135 0

학교 내 직종 간 업무분장 표준화와 협의기구 제도화를 위한 제언

Title
학교 내 직종 간 업무분장 표준화와 협의기구 제도화를 위한 제언
Other Titles
A Proposal for Standardization of the Division of Works among Three Occupational Types in Schools and the Establishment of Institutional Mechanisms
Author
이종수
Keywords
standardization of division of works; conflicts due to division of works; consultative bodies; fact-finding survey; elimination of unnecessary work; 업무분장 표준화; 업무분장 갈등; 협의기구; 실태조사; 불필요한 업무의 제거
Issue Date
2023-05
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v. 23, NO. 9, Page. 99-122
Abstract
목적 본 연구는 학교 내 직종 간 업무분장에 대한 갈등 방안에 대한 대안을 제시하고자 업무분장 표준화와 제도적 기구 설치방안에대한 정책 제안을 목적으로 하였다. 방법 이를 위해 선행 연구, 교육청 자료 및 통계서비스 자료 등을 분석했고, 2022년 8월 18일부터 9월 6일까지 유치원, 초등학교, 중학교, 고등학교, 특수학교, 교육청 등에 재직 중인 교사(수석교사, 기간제 교사 포함), 교감⋅교장, 교육전문직원, 일반행정직(공무원), 교육공무직 등을 대상으로 직종 간 업무분장에 대한 온라인 설문을 진행하여 263명이 응답하였고, 학교내 종사자 16명을대상으로 FGI를 실시하였다. 결과 그 결과 업무분장이 미흡한 구체적인 업무는 저소득층 지원업무, CCTV 업무, 안전관련 업무, 기간제 등 채용 업무 등이었다. 이들 업무의 경우 학교 내 업무분장표에 기재되어 있지 않은 경우가 많고, 기재되어 있더라도 특정 직종에서 일관되게 담당하고 있지않거나 학교마다 담당하는 직종이 제각각이어서 업무분장 표준화의 필요성이 큰 것으로 나타났다. 결론 따라서 업무분장의 문제는 학교 종사자의 업무 총량 경감과 병행하여 다루어질 필요가 있다는 것, 직종 간 업무분장 표준화가이루어져야 한다는 점, 학교단위에서 일정 부분 자율과 자치가 요구되어야 한다는 점, 직종별 존재하는 노동조합이 협의기구에 참여해야 한다는 점 등의 정책 방안을 제안하였다. 이때 업무 총량의 경감을 위해서는 학교 내 업무에 대한 실태조사와 수행 필요성이사라진 불필요한 업무를 제거해 가는 작업이 선행될 필요가 있다.;Objectives This study aims to propose policy measures for standardizing the division of work and establishing institutional mechanisms in order to suggest alternatives regarding the division of work among teachers, administrative staffs, and non-fixed term workers (teaching support workers, administrative support workers, etc.) in schools. Methods To the purpose, we used prior literature researches, office of education’s data, Korean education statistics service data, online 263 questionnaires on the division of duties of three occupations in schools, and FGI for the relevant expert groups (16 people). Results As a result, specific tasks with insufficient the division of works turned out to be low-income families support work, CCTV related work, safety work, recruitment work for fixed-term workers etc. If these works are listed, they are not consistently in charge of a specific occupation in the school's work list, and even they are not listed in many cases. Therefore there is a great need to standardize the division of works. Conclusions We have proposed several points of policy measures as follows. First, the problem of division of works needs to be dealt with in conjunction with the reduction of the total amount of work of school workers. Secondly, standardization of the division of works among three occupational types should be achieved above a certain level. Thirdly, a certain degree of autonomy should be required at the school level. Lastly, existing trade unions in each occupational types should participate in consultative bodies. At this time, in order to reduce the total amount of work, it is necessary to conduct a fact-finding survey on work in schools and eliminate unnecessary work that has no need to be carried out.
URI
https://scholar.kyobobook.co.kr/article/detail/4010047405197https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186162
ISSN
1598-2106;2671-776X
DOI
10.22251/jlcci.2023.23.9.99
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE