락과 부족한 점을 파악할 수 있고, 앞으로 더 많은 형식의 e스포츠 연구동향 분석을 할 때 비교 대상도 있고, 미래의 한·중 교류 활동에서 자국의 선진 경험과 e스포츠 문화를 더욱 잘 소개할 수 있으며, 최상의 e스포츠 발전 전략을 제정하여 자신의 우위를 유지할 수 있다.;In order to grasp the relevant research trends of eSports in China, this study investigated the researches of eSports in China by 2021 through the methods of bibliometrics, visual analysis and content analysis. The items of publishing year, author and organization, keyword frequency and keyword cluster are selected as the analysis indicators. The main conclusions of the research results are as follows. First, affected by government policies, public attitude and capital investment, the number of papers increased slowly from 2000 to 2016 and increased significantly from 2017, indicating that the social status of eSports has been improving rapidly in the past five years. Second, from the author's information, it seems that there are no authoritative researchers who have published a large number of high-quality eSports research and led the research direction in China. The position of eSports research in Chinese academic circles still needs to be improved. Third, according to the analysis of keyword cluster characteristics, the advance research is divided into five theme groups related to eSports games, match and live broadcasting, development status and countermeasures, eSports industrialization and university education. These theme groups are not only the focus of eSports research in China, but also reflect the development focus of eSports industry in China. Through the results, researchers can understand the development context and shortcomings of China's eSports industry and academic research, and could better introduce own advanced experience and eSports culture in the exchange activities with China, formulate the best eSports development strategy to maintain own advantages.
URI
https://www.earticle.net/Article/A409769https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186391
ISSN
1738-3250
DOI
10.46669/kss.2022.20.1.048
Appears in Collections:
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E](예체능대학) > ETC
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