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표현에 대한 디자이너의 가치에 관한 연구

Title
표현에 대한 디자이너의 가치에 관한 연구
Other Titles
A Study on Designer’s Value about Expression
Author
윤종영
Keywords
Surplus Value(잉여가치); Designer’s Value(디자이너의 가치); Code(코드); Sign(기호)
Issue Date
2014-12
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 20, NO. 4, Page. 1-7
Abstract
표현에 대한 디자이너의 가치를 탐구함과 동시에디자인 가치는 수용자의 가치를 위해 존재하고 디자인 가치는 디자이너의 가치에 의해 결정된다는 당위성을 확인함이 목적인 연구의 대상은 연구자가 임의로 선택한 이미지와 설문을 통한 데이터이며 방법과내용은 다음과 같다. 피보나치수열은 의미화 과정 속에서 생산된 기호가 코드와 중첩되는 표현의 아날로지이다. 표현은 감각적 또는 비감각적으로 파악된 대상의 흔적이 기호화되는 의미화 과정 속에서 코드와중첩된 상태이다. 대상의 어느 흔적이 기호화되어 코드와 중첩된 상태가 될지 알 수 없기 때문에 표현은불확실한 것이다. 표현은 확률적으로 판단된다. 확률적으로 판단된 소통의 정도가 표현 가치이다. 표현 가치는 소통 가치이며 표현 가치에 중첩된 기호 가치가잉여가치로서 표현에 대한 디자이너의 가치이다. 표현을 비물질적 생산물로 이해하면 표현에 대한 잉여가치도 성립된다. 표현을 위해 코드의 부분이나 전체에기호가 첨가된다. 첨가된 기호가 표현의 잉여가치이다. 잉여가치의 비율은 표현이 소통됨으로서 표현에투자된 코드와 기호가 디자이너의 가치로 환원되는비율이다. 표현 가치는 베이스 정리를 통해 추정된다. 표현 가치를 황금비율로 나누어 잉여가치의 비율을구하는 공식에 대입하면 표현에 대한 디자이너의 가치를 추정할 수 있다. 황금비율이 디자이너의 가치를추정하는 척도이기 때문이다. 디자이너의 가치는 표현에 황금비율로 중첩된 기호 가치이다. 기호 가치는 표현에 황금비율로 중첩된 수용자의 가치에 의해 성립된다. 수용자의 가치가 디자이너의 가치라는 것을 이해하면 디자인 가치는 수용자의 가치를 위해 존재하고 디자인 가치는 디자이너의 가치에 의해 결정된다는 당위성을 확인하는 것이다.;The purpose of this study is to explore designer’s value about expression and also verify the necessity that design value exists for receiver’s value and design value is determined by designer’s value. The subjects of this study are images arbitrarily selected by the author and data gained through a survey, and this study’s method and contents are as follows: Fibonacci’s sequence is the analogy of expression in which the sign produced in the signifying process is overlapped with the code. Expression is the state that the traces of an object perceived either sensorily or unsensorily are overlapped with the code in the process of signification. Expression is something uncertain because it is unknowable which trace of an object is signified and overlapped with the code. Expression is determined proportionally. The degree of communication determined proportionally is the value of expression. The value of expression corresponds to the value of communication, and the value of a sign overlapped with the value of expression is designer’s value about expression as surplus value. If you understand expression as an immaterial product, surplus value about expression can be also established. For expression, a sign is added to either a partial or an entire code. The added sign is the surplus value of the expression. The ratio of surplus value is the ratio of reducing the sign and the code invested for expression into designer’s value through communication with the expression. The value of expression can be estimated with Bayes’ theorem. If you divide the value of expression by the golden ratio and substitute it to the formula to calculate the ratio of surplus value, you can estimate designer’s value about expression. It is because the golden ratio is the scale to estimate designer’s value. Designer’s value is the value of a sign overlapped with the expression at the golden ratio. The value of the sign is established by the value of a receiver overlapped with the expression at the golden ratio. If you understand receiver’s value as designer’s value, you can see the necessity that design value exists for receiver’s value and design value is determined by designer’s value.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06543131https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185956
ISSN
1598-6497
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COLLEGE OF COMPUTING[E](소프트웨어융합대학) > MEDIA, CULTURE, AND DESIGN TECHNOLOGY(ICT융합학부) > Articles
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