122 0

오감 체험을 기반으로한 플래그십 스토어 아이덴티티 형성에 관한 연구 - 밀크 티(Milk tea) 전문점을 중심으로 -

Title
오감 체험을 기반으로한 플래그십 스토어 아이덴티티 형성에 관한 연구 - 밀크 티(Milk tea) 전문점을 중심으로 -
Other Titles
A Study on the Formation of Flagship Store Identity Based on Five Senses Experience - Focusing on milk tea specialty store-
Author
김경숙
Keywords
브랜드; 플래그십 스토어 아이덴티티; 오감 체험; 체험 요소; 밀크 티 브랜드; Brand; Flagship Store Identity; Five Senses Experience; Experience Elements; Milk Tea Brand
Issue Date
2022-12
Publisher
한국공간디자인학회
Citation
한국공간디자인학회 논문집, v. 17, NO. 8, Page. 299-310
Abstract
(연구배경 및 목적) 경제시대에서 단일 제품을 판매하는 브랜드는 소비자들을 유입하기 위해 차별화를 시도하고 있으며 브랜드간의 경쟁은 점차 심화되고 있다. 또한 브랜드는 플래그십 스토어를 통해 소비자에게 제품을 판매하는 동시에 오감을 경험할수 있는 공간 제공을 통해 긍정적인 브랜드의 이미지를 제고하고 더불어 독창적인 브랜드 아이덴티티를 확립해야할 것이다. 최근 급부상하는 브랜드 중의 하나인 밀크 티 전문점은 시장 규모가 크게 확대됨에 따라 플래그십 스토어의 중요성이 부각되고 있다. 따라서 본 연구는 오감체험을 기반으로 한 기억과 재인지도를 통해 소비자 정체성의 브랜드 아이덴티티 형성 요소를 제시하며 향후 밀크 티 플래그십 스토어의 디자인 방향을 제시하는 것을 목적으로 한다. (연구방법) 중국 브랜드 데이터연구센터가 발표한 '중국 밀크 티 브랜드의 선두 브랜드 순위'를 기준으로 중국의 대표적인 밀크 티 브랜드 플래그십 스토어를 선정하여 22세-42세 중국 소비자 150명을 대상으로 밀크 티 플래그십 스토어의 공간구성 이미지 및 오감 체험관련 내용으로 구성된 분석틀을 바탕으로 설문조사를 진행했다. 설문 결과는 빈도 분석을 통해 쇼카드 제시여부 차이를 비교 분석한 후 오감 체험 요소와 밀크 티 플래그십 스토어 공간 간의 상관관계를 검증하고 본 연구의 타당성을 증명하기 위해 상관분석을 진행하였다. 또한 브랜드에 대하여 긍정적인 영향을 미치는 요소를 회귀분석을 통해 도출하였고 기억도와 재인지도의 일치여부는 브랜드 아이덴티티 형성 요소로 도출하였다. (결과) 빈도 분석 결과 Hytea, Sexytea, Guming 3개 브랜드의 오감체험 요소가 브랜드 플래그십 스토어에서 긍정적인 영향을 미쳤으며 그중에서도 Hytea가 가장 뚜렷하게 나타났다. 상관분석과 회귀분석의 종합적인 분석결과를통해 컬러, 조명, 촉감 및 재질은 브랜드의 아이덴티티를 형성하는 중요 요소임을 뚜렷이 알 수 있다. (결론) 본 연구의 결과는 오감 체험을 기반으로 한 밀크 티 브랜드의 아이덴티티를 형성하는 오감 체험 요소는 컬러, 조명, 촉감 및 재질인 것으로 나타났다. 따라서 제품을 판매하는 브랜드 플래그십 스토어는 소비자들에게 다양한 경험을 제공하며 브랜드 아이덴티티와 함께 긍정적인브랜드 이미지를 소비자에게 전달하는 공간으로서 연구결과에 따라 플래그십 스토어의 공간 디자인은 컬러, 조명, 촉감 및 재질등이 가장 중요한 요소인 것을 알 수 있다.;(Background and Purpose) In the economic era, brands selling a single product try to differentiate and attract consumers, and the competition between brands is gradually intensified. In addition, brands not only sell their products to consumers through flagship shops, but they can also promote their positive brand image and build a unique brand identity by offering a five-sense experience space. Milk tea store is one of the rapidly rising brands in recent years. With the expansion of the market scale, the importance of the flagship store is becoming increasingly prominent. Therefore, this study aims to reveal the brand identity formation factors of consumer identity through memory and re-cognition based on the five senses experience, and to point out the direction for the future design of milk tea flagship shops. (Method) According to "Leading Brand Ranking of Chinese milk Tea Brands" released by China Brand Data Research Center, representative flagship stores of milk tea brands in China were selected. The survey will be conducted with 150 Chinese consumers aged between 22 and 42 years old and will be based on an analytical framework consisting of pictures of the space composition and sensory experience of a flagship milk tea shop. The questionnaire results were analysed by frequency analysis comparing whether Showcard differences were presented. The investigation mainly verified the correlation between the five sensory experience elements and the space of the flagship milk tea shop through correlation analysis to prove the feasibility of this study. In addition, regression analysis was used to derive the factors that have a positive impact on the brand and the consistency of memorability and reperception as brand identity formation factors. (Results) Frequency analysis results showed that the five senses experience elements of Hytea, Sexytea and Guming had a positive impact on the flagship stores, and Hytea was the most obvious one. Through the comprehensive analysis results of correlation analysis and regression analysis, it is obvious that color, light, touch, and material are important factors in the formation of brand characteristics. (Conclusions) The results of this study show that the five sensory experience elements that form the identity of the milk tea brand are colour, light, touch and material, based on the five sensory experience. Therefore, the flagship shop of a brand that sells its products is a space that offers a variety of experiences to the consumer and conveys a positive brand image together with the brand identity. According to the study, the space design of flagship shops is the most important factor in terms of colour, lighting, tactility and materials.
URI
https://kiss.kstudy.com/Detail/Ar?key=3992934https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185067
ISSN
1976-4405
DOI
10.35216/kisd.2022.17.8.299
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE