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20~30대 여성을 위한 저도주(低度酒)브랜드 디자인의 차별화 연구

Title
20~30대 여성을 위한 저도주(低度酒)브랜드 디자인의 차별화 연구
Other Titles
A Study on Low Alcohol Brands Differentiation for Women in 20s and 30s
Author
송지성
Keywords
Low alcohol brands(저도주 브랜드); The marke for women (여성 소비시장); Fruit liquor(과일주); Higher status of women(여성파워 신장); The strategy for differentiating brands(브랜드 차별화 전략)
Issue Date
2014-01
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 20, NO. 2, Page. 289-298
Abstract
현대 사회에서 여성은 정치와 사회, 경제와 문화 모든 영역에서 진출이 두드러지고 있으며, 그에 따라 여성의 경제권 또한 함께 증가하고 있다. 현재 여성의 소비규모가 점점 증가했을 뿐 아니라 다른 소비주체에도영향을 미치고 있다는 것이다. 이와 같은 여성 파워 신장은 저도주에 열풍에 한 몫을 하고 있다. 편의점 세븐일레븐에 조사에 따르면 저도주의 매출은 점점 증가하고 있으며 이 중 여성 구매비율이 67.5%에 달했다고한다. 또한 흑맥주 ‘기네스’를 파는 디아지오코리아에따르면 전 세계적으로 저도주인 기네스의 평균 소비량비율이 세계적으로 대부분 8:2정도의 비율인데 반해 국내에서는 소비자 절반 정도가 여성이라고 한다. 그에 따라 주류 시장에서도 여성 소비자를 타깃으로한 주류 브랜드가 등장 하였다. 이러한 여성들의 음주소비문화를 살펴보면 마실 때 부담이 적은 저도수 주류를 선호하는 여성들의 비율이 증가하고 있으며, 이에 따라 각종 주류 업계들도 저도수 주류 제품의 생산이 증가되고 경쟁력을 강화하기 위한 수단으로 브랜드의 차별화를 모색하고 있었다. 본 논문은 여성 파워 신장으로 인한 여성 소비 시장이 확대되는 시점에 20대 여성 소비자를 주 타깃으로한 5개 주류 브랜드를 선정하여 상대적으로 성공한 브랜드 디자인과 실패한 브랜드 디자인에 대한 20대 여성 소비자들의 설문조사를 통해 디자인 분석을 하였다. 먼저 웰빙 문화의 확산과 저도주 시장의 성장에 대해 조사하였고, 그에 따른 여성 소비자와 주류 시장을분석하였다. 그리고 선정된 5가지 브랜드 디자인의 차별화 전략에 대한 설문조사를 통한 분석을 실시하였다. 이에 본 연구가 급격히 성장하고 있는 여성의 저도 주 시장에서 여성적 사고를 충족시킬 수 있는 여성을위한 패키지 디자인이 더욱 중요시 되고 발전시키는의미 있는 연구가 될 것이라고 생각한다.;Woman in modern society is positioned remarkablyin all areas such as politics, society, economy, andculture. Therefore, female economic rights are gettingimproved. Currently, the size of female consumption getsincreased gradually and also affects other subjects forconsumption. This kind of woman power extension isplaying a great role in low-alcohol trend. According toSeven Eleven, a convenient store chain, the sales oflow-alcohol gets increased gradually. The share ofwoman purchasing reached up to 67.5%, which wasreported so. In addition, according to Diageo Koreawhich sells black beer, Guinness, the rate of averagelow-alcohol Guinness consumption in the world ismostly 8:2. However, it said about half of its consumersare females in domestic market. Following this trend, alcohol brands targetingfemale consumers appeared. Reviewing this female drinkconsumption culture, the rate of females who prefer tolow-alcohol, little burden when drinking gets increased. Therefore, many different alcohol manufacturersincrease low-alcohol products and search for branddifferentiation methods to intensity their competitiveadvantages. This paper selected five alcohol brands targetingwomen in 20s at the moment of woman consumptionmarket expansion by extended female power. It analyzeddesigns through survey for women in 20s aboutrelatively successful and failed brand designs. First of all, expansion of well-being culture andlow-alcohol market growth were researched. Thefemale consumers and alcohol markets were analyzedthereof. And the selected five brand designdifferentiation strategies were analyzed through surveyand questionnaires. Accordingly, this study is considered significant todevelop and put emphasis on package design for womenin order to satisfy with female thoughts in low-alcoholmarkets which are growing rapidly.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06543050https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184877
ISSN
1598-6497
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