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트렌드 분석에 의한 국내 자동차 시트디자인 개발 · 연구

Title
트렌드 분석에 의한 국내 자동차 시트디자인 개발 · 연구
Other Titles
Study on Domestic Car Seat Design and Development Based Trend Analysis
Author
엄경희
Keywords
Car Seat Design; Trend; Heimtextil
Issue Date
2013-10
Publisher
한국디지털디자인학회
Citation
디지털디자인학연구, v. 13, NO. 4, Page. 827-838
Abstract
한국 자동차산업은 2000년대 들어 품질 제고를 기반으로 한 글로벌 확대 성장을 통해 선진업체 추격에 성공하고 자동차산업 리더 도약을 위한 준비 단계에 진입했다. 이에 따라 자동차 내외장재 디자인의 중요성이 부각되고 있으며 특히 자동차 시트는 사용자의 안락함과 자동차 브랜드의 아이덴티티를 표현할 수 있는 중요한 요소이다. 따라서 본 연구는 2013/2014년 하임텍스틸 트렌드 분석에 따른 국내 자동차브랜드 현대자동차, 기아자동차, 한국지엠자동차 차급별 신규 자동차 시트디자인을 개발하여 국내 자동차산업에서 활용할 수 있는 기초자료를 제공하고자 하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 현대자동차의 ‘플루이딕 스컬프쳐’ 의 디자인 아이덴티티에 부합하도록 ‘지질학자’ 테마의 콘셉트를 분석하여, 유기적인 성장과 지속적인 변화 안에서 아름답게 변화하는 자연의 경이로움이 담긴 디자인이 개발되었다. 둘째, 기아자동차의 젊고 스포티한 이미지의 디자인 아이덴티티에 맞추어 ‘발명가’ 테마의 콘셉트를 분석하여 도전적 · 기능적이면서 표면에 입체감을 살려 즐거움이 가득한 디자인을 선보일 수 있었다. 셋째, 역동적이면서도 품격있는 디자인 아이덴티티를 추구하는 한국지엠자동차를 위해 ‘역사가’ 테마의 콘셉트를 분석하여 역사와 전통의 고급스러움을 현시대의 기술력을 기반으로 하여 절제된 화려함이 있는 디자인으로 표현할 수 있었다. 2013/2014 하임텍스틸 트렌드 분석 결과를 토대로 자동차 시트커버 디자인 개발 방향을 제시함으로써, 국내외 업계와 학계에 자동차 시트디자인 개발을 위한 기초자료로 활용되기를 기대한다.;In the Noughties, Korean automobile industry succeeded in catching up with the advanced automobile enterprises through its global expansion based on the enhancement of car quality and entered into a stage to be ready for taking off as an industrial leader. Consequently, the importance of the design for interior and exterior materials is emphasized and, especially, car seats becomes an important factor to express the comfort of vehicle and the identity of car brand. Accordingly, this study intended to provide basic data, through the Heimtextil 2013/2014 trend analysis, which can be utilized in Korea automobile industry by developing the seat design models for new cars in each category of domestic automobile manufacturers such as Hyundai Motor, Kia Motor and GM Korea. The results are as follows: First, a design was developed to express nature’s wonder which beautifully changes in organic growth and continuous transition by conducting an analysis of the theme concept of ‘Geologist’ so as to fit it into the Hyundai’s design identity of ‘Fluidic Sculpture’. Second, this study analyzed the theme concept of "Inventor" according to the Kia"s design identity, young and sporty, and could present a challenging and functional design that gave a full pleasure and a three-dimensional effect on its surface. Third, through analyzing the theme concept of ‘Historian’ for GM Korea which pursues the dynamic and elegant identity of design, a gorgeous but moderated design on the basis of today’s technology could express the luxuriousness of GM Korea’s history and tradition. In this study, based on the result of the Heimtextil 2013/2014 trend analysis, a direction of car seat-cover design was suggested and hopefully expected to be used as a basic material for the domestic and foreign industry and academic world in developing car seat designs.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02265650https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185349
ISSN
1598-2319
DOI
10.17280/jdd.2013.13.4.081
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > JEWELRY & FASHION DESIGN(주얼리·패션디자인학과) > Articles
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