106 0

스포츠스태킹을 활용한 체육수업에서 학생들의 도전감이 그릿과 체육수업 참여에 미치는 영향

Title
스포츠스태킹을 활용한 체육수업에서 학생들의 도전감이 그릿과 체육수업 참여에 미치는 영향
Other Titles
The effect of Students’ Challenges on Grit and Participation in Physical Education class Using Sports Stacking
Author
김동환
Keywords
Sports stacking; Challenge; GRIT; Participation in Physical Education class; 스포츠스태킹; 도전감; 그릿; 체육수업 참여
Issue Date
2022-12
Publisher
한국체육교육학회
Citation
한국체육교육학회지, v. 27, NO. 5, Page. 161-172
Abstract
목적: 본 연구의 목적은 스포츠스태킹을 활용한 체육수업에서 학생들의 도전감이 그릿과 체육수업 참여에 미치는 영향을 알아봄으로써 우리나라 고등학교 체육수업에 스포츠스태킹 종목의 유용성을 확인하는 데 있다. 방법: 경기도 H시와 인천광역시에 G구에 위치한 D고등학교와 J고등학교 학생들이 연구대상으로 참여하였고, 총 331명의 자료를 사용하였다. 설문지는 신뢰도 및 타당도 검증을 거친 후 기술통계 분석, 상관관계 분석, 단순회귀분석 등 연구의 목적에 맞게 자료를 분석하였다. 설문지 회수 기간은 약 2개월이 소요되었다. 결과: 본 연구 결과는 첫째, 스포츠스태킹을 활용한 체육수업에서 학생들의 도전감이 그릿에 미치는 영향은 도전감이 그릿의 하위요인(노력 지속성, 흥미 일관성)에 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 스포츠스태킹을 활용한 체육수업에서 학생들의 도전감이 체육수업 참여에 미치는 영향은 도전감이 체육수업 참여의하위요인(인지적 참여, 감성적 참여, 행동적 참여, 주체적 참여)에 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론: 이상의 연구결과를 바탕으로 체육수업에서의 스포츠스태킹 종목 활용이 학생들의 도전감이 그릿에 미치는 영향 그리고 도전감이 체육수업 참여에 미치는 영향에 유의미한 영향이 나타났다. 이로 보아 체육수업에서 스포츠스태킹을 활용할 필요성을 보여주고 있다고 판단된다.;Purpose of Research: The purpose of this study is to recognize the usefulness of sports stacking in middle and high school physical education classes in Korea by examining the effect of students' challenges on grit and physical education class participation in physical education classes using sports stacking. Research method: Students from D High School and J High School located in G-gu, H-si, Gyeonggi-do, and Incheon Metropolitan City participated in the study, and used a total of 331 people's data. After verifying reliability and validity, the questionnaire analyzed the data according to the purpose of the study, such as descriptive statistics analysis, correlation analysis, and simple regression analysis. The questionnaire collection period took about two months. Research results: First, as a result of this study, the effect of students' challenges on grit in physical education classes using sports stacking was found to have a significant effect on all sub-factors of grit(effort persistence, interest consistency). Second, as a result of examining the effect of students' challenge on physical education classes using sports stacking, it was found that challenge had a significant effect on all sub-factors of physical education class participation(cognitive participation, emotional participation, behavioral participation, and independent participation). Conclusion: Based on the above research results, it was found that the use of sports stacking events in physical education classes had a significant effect on the impact of students' sense of challenge on grit and the effect of a sense of challenge on participation in physical education classes. It is judged that this shows the need to utilize sports stacking in physical education classes.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11196003https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186389
ISSN
1229-9685
DOI
10.15831/JKSSPE.2022.27.5.161
Appears in Collections:
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E](예체능대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE