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편의성을 강화한 맥주 패키지디자인 연구-중국 맥주 브랜드 칭다오 맥주를 중심으로-

Title
편의성을 강화한 맥주 패키지디자인 연구-중국 맥주 브랜드 칭다오 맥주를 중심으로-
Other Titles
A Study on Beer Package Design with Increased Convenience-Focusing on the Chinese Beer Brand Qingdao Beer-
Author
송민정
Keywords
맥주 패키지디자인; 칭다오 브랜드; 편의성; Beer Package Design; Qingdao Brand; Convenience
Issue Date
2023-03
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 21, NO. 1, Page. 59-70
Abstract
2023년 주요 선진국을 중심으로 경제시장이 낮은 성장세를 보이면서 기업은 경제 침체기에 대한 우려로 기존 상품의 디자인과 마케팅을 강화하고, 다양한 신상품을 선보인다. 소비자 맞춤형 디자인과 편의성 강화 디자인은 패키지에서 매우 중요한 요소이다. 주류 업계는 코로나로 인해 맥주 판매량이 매우 감소하였으나 고급맥주의 수요가 증가하여 각 기업에서는 적극적 판매 전략을 통해 수출증대와 시장확장에 총력을 기울이고 있다. 이에 시장점유율이 높고, 매출증대가 예상되는 칭다오 브랜드의 맥주 패키지디자인을 연구하여 향후 맥주산업에 많은 발전이 있기를 기대한다. 연구방법은 패키지 디자인과 편의성 디자인의 문헌적 고찰을 통해 이론적 근거를 확립하고, 유로모니터 데이터에 따른 2022년 세계 판매순위 TOP 20위 맥주브랜드 패키지를 분석하여 칭다오 맥주 패키지디자인의 시안을 제시하고, 편의성 기반 패키지디자인 사례를 다속성 비교 분석해 평가하였다. 맥주 패키지의 편의성 요소는 전시, 운반, 사용 순으로 자주 나타났으며, 편의성 중심으로 칭다오 맥주 패키지를 18개 스케치한 후, 전문가 평가를 거쳐 최종 2개의 패키지디자인을 완성하고, 소비자를 대상으로 평가하였다. 연구결과, 편의성을 강화한 칭타오 패키지디자인이 기존 패키지보다 합리성, 혁신성, 디자인, 편의성, 주목성에 높은 점수를 받았으며, 개봉과 사용이 편리한 점이 주목되었다. 편의성 디자인은 현대 사회에 맥주 패키지 분야 이외에도 다양하고 쉽게 적용할 수 있다. 본 연구는 칭다오 맥주 소비시장을 연구대상으로 제한하여 진행되었으나 편의성 강화 디자인은 다양한 산업에서 적용 가능하므로, 향후 본 연구가 전략적이고 효과적인 디자인 설계를 위한 토대로써 이바지되길 기대한다.;Due to concerns about the economic downturn in 2023, each company is strengthening existing products and bei ng competitive through new products. Consumer-tailored and convenience-enhanced designs are very important po sitions in package design. The demand for high-end beer has increased rapidly in the liquor industry. It is intended to be an effective reference for the beer industry in the future by envisioning a package of the Qingdao brand wi th a high export rate and excellent market expansion pot ential. The scope of the study is the world's 20th-largest beer brand and Qingdao Beer in 2020. The research meth od analyzed the top 20 packages according to the literatur e review of package design and convenience design to de sign the Qingdao package, and compared and analyzed th e case of convenience-based package design. As a result of sketching 18 Qingdao beer packages, completing two packages through expert evaluation, and evaluating cons umers, the first plan was found to have better rationality, innovation, design, convenience, and attention than the ex isting package. This study was conducted by limiting the Qingdao beer consumption market to research subjects, b ut it is a convenience-enhancing design that can be appli ed to various industries, and it is hoped that this study will serve as a foundation for strategic and effective desi gn design for various industries in the future.
URI
https://www.earticle.net/Article/A427266https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185395
ISSN
1738-0863
DOI
10.18852/bdak.2023.21.1.59
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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