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국내 패션산업에 나타난 유형별 컨버전스 숍 사례 연구

Title
국내 패션산업에 나타난 유형별 컨버전스 숍 사례 연구
Other Titles
A Case Study on Convergence Shop by Type in Fashion
Author
엄경희
Keywords
Fashion+α(패션+알파); Convergence Marketing(융복합 마케팅); Fashion Convergence Shop(패션 융복합 매장)
Issue Date
2014-09
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 20, NO. 3, Page. 375-384
Abstract
국내 패션업계는 장기 불황 속에서 몇 년간 정체현상이 지속되고 있으며, 소비자들은 최근 실속형 소비, 스마트 쇼퍼 등 쇼핑방식이 진화하면서 합리적 소비 역시 크게 확산되고 있는 추세이다. 이러한 소비자의 욕구를 채워줄 수 있는 차별화된 접근법의 요구는패션매장과 생활 문화공간의 경계를 허무는 이종업계들과의 다양한 시도들을 만들어 내고 있다. 이에 본 연구는 컨버전스 마케팅의 정의 및 개념을고찰하고, 패션산업에 나타난 다양한 컨버전스 숍의유형을 분석함으로써 패션 마케팅 분야에서 브랜드전략을 수립하는데 도움이 되는 기초 자료로 활용되고자하는데 그 목적이 있다. 연구 방법으로는 문헌조사와 인터넷 자료조사를 통한 이론적 고찰을 바탕으로 패션 컨버전스 숍의 특성및 유형을 분석하였으며, 최근 눈에 띄는 세 가지 유형을 선정하여 패션브랜드에 나타난 컨버전스 숍 사례를 분석해 보았다그 결과, 국내 패션매장은 편집숍에서 진화하여 쇼핑뿐만 아니라 레스토랑, 카페, 가구, 갤러리, 서점 등의 기능을 겸하고 있으며, 소비자에게 있어 이처럼 즐길만한 생활ㆍ문화ㆍ예술적 콘텐츠가 풍부한 매장은단순히 매장의 의미를 넘어 하나의 놀이, 휴식 공간이될 수 있다는 것을 알 수 있었다. 또한 브랜드 이미지를 강화하기 위해서는 두 가지 이상의 기능을 접목한컨버전스 마케팅이 절실히 필요하며 이러한 컨버전스숍은 소비자들로 하여금 슬로우 쇼핑과 원스톱 쇼핑을 가능하게 하였다. 결과적으로 소비자들의 체류 시간과 매출의 증대가 나타나며, 브랜드의 이미지가 더욱 강화되어 진다는 것을 알 수 있었다. 오랜 시간 지속된 경제 불황속의 패션 시장에 컨버전스 마케팅은새로운 탈출구가 될 수 있을 것이라 사료되어진다.;In Korea, the fashion industry has been stagnantfor many years, due to the prolonged economicdownturn. In recent years, consumers have becomesmarter about their spending, pursuing maximum valueand efficiency. As the industry has strived to satisfycustomers with unique approaches, the shops havedeveloped themselves constantly. For instance,non-fashion categories such as food, living, and culturehave been included in fashion shops. As a result, fashionconvergence shops were created with convergencemarketing.This study is intended to offer basic data forsetting marketing strategies for fashion brands with thefollowing: exploring the definition and concepts of‘convergence marketing’ with literature study andonline research; analyzing the various types ofintegrated fashion shops in the fashion industry.The research methods are as follows. First, thefeatures and types of integrated fashion shops wereanalyzed based on theoretical exploration. Second,recent three prominent types were selected to analyzethe trends in integrated fashion shops.The findings are as follows. Domestic fashionshops now offer various functions, including restaurant,coffee shop, furniture shop, gallery, and bookstore,beyond brand collection shop. The convergencemarketing pursuing multiple functions to strengthenbrand image is absolutely necessary. The fact that theyhave abundant living culture/ artistic contents indicatethat the shops can serve as a ‘place to relax’ withentertainment. Also, convergence marketing pursuingmultiple functions to strengthen brand image isabsolutely necessary. In fact, fashion convergenceshops make it easier for customers to enjoy ‘slowshopping’ and one-stop shopping. As a result,customers tend to stay in the shops longer and theypurchase more items. It leads to increased sales andstronger brand image. In fact, convergence marketingcan stimulate the industry and meet the evolvingcustomer demand.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06543107https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185344
ISSN
1598-6497
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > JEWELRY & FASHION DESIGN(주얼리·패션디자인학과) > Articles
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