85 0

아동을 대상으로 한 교육용 웹 캐릭터에 관한 연구 -국내 영어교육 웹사이트를 중심으로-

Title
아동을 대상으로 한 교육용 웹 캐릭터에 관한 연구 -국내 영어교육 웹사이트를 중심으로-
Other Titles
A Study on Educational Web Character for Children -Focused on Domestic English Educational Web Sites-
Author
고은영
Keywords
Web Character(웹 캐릭터); Children’s Education Site(아동 교육 사이트); Character Design(캐릭터 디자인)
Issue Date
2011-12
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 17, NO. 4, Page. 13-22
Abstract
인터넷의 개발은 인간의 많은 생활양식을 바꾸었다. 이러한 인터넷의 영향력은 아동들에게까지 확대되었고 인터넷을 통한 온라인 교육이 활성화 되면서 오프라인과는 또 다른 방법으로 지식을 습득하고 있다. 아동들을 위한 전문교육사이트들이 많이 개발되어지고 있고 그들의 경쟁 또한 치열하다. 최근 교육 사이트에서는 아동들의 지속적인 흥미유발을 통한 능동적인 학습을 위하여 캐릭터를 개발하여 활용하고 있으며 이러한 캐릭터를 통한 학습은 흥미유발 뿐 아니라 학습 성취도도 함께 높여주고 있다. 하지만 아동들의 선호는 고려하지 않고 캐릭터 개발만 경쟁적으로 한 결과 실제 온라인 교육에서의 캐릭터 활용은 미흡하다고 할 수 있다. 본 연구는 국내 아동용 영어교육 사이트에 나타난 웹 캐릭터를 디자인적 요소로 분류하고 향후 온라인교육에 효과적인 캐릭터 개발에 필요한 디자인의 개선방향을 제시하고자 연구되어졌다. 연구방법은 온라인 교육과 웹 캐릭터에 대한 정의와 의미를 이해하기 위해서 인터넷을 이용한 통계청 등 정보 데이트베이스 및 네트워크 검색, 논문과 단행본 등 문헌조사를 중점적으로 행하였다. 또한 웹 사이트 전문 순위 평가 사이트인 랭키닷컴(www.rankey.com)에서 국내 온라인 아동 교육 사이트를 선정하여 캐릭터 활용사례를 분석하였다. 본 연구의 주된 범위와 내용에는 온라인교육 사이트의 개념과 필요성, 시장현황 그리고 웹 캐릭터에 대한 개념과 그에 따라 필요한 캐릭터 디자인 요소를 친밀성, 상징성, 다양성, 스토리성 4가지로 분류하여 실제 활용사례를 분석하였다. 이에 따른 결론으로 아동들의 눈높이에 맞추어져 친근감을 느낄 수 있으며 교육 사이트에 알맞은 상징적인 이미지, 선택의 폭이 넓은 다양한 캐릭터 그리도 집중력과 흥미를 높일 수 있는 스토리를 가지고 있는 캐릭터가 개발되어져야 한다. 본 연구가 아동용 교육 사이트에서 캐릭터의 가치와 활용성을 인식하고 아동들이 선호하는 캐릭터를 개발하는데 도움이 되어 실제 웹 사이트에서 효과를 볼 수 있기를 기대한다.;The development of Internet has changed many kinds of human`s life style. This effectiveness of Internet has ranged widely to Children and by activating online-education using Internet, many children has learned knowledge through the other way. Many kinds of professional education sites only for children have been developed and the competition between them has become severe. Recently, education sites developed and applied characters for activated learning through making children`s interests aroused continuously. In addition, this learning process using characters has not only aroused children`s interest but also improved academic achievement. This study classified web characters presented in children`s domestic english education sites by design elements and suggested the direction of design`s improvement which is necessary to develop characters necessary for online education from now on. The method of studying is concentrated on documentary survey using Internet such as statistical materials, information database & network search, dissertation and journal. Also, applied cases of characters are analyzed by selecting children`s domestic english education sites in rankey.com(www.rankey.com), web sites` special ranking evaluation site. The main ranges and contents of this study include the concept, necessity & market analysis of online education sites and the concept of web character. According to these subjects, elements of character design classified into 4 elements; intimacy, symbolism, diversity, story and actual applied cases were analyzed. In result, characters should be developed which make children feel a sense of friendliness by bring down to children`s level, have symbolic images suitable for education sites, have various characters with the wide choice ranges and have stories being able to improve concentration and interest. Thus, it is expected that this study can be helpful to recognize the values and the capabilities of characters in children`s education sites as well as to develop characters which can attract children, and through this, it can bring good results in real web sites.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06542498https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185434
ISSN
1598-6497
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE