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창의적인 디자인 콘셉트 개발에 필요한 기본 요소

Title
창의적인 디자인 콘셉트 개발에 필요한 기본 요소
Other Titles
The Basic Elements for Developing Creative Design Concept
Author
CHOI ALBERT YOUNG
Keywords
디자인 콘셉트; 창의력; 창의적인 디자인 콘셉트; 콘셉트; Design Concept; Creativity; Creative Design Concept; Concept
Issue Date
2009-04
Publisher
한국기초조형학회
Citation
기초조형학연구, v. 10, NO. 2, Page. 499-509
Abstract
콘셉트는 중요한 디자인 요소로서 디자인의 결과물인 형태를 형성하고 의미와 메시지를 전달한다. 본 연구의 진행은 우선 콘셉트의 개념을 정립하기 위해 콘셉트의 어원과 콘셉트 구상에 필요한 요소를 알아보았다. 그리고 디자인 콘셉트는 인간의 뇌에서 구상되므로 창의적인 디자인 콘셉트 개발에 필요한 기본 요소를 인지과학 분야의 주요 문헌들을 통해 분석하였다. 본 연구자는 창의적인 디자인 콘셉트의 기본요소인 지식을 버른즈(Brynes)의 구분법을 통해 고찰하였고, 지식을 아이디어로서 개발하는 방법으로는 월라스(Wallas)의 창의적 과정을 고찰하였다. 또한 길포드(Guilford)의 창의력 연구와 캐롤(Caroll)의 의사결정기준을 근거로 하여 디자인 사례를 분석함으로써 창의적인 디자인 콘셉트 사고체계를 도출하였다. 본 연구의 결과, 디자이너가 디자인 문제를 이해하기 위해서 , 첫째 창의력 1단계인 준비단계에서는 충분한 기록 즉 지식을 언어와 시각으로 나누어 보유해야한다. 디자이너는 보유한 지식과 조사를 통해 찾은 새로운 정보를 합쳐 새로운 지식을 만들어야 한다. 둘째 창의력 2단계인 잠복단계에서는 충분한 휴식을 취하고, 셋째 창의력 3단계인 영감단계에서는 지식을 얻는 네 가지 방법인 서술지식, 절차지식, 개념지식, 에피소드지식을 통해 아이디어를 구상한다. 이런 아이디어는 디자이너에게 새로운 지식으로 남을 수 있다. 창의력 4단계인 검증단계에서는 의사결정을 통해 여러 가능한 디자인 아이디어를 유일하고 차별된 콘셉트로 확정한다.;Concept is an important design element that delivers a meaning, a message, and the result of the design (a form). The progress of this study searched design concept’s derivation of words and elements for design concept development to establish design concept’s fundamental notions. And because the design concept develops from the human brain, the research argument about the basic elements for developing the creative design concept is based on analyzing the literatures from the cognition science. The researcher investigated knowledge as design concept’s basic elements through understanding the classification of knowledge by Brynes, and discussed the original process of developing knowledge as an idea by Wallas. Also, applied design problem examples and analyzed the initiative study of Guilford’ study on the “Creativity” and Caroll’s study on the “Decision-making” to initiate the thinking of creative design concept. The research shows the designer must have enough knowledge both linguistic and visual knowledge in the first phase of the creative process (Preparation Phase) for understanding the design problem. The designer must develop new knowledge based on combining information from the acquired knowledge and the research. The designer takes a rest in the second phase of the creativity process (Incubation Phase); and develop ideas utilizing the 4 methods to obtaining a new knowledge (Declarative Knowledge, Procedural Knowledge, Conceptual Knowledge, and Episodic Knowledge) in the third phase of the creative process (Illumination Phase). This new ideas can be remained as new knowledge for the designer. In the fourth phase of creative process (Verification Phase), the designer decide a creative design concept from many possible design ideas utilizing Decision Making process to accomplishing a unique and differentiated concept.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2777827https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185462
ISSN
1598-8635
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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