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섬유패션제품에 나타난 페이크 디자인 표현기법 사례 연구

Title
섬유패션제품에 나타난 페이크 디자인 표현기법 사례 연구
Other Titles
A Case Study of Fake Design Shown in Products by the Fiber Fashion
Author
엄경희
Keywords
Fake Design; Trompe-l`oeil; Funology
Issue Date
2014-07
Publisher
한국디지털디자인학회
Citation
디지털디자인학연구, v. 14, NO. 3, Page. 779-788
Abstract
이 연구는 최근 주목 받고 있는 페이크 디자인 표현기법이 적용된 섬유패션제품 사례들의 특징을 제시․분석하고, 해당 제품에 대한 소비자들의 인식 변화를 토대로 페이크 디자인의 발전가능성을 고찰하였다. 이를 위해 2000년대 이후 점증한 페이크 디자인 표현기법의 개념과 종류를 개괄적으로 제시하는 것과 함께 기술적 배경이 된 퍼놀러지 디자인과의 관계를 확인해 보았다. 이후 디자인 전반에 나타난 페이크 표현기법을 확인하고 구체적으로 패션의류, 패션악세서리, 인테리어 등 섬유패션 영역에서 나타난 페이크 표현기법을 사례별로 다루었다. 이 연구는 섬유패션제품에 나타난 페이크 디자인 표현기법이 가지는 세 가지 함의를 제시했다. 첫째, 패션의류에 나타난 페이크 표현기법은 소비자가 자신이 중시하는 가치를 바탕으로 제품을 평가하는 변화를 주도하고 있다. 둘째, 페이크 표현기법을 통해 생산된 패션악세서리 제품은 페이크 디자인이 기존 명품들의 고급성과 보편적 선호가치를 포괄할 수 있음을 보여준다. 또한 페이크 표현기법은 환경을 생각하는 지속가능한 디자인이라는 가치에 부합하는 수단임을 증명하고 있다. 셋째, 인테리어에 나타난 페이크 표현기법은 주어진 환경과 조화를 이루는 것이 특징이며 페이크 디자인이 단순한 재미를 넘어 실제 인간의 삶을 둘러싼 환경까지 포괄하고 있음을 보여주고 있다. 결론적으로 페이크 디자인 표현기법의 발전은 소비자들이 패션제품을 구매하며 행복과 즐거움을 추구하는 것과 동시에 사회와 환경을 생각하는 가치를 추구하는 것과 궤를 같이하고 있다. 따라서 페이크 디자인은 향후 지속가능한 패션 산업의 발전방향을 가늠할 수 있는 중요한 기준이 될 가능성이 높다.;This study aims to analyze the characteristics of the fiber fashion products applied with cases representation technique of fake design which has been attracted recently. For this study, after presenting the types and concepts representation techniques of fake design in 2000s. Also, "Funology Design" is confirmed with a technical background of the representation techniques of fake design. The conclusions of this study are shown in below. First, By considering the representation techniques that appeared in the fashion clothing, consumers are leading the change to evaluate the product on the basis of the value of his or her emphasizes. Secondly, products of fashion accessories that are produced using a fake representation technique shows that the fake design can encompass the value of advanced performance universal preference of our existing masterpieces. Thirdly, The representation techniques of fake design demonstrated in the interior show that fake design is deal with thinking environment comprehensively no more less than surrounding the life of human. Eventually, the development of representation techniques of fake design is based on consumers perceptions that they consider not only pursuing the happiness and joy but thinking environments and societies when they buy products. So, the direction in development of sustainable fashion industry is based on fake design.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02448242https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185345
ISSN
1598-2319
DOI
10.17280/jdd.2014.14.3.077
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > JEWELRY & FASHION DESIGN(주얼리·패션디자인학과) > Articles
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