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자동차 외장 튜닝디자인 감성요소 분석에 관한 연구 - 커스터마이징 튜닝 파츠를 중심으로 -

Title
자동차 외장 튜닝디자인 감성요소 분석에 관한 연구 - 커스터마이징 튜닝 파츠를 중심으로 -
Other Titles
A study on the car exterior tuning design sensibilities elements analysis - focused on customizing tuning parts -
Author
박경진
Keywords
카튜닝; 커스터마이징; 자동차 디자인; 감성요소; Car Tuning; Customizing; Car Design; Sensibilities Elements
Issue Date
2015-06
Publisher
한국전시산업융합연구원
Citation
한국과학예술융합학회, v. 20, Page. 59-71
Abstract
한국 자동차튜닝 시장의 규모는 2012년을 기준으로약 5천억 수준으로, 자동차 생산 세계 5위라는 규모에비교하여 매우 작은 수준이다. 자동차 전체 시장규모대비 튜닝시장의 규모도 미국은 11%정도이나 우리나라는 1.6%에 불과하여 튜닝산업의 활성화도 매우 부족한 실정이다. 정부는 2014년 6월 자동차 튜닝산업진흥을 통한 신 성장 동력 창출을 목표로 “자동차 튜닝산업 진흥대책”을 발표한바 있다. 자동차 튜닝산업 진흥대책은 합리적 튜닝규제 완화를 통한 튜닝시장의 활성화와 체계적인 튜닝산업 육성으로 양질의 일자리를 창출하고 건전한 자동차 튜닝문화 조성을 목표로 하고 있다. 이미 포화상태에 이른 국내 완성차 판매 시장에서 튜닝산업은 전반적 침체에 빠져있는 국내 자동차시장의 성장에 새로운 활력소가 됨은 물론 2.5차 자동차산업의 확대의 계기가될 것으로 전망되고 있다. 국내 튜닝산업의 체계적인성장과 발전을 위해서는 자동차 튜닝에 있어서도 기술적, 예술적, 사회적, 경제적 측면 등 다양한 분야의심도 있는 연구의 필요성이 대두되고 있다. 자동차 튜닝의 디자인부분에 있어서도 구조적 요소들이 가지고있는 기능과 조형요소, 시대의 트렌드와 소비자의 감성이 반영된 튜닝자동차 고유의 디자인 아이덴티티에대한 연구가 요구되지만 현재까지 이에 대한 체계적인 연구사례는 매우 드물었다. 본 연구에서는 자동차튜닝에 있어서 커스터마이징(Customizing)개념의 도입을 통한 소비자 요구에 능동적인 대처와 외장 튜닝파츠의 디자인개발 시 고려되어야 할 소비자의 선호도와 감성적 요소의 분석에 주된 의미와 목적을 두고있다.;The scale of the Korea automobile tuning market is about $ 500 million in the 2012. Compared to the world"s fifth largest car-producing countries of reputation, Korean tuning market is very tiny. The portion of the tuning market share of the total car market is 11% in the US market but Korean market only 1.6%, so activation of the tuning industry is very lacking. June 2014, The government has announced “Car tuning industry promotion measures” it aimed at generating power by car tuning industry promotion. Car tuning industry promotion aim to create high quality jobs and enable industries systematic tuning of the tuning market through deregulation and reasonable tuning car tuning culture. Growth of the tuning industry is the new lifeblood of the domestic car market that fell in the overall slump, and it is expected to be an opportunity of expansion of 2.5 industry. The domestic industry’s new growth engines and systematic tuning feature also in the design of car tuning parts that have structural elements in order to foster the formative elements, research on trends and consumer auto-tuning unique design sensibility that reflects the identity of the times demand but systematic research about this case until now are very rare. In order to systematically develope new growth engines and tuning of the domestic industry it requires a lot of research in the design of the car tuning. For example, functional and structural components of cars have shaping components, design trends and tuning sensitivity of consumers reflects and research for the automotive unique design identity However, systematic studies such cases so far is very rare. This study has the main meaning and purpose in the analysis of consumer preference and emotional factors to be considered in the design development of proactive coping with external components to consumer demand through the introduction of customizable business in car tuning.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06507444https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184763
ISSN
2005-1409
DOI
10.17548/ksaf.2015.06.20.59
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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