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정보게시판(현수막게시대) 개선 및 온라인시스템 구축을 위한기초자료 조사연구

Title
정보게시판(현수막게시대) 개선 및 온라인시스템 구축을 위한기초자료 조사연구
Other Titles
A Study on Basic Data for Information Display (Banner Hanger) Improvement & On-line System Establishment
Author
윤종영
Keywords
Information Display(정보게시판) Improved Banner Hanger(개선형 현수막게시대) Advertise Information Communication(광고 정보 소통) Advertisement Site(광고 안내 사이트) Advertisement On-line System(광고의 온라인 시스템)
Issue Date
2013-12
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 19, NO. 4, Page. 685-697
Abstract
정보매체인 현수막은 공공의 공간에서 원하지 않는과다정보와 자극적이고 선정적인 색채와 문구로 가로의 경관을 해치고 있으며 사람들에게 시각적 피로를주고 있는 가로환경에서 유해한 매체이다. 이에 정보게시판 [현수막게시대]의 개선을 위한 기초 자료 조사를 목적으로 2012년 9월부터 10월까지현업종사자인 한국옥외광고협회 등록 회원 중 6,040명을 전문가집단으로 하여 조건 충족 답변자 218명을유효 표본으로 설정하고 비전문가집단은 간판개선사업 또는 시범사업의 실시 경험이 있거나 예정되어있는 전국 15개 지역을 대상으로 지역별 각각 1,218명인18,262명중 조건충족 답변자 695명을 유효 표본으로선정하여 연구 분석하였으며 전문가집단의 심층면접설문조사를 통하여 구조화된 설문지에 따라 ARS전화조사 방식으로 진행 하였다. 수집된 자료의 분석은 사회과학 전산통계프로그램인 SPSS WIN 12.OK를 통하여 분석하였고 조사대상자의 일반적인 특성과 기초통계자료의 분석을 위하여빈도분석을 중심으로 실시하였으며 조사대상자의 경향차이를 분석하기 위하여 필요항목별 교차분석 및비교분석을 실시하여 전문가집단과 비전문가집단의경향을 분석하였다. 연구결과 정보게시판 [현수막게시대]에 대하여 선진국들의 정보매체방식을 연구하여 한국의 현수막게시대를 개선하고 효과적 활용을 위한 시스템을 구축하여 보다 체계적이며 효과적으로 개선된 정보게시대가 요구되었음을 알 수 있었다. 정보게시판 [현수막게시대]를 개선하여 SNS[SocialNetworking Service] 등 가로에서의 광고정보의 소통을 위한 자료제공 사이트운영과 온라인시스템 [OnlineSystem] 활용방안에 대하여 다양한 분야에서의 다각적인 후속 연구가 요구된다.;Banner, the information media, is impairing the landscape of the streets with unwanted information oversupply, and suggestive words and colors. It is a deleterious media for roadsides which cause visual stress for the people. For this reason, during Sep.~Oct. 2012, in order to study on basic data to improve the information display(Banner hanger), a total of 281 respondents who met the requirements were selected as the valid sample out of 6040 registered members of the Korea outdoor advertising associations. In case of the non-expert group, in the 15 regions which has experienced or have a plan to implement the signboard improvement project or pilot project, a total of 695 respondents who met the requirements were selected as the valid sample out of 18,262 persons (1218 Persons for each region) for the study. The study was carried out by means of ARS telephone survey based on a structured questionnaire which was made through in-depth interview survey with expert groups. The collected data were analyzed by the SPSS WIN 12.OK, a computerized statistics program used in the social science field. In order to analyze the general characteristics of the survey targets and basic statistics data, the frequency analysis method was mainly applied. And, in order to analyze the inclination gap of the survey targets, the methods of comparative analysis and crossover analysis by the required item were also used. By using those analysis methods, the tendency differences between expert group and non-expert group were analyzed. It was indicated by the study that the necessity on the information display which is improved systematically and efficiently by establishing a system for effective use and enhancement of the banner hanger of Korea through studies on information media of developed countries was increased. Various kinds of follow-up studies at various fields are required regarding operation of an internet site to provide data for advertisement information communication on the street such as SNS(Social Networking Service), etc. by improving the information display(Banner hanger), and the method of using the online system.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06542967https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185957
ISSN
1598-6497
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COLLEGE OF COMPUTING[E](소프트웨어융합대학) > MEDIA, CULTURE, AND DESIGN TECHNOLOGY(ICT융합학부) > Articles
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