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로하스가 패션액세서리 제품에 미치는 영향에 관한 연구

Title
로하스가 패션액세서리 제품에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
A study of the influence LOHAS on fashion accessory products
Author
엄경희
Keywords
LOHAS; Accessory Products; Influence
Issue Date
2006-02
Publisher
한국디지털디자인학회
Citation
디지털디자인학연구, v. 6, NO. 1, Page. 243-253
Abstract
최근 미국에서 생겨난 새로운 마케팅 용어입 로하스 (LOHAS)는 'Lifestyle of Health & Sustainability' 의 머리글자를 조합한 조어로 건강,환경,사회정의, 자기발전과 지속가능한 삶에 가치를 두는 소비 집단의 라이프 스타일을 의미한다. 이러한 로하스가 액세서리 제품에 미치는 영향을 조사하기 위하여 국내,국외의 업체로서 국내 온라인을 통해 판매,또는 홍보하는 제 품들을 무작위로 선택하여 조사하였다. 조사 대상은 텍스타일제품(어패럴용, 인테리어용, 액세서리용)중에 액세서리 제품들로 가방, 구두,넥타이, 스카프, 모자 등 각각 40여점으로 로하스의 영향을 받은 사례들을 조사,분석하였다. 따라서 본 논문의 결과는 다음과 같 다. 첫째,가방은 천연소재와 내추럴 컬러를 사용한 토트 백과 숄더백의 형태가 많이 나타나며 주5일제 근무로 여가활동이 많아짐에 따라 편리하게 지닐 수 있는 보 스턴백과 배낭 등이 다양하게 나타난다. 둘째,구두는 편하게 신을 수 있는 스니커즈와 스포츠 형태가 많이 나타나며 특히 샌들종류는 가죽을 제외한 천연소재를 많이 사용하는 것으로 나타났다. 셋째, 넥타이는 꽃문양이 많이 사용되고 있으며 스카 프는 비즈장식 및 코드자수 등 트리밍을 많이 하는 것 으로 나타났으며,이들 둘 다 천연염색을 많이 도입하 는 것으로 나타났다. 넷째,모자는 종모양의 클로쉐 형태로 식물소재를 많 이 사용하는 것으로 나타났다. 더불어 로하스의 영향으로 전반적인 액세서리제품 출 시와 소비성향의 결과를 보면 업체에서는 소재가 비싸 더라도 가격보다는 질적인 것에 주력하여 액세서리제 품을 출시하고 있는 데 실크, 울과 같은 천연소재가 큰 비중을 차지하고 있는 것으로 나타났으며 국내 로 하스액세서리제품의 컬러 특성은 자연주의적 느낌을 나타내는 내추럴 컬러가 많은 것으로 나타났다. 위와 같이 국내 액세서리제품에 나타난 로하스영향을 알아본 결과 전체적으로 에콜로지를 중심으로 한 친자 연주의적 성격이 강하고 웰빙의 영향을 받아 로하스로 연결된 것으로 분석된다. 이와 같은 결과는 내 몸만큼 환경을 생각하는 삶으로 이어져 친자연주의적이고 활 동적이며 편안한 정신적•육체적 건강함을 얻기 위한 로 하스의 패션경향으로 더욱더 다양한 형태로 나타나게 될 것이다.;LOHAS, the new marketing term which came into being in America recently, is the word combined the first letters of 'Lifestyle of Health & Sustainability' and it means the lifestyle of the consumer group which has value on health, environment, social justice, self-development and sustainable life. To look into the influence it has on accessory products, we investigated the sold or publicly related products through national online route as the domestic and foreign enterprise in random selection. The investigation targets were the accessory products among the textile products(for apparel use, interior use, accessory use) and we investigated and analyzed the cases that were affected by LOHAS 40 pieces for each, bags, shoes, neckties, scarfs and hats. So, the result of this paper is as follows. First, there are many forms of tot bags and shoulder bags using natural materials and natural colors, and by the increase of leisure time due to the 5 day workweeks, there are various bags such as boston bags and backpacks that we can carry conveniently. Second, there are many sneakers and sports forms of shoes that we can wear conveniently, and especially, many sandals are using natural materials except leather. Third, many neckties were using flower patterns, and many scarfs were using trimmings such as beads decoration and code decoration, and both of them induced natural dyeing very often. Fourth, many hats used plant materials by cloche form of bell type. In addition, by the influence of LOHAS, seeing the results of overall launching of accessory products and consumptive dispositions, enterprises launched accessory products, and natural materials such as silk and wool accounted for much weight, and the color feature of LOHAS accessory products had many natural colors which show natural feeling. As above, looking into the influence of LOHAS on domestic accessory products, we analyzed that it was connected to LOHAS being influenced by well-being and strong in eco-friendly characteristics mainly of ecology generally. The results like this may show up as much more various forms by the fashion trend of LOHAS to get eco-friendly, active and comfortable mental, physical health linked to the life thinking of environment as much as one's body.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001173966https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185385
ISSN
1598-2319
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > JEWELRY & FASHION DESIGN(주얼리·패션디자인학과) > Articles
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