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이케아 제품과 공간에 적용된 사용자 경험디자인에 관한 연구

Title
이케아 제품과 공간에 적용된 사용자 경험디자인에 관한 연구
Other Titles
A Study on User Experience Design for Products and Spaces of IKEA
Author
김성훈
Keywords
Experience(경험); User Experience(사용자 경험); Brand Experience(브랜드 경험); Product(제품); Space(공간)
Issue Date
2014-12
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 20, NO. 4, Page. 165-175
Abstract
본 연구는 존 듀이(John Dewey)의 경험이론과 나단쉐드로프(Nathan Shedroff) 등의 선행연구를 통해, 경험(experience)과 사용자 경험디자인(User ExperienceDesign)의 개념을 살펴보고 사용자 경험디자인의 관점에서 소비자의 경험과 참여의 상호작용이 어떤 영향을줄 수 있는지 분석하였다. 그 사례로 2014년 12월 국내 진출예정으로 소비자 경험과 참여를 통해 성장한스웨덴의 가구 제작 유통업체인 이케아(IKEA)를 선정하였다. 이케아 사례 중 경험과 사용자 경험디자인의 영역이 구체화 되어있고 타 브랜드와 분명한 차별화 요소를 가지고 있는 제품과 공간을 분석 대상으로 선정하였으며, 이를 소비자와의 상호작용과 본능적(visceral),행동적(behavioral), 반성적(reflective) 경험의 차원에서 분석하였다. 그리고 사용자 경험디자인의 네 가지표현 요소인 감각의 참여성, 역동성, 연상성, 이벤트성을 적용하여 이케아 매장의 공간을 분석함으로써 소비자가 느끼는 참여와 경험을 살펴보았다. 그 결과, 이케아는 제품의 형태, 기능, 품질, 환경친화적 디자인 및 낮은 가격 등의 균형 잡힌 조화를통해 소비자를 만족시킬 수 있도록 소비자와 공급자,환경, 문화 등의 상호작용에 관한 시뮬레이션을 거치고 있다는 것을 확인하였다. 이케아 쇼룸(showroom)은 다양한 문화적 차이와성향을 세심하게 구분하여 보여주고 있으며, 소비자는 구매욕구가 있는 제품을 주방, 거실 등 용도와 목적에따라 선택하였다. 소비자는 쇼룸을 통한 경험으로 자신의 구매의도와 상상에 대한 공감대를 형성하고 기억하며 적극적인 감정이입과 몰입을 이루었으며, 경험했던 것을 추후 다시 경험하고자 하였다. 본 연구는 경험과 사용자 경험디자인의 사례로 선정된 이케아 제품과 공간에 한계를 두고 소비자와 경험이 어떻게 상호작용을 하여 사용자 경험(UserExperience)에 기여하는지를 살펴보았다.;This study aims to examine the concept of experience and User Experience based on John Dewey’s theory of experience, Nathan Shedroff’s Experience Design, and several advanced studies and to investigate the influence of consumers’ experience and participation. As an example, this study has examined the case of IKEA, the Sweden-based home furnishing company launching in Korea at the end of 2014, which has embodies experience and User Experience Design in its product and space and became one of the world’s largest furniture brands. The aspect of the product and the space of IKEA has been studied as they distinguishes the brand of IKEA from other furniture companies by demonstrating experience and Experience Design. The product of IKEA has been reviewed from the perspective of the interaction between consumers’ visceral, behavioral and reflective experience. And the space of IKEA’s showroom has been analyzed from the viewpoint of customers’ experience and participation by applying the four elements of User Experience Design, the recognition of five senses, the dynamic interaction, the association, the event. The main findings of the study is that IKEA has simulated consumers, suppliers, surroundings and cultural factors to satisfy customers by reaching an ideal balance between function, quality, eco-friendly design and low price. The IKEA’s showrooms tactfully visualize cultural diversities and characteristics and consumers choose showroom spaces such as kitchen and living room according to their intention of purchase. With their experiences in showrooms, they positively develop empathy and concentration by forming a resolve between their intention of purchase and expectation and try to experience what they have experienced afterwards. There are some limitations of this study. This study investigated experience and Use Experience Design only in the case study of IKEA’s product and space to examine the interaction between consumer and experience.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06543145https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184939
ISSN
1598-6497
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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