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기업의 특성이 신문 콘텐츠 이용 및 광고 활용에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구

Title
기업의 특성이 신문 콘텐츠 이용 및 광고 활용에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구
Other Titles
An Exploratory Study on the Effects of Firm Characteristics on Newspaper Content Uses and Newspaper Advertising Utilizations
Author
전범수
Keywords
기업 특성; 기업의 신문이용; 기업의 신문 광고 활용; 로지스틱 회귀분석; firm characteristic; newspaper usage by companies; utilization of newspaper advertising by companies; logistic regression analysis
Issue Date
2014-03
Publisher
경성대학교 사회과학연구소
Citation
사회과학연구, v. 30, NO. 1, Page. 21-41
Abstract
이 연구는 전국 기업들을 대상으로 기업 특성에 따른 뉴스 콘텐츠 이용 여부, 즉 유료 신문 구독여부와 온라인 뉴스 콘텐츠 이용여부, 신문 이용량에 어떠한 영향을 미치는지 확인하고자 하였다. 또한 뉴스 콘텐츠 이용 여부가 신문 광고 활용 여부, 신문 광고 활용 의향에 어떠한 영향을 미치는지 확인하고자 하였다. 이러한 과정을 통해 이 연구는 첫째, 신문 구독행위를 이끌어서 구독료 수입이나 광고 수익을 올리는 방안, 둘째, 신문에 광고를 수주하게 하는 방안을 구축함으로써 광고료를 수익을 올리는 방안에 대한 현실적인 함의를 제안하고자 하였다. 연구결과 첫째, 뉴스 콘텐츠 이용 여부에 관한 로지스틱 회귀분석 결과 기업 차원의 신문 구독 행위는 정부나 법인 차원의 기업일수록, 기업 매출액 규모가 1000억 이상일수록, 화이트 칼라형 산업일수록 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 기업 특성이 신문 이용량(신문 이용 부수)에 미치는 영향을 확인한 결과 100억 이상의 기업 매출액을 가지고 있을수록, 홍보부서를 가지고 있는 기업일수록, 법인이나 국가 사업체일수록, 화이트 칼라로 분류되는 산업 유형일수록, 500명 이상의 종사자를 가지고 있는 기업일수록 신문 이용량(신문 이용 부수)이 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 신문 광고 활용 의향 유무에 관한 로지스틱 회귀분석 결과 기업 차원의 신문 광고 활용 의도는 홍보부서가 있을수록, 기업이 서울에 위치해 있을수록, 화이트 칼라형 산업일수록, 기업 매출액 규모가 1000억 이상일수록, 정부, 법인 사업자일수록 높아지는 것으로 나타났다. 본 연구는 이상의 연구결과를 바탕으로 신문 산업 활성화를 위한 전략적인 제안을 수행하였다.;The purpose of this study was to investigate the effects of news content uses according to firm characteristics, namely subscriptions to paid newspapers and online new content uses, on newspaper usage volumes. The study also aimed to examine the effects of news content uses on newspaper advertising usage and intention to utilize newspaper advertising. By adopting such a process, the study intended to provide practical implications on how to induce the act of newspaper subscription and thus to increase subscription and advertising revenues and how to raise advertising rates by devising ways to attract advertisements to newspaper. The findings were as follows: first, the logistic regression analysis results on news content uses show that the company-level act of newspaper subscription increased when the organization was a government or corporation enterprise, recorded sales of 100 billion won or more, and operated in the white collar industry. Secondly, the study examined the effects of firm characteristics on newspaper usage volumes (number of newspaper copies) and found that newspaper usage volumes (number of newspaper copies) increased when the organization had sales of 10 billion won or more, ran a PR department, was a corporation or national enterprise, was in the white collar industry, and employed 500 people or more. Finally, the logistic regression analysis results on intention to utilize newspaper advertising reveal that the company-level intention to utilize newspaper advertising increased when the organization ran a PR department, was located in Seoul, was in the white collar industry, had sales of 100 billion won or more, and was a government or corporation enterprise. Based on those findings, the study made strategic proposals to promote the activation of the newspaper industry.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02392660https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186232
ISSN
1225-4096
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
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