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중국 스타 컵 비스킷 패키지 디자인 개성 강화를 위한 리뉴얼 연구

Title
중국 스타 컵 비스킷 패키지 디자인 개성 강화를 위한 리뉴얼 연구
Other Titles
A Study on the Renewal of the Packaging Design of Chinese Star Cup Biscuits to Strengthen Personality
Author
송민정
Keywords
패키지 디자인 개성; 패키지 디자인; 디자인 리뉴얼; Packaging Design Personality; Biscuits Package; Design Renewal
Issue Date
2023-03
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 21, NO. 1, Page. 199-210
Abstract
최근 중국 정부의 세 자녀 정책 허용으로 어린이 식품 시장이 성장하고 있고, 맛과 영양 뿐만 아니라 식품의 안전성과 패키지 디자인에 대한 요구도 증가하고 있다. 스타 컵은 어린이들에게 인기가 많은 상품이지만 20여년간 동일한 디자인을 그대로 사용하고 있어 참신함이 부족하다고 하겠다. 개성있고 창의적인 제품 패키지 디자인을 통해 시장 경쟁력을 확보해야 한다. 본 연구의 목적은 중국 시장에서 오랜 기간 어린이들의 사랑을 받고 있는 스타 컵 비스킷 패키지 디자인을 리뉴얼하여 제품의 디자인 개성을 강화하는 것이다. 연구 방법은 첫째, 패키지 디자인 개성과 조건을 이론적 바탕을 통해 알아보고, 중국 시장의 비스킷 패키지 디자인 사례를 분석한다. 둘째, 스타 컵 비스킷 브랜드 자료조사를 바탕으로 패키지 디자인 방향 설정을 설정하고 디자인 스케치 15개를 한다. 셋째, 스케치 중 3개를 선택하여 작업한다. 패키지 디자인 조건 5개 키워드를 평가 기준으로 어린이들에게 설문조사를 진행한다. 5점 리커스 척도 분석을 이용하여 리뉴얼 한 디자인을 비교 분석하여 최종 디자인을 선정한다. 최종 디자인에서 우주를 주제로 하여 개성을 강조하고 대비가 강한 색상을 사용하여 어린이들의 관심을 끌도록 하였다. 또한 캘리그래피와 제품 내용을 알 수 있는 실물 이미지를 사용하여 제품 신뢰도를 높였으며, 친근하고 재미있는 스페이스 걸 캐릭터를 활용하여 어린이들에게 호감을 주었다. 브랜드 이미지에 맞는 시각적 요소를 사용하여 패키지 디자인의 개성과 인지도를 높였다. 이러한 디자인 제안으로 스타 컵 브랜드가 자신만의 독특한 브랜드 이미지를 전달함으로써 어린이 소비자들의 관심을 끌어 판매량을 높이고 확고한 브랜드 이미지를 구축하는 데 의의가 있다.;With the permission of the Chinese government's th ree-child policy, the children's food market has grow n, and the requirements for safety and packaging des ign have increased. Consumers pay more attention to the freshness of products, and the packaging design of Star Cup biscuits needs renewal to maintain marke t competitiveness. This research aims to enhance the personality of the product by packaging design renew al of Star Cup biscuits, which has long been loved by children in the Chinese market. About the research method, firstly, through theoretical inquiry and mark et case analysis, the direction of packaging design is determined. Secondly, design 15 sketches, and finally select 3 for actual design. Finally, children's question naires and Likert Scale Image Analysis were used for comparative analysis, and the final design was selecte d with 5 keywords as evaluation criteria. The design takes the universe as the theme, uses contrasting col ors to attract children's attention, the use of artistic characters and physical images improves the reliabili ty of the product, and the use of the space girl chara cter makes children like it even more. Visual element s in line with the brand image enhance the personalit y and popularity of the packaging design, helping to attract the attention of children consumers, increase sales and establish the brand image.
URI
https://www.earticle.net/Article/A427277https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185394
ISSN
1738-0863
DOI
10.18852/bdak.2023.21.1.199
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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