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스마트폰 중독에 영향을 미치는 요인 탐구: 대학생들의 스마트폰 어플리케이션 이용을 중심으로

Title
스마트폰 중독에 영향을 미치는 요인 탐구: 대학생들의 스마트폰 어플리케이션 이용을 중심으로
Other Titles
An Exploratory Study on Factors Influencing on Smart Phone Addiction: Focused on the Application Use of University Students
Author
박성복
Keywords
smart phone addiction; application; mobile contents; SNS; 스마트폰 중독; 어플리케이션; 모바일 콘텐츠
Issue Date
2014-08
Publisher
한국언론학회
Citation
한국언론학보, v. 58, NO. 4, Page. 289-311
Abstract
스마트폰 채택률이 급격히 높아짐에 따라 스마트폰 중독의 문제가 심각한 사회적 이슈로 등장할 가능성이 높아지고 있다. 기존의 휴대전화와 가장 차별화된 기능이 다양한 어플리케이션 사용이라는 점에서 스마트폰 중독 현상을 어플리케이션 유형과 이용정도와 연계해 살펴보고자 하였다. 스마트폰을 사용하는 대학생 집단을 대상으로 조사한 결과 첫째, 스마트폰 중독은 불안/초조, 습관적 이용, 집착/강박, 생활장애 등 4개의 하위 개념으로 구성되어 있었다. 둘째, 대학생들이 가장 많이 사용하는 스마트폰의 어플리케이션 유형은 카카오톡>인터넷 검색>음악>순으로 나타났으며 스마트폰 중독에 영향을 미치는 어플리케이션은 페이스북, 트위터와 같은 SNS인 것으로 나타났으며, 또한 오락이나 동영상 감상 어플리케이션 이용도 스마트폰 중독에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 스마트폰의 중독 현상은 매체중심적인 하는 인터넷 중독과는 달리 네트워크와 상호작용정도가 극대화되어 있는 SNS와 같은 대인관계 지향적 어플리케이션이나 게임, 동영상감상과 같은 재미를 추구하는 오락형 어플리케이션의 중독적 이용과 관련이 있음을 시사한다.;As more people continue to use smartphones, the possibility of smartphone addiction becoming a serious social issue is increasing. Regarding the fact that the most differentiated function of smartphones compared to the existing cell phones is the use of various applications, the focus of this study is to examine the smartphone addiction phenomenon in connection with application types and its usage. The results of research on university students who use smartphones are as follows: First, smartphone addiction has four subordinate concepts?anxiety or restlessness, habitual usage, obsession or compulsion, and inability to function in everyday life. Second, the smartphone application types that university students use the most are first for kakaotalk, second, searching the internet, and last, listening to music. The application that exerts the most influence in leading people to smartphone addiction is SNS, such as Facebook and Twitter. This study also shows that games and video viewing applications also lead to smartphone addiction. These results suggest that the smartphone addiction phenomenon is different from internet addiction, which is centered on mass media, and is more in relation with the addictive use of personal relationship-oriented applications like SNS that maximizes networking and the degree of interaction, or entertainment style applications that seek fun like games and watching videos.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02469046https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186202
ISSN
1229-7526;2586-7369
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
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