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‘모노’의 사상가 이우환과 근대 비판

Title
‘모노’의 사상가 이우환과 근대 비판
Other Titles
Lee Ufan as a Thinker of Mono and the Criticism on Modernity
Author
박규태
Keywords
모노(Mono); 모노하(Monoha); 이우환(Lee Ufan); 무한(Infinity); 초월(Transcendence)
Issue Date
2019-12
Publisher
한국일본사상사학회
Citation
日本思想, NO. 37, Page. 217-242
Abstract
1936년 경남 함안군 두메산골에서 출생한 미술가이자 시인이고 문필가인 이우환은 서울대 미대에 입학한 1956년 여름에 도일한 이래 1968년경부터 일어난 일본 ‘모노하’ 운동의 중심 작가 중 하나이자 대표적 이론가로 부각되는 한편, 1970년대 초반 유럽에서 처음 작품을 전시한 이래 세계 주요 미술관에서 많은 개인전을 개최하고 파리 비엔날레, 베네치아 비엔날레, 카셀 도쿠멘타와 같은 주요 국제전시회에 참여하는 등 파리와 도쿄를 오가며 활발한 작품 활동을 벌여왔다. 본고의 목적은 이러한 이우환의 시도가 근대성에 대한 비판의식에서 출발한다는 점 그리고 근대성에 내포된 핵심적 특징 중의 하나로 그가 강조하는 것이 ‘표상주의’라는 점에 주목하면서, 종래의 이우환 연구에서 제대로 이해받지 못한 ‘모노’ 개념과 ‘모노하’(もの派)를 중심으로 그의 예술관과 작품세계를 재조명함으로써 궁극적으로 이우환을 ‘모노의 사상가’이자 ‘여백과 틈새의 예술가’로 재규정하려는 데에 있다. 그 과정에서 본고는 이우환의 이념적 지향성인 ‘무한’과 ‘초월’의 의미를 탐색할 것이다.;A worldwidely famous Korean artist Lee Ufan has been said to be a representative theoretician as well as one of the main artists of the Japanese Monoha(もの派). The purpose of this essay is to reconsider the world of Lee Ufan’s works and art, centering on the concept Mono and Monoha which have been not properly understood until now. In so doing, I will give special attention to the point that his attempt started from the criticisms on modernity and that he has emphasized symbolism as one of the characteristics of modernity. In the result, this essay will redefine Lee Ufan as both “a thinker of Mono” and “an artist of blank and gap”. additionally examining the meaning of his ideal directivity such as “eternity” and “transcendence”. 1936年に慶尙南道咸安郡の山村で生まれた美術家であり、詩人であり、文筆家でもあった李禹煥は、1956年にソウル大學校美術大學に入學し、その年の夏に渡日して、日本大學文學部哲學科で老莊思想、佛敎思想、西田幾多郞、ニーチェ、リルヶ、ハイデガー、メルロ=ポンティなどを学んだ。その後、1968年傾から起こった日本の「もの派」運動の中心的藝術家のひとりとして、代表的な理論家として浮上する一方、1970年代初頭にヨーロッパで最初の作品展を行って以来、世界の主要な美術館で多くの個展を開催し、また主な國際展示會に参加するなど、パリと東京を行き来しながら活發な作品活動を行ってきている。本稿の目的は、このような李禹煥の試みが近代性への批判意識から出發するという点、そして近代性に內包された核心的な特徵の一つとして彼が强調するのが「表象主義」という点に注目しつつ、從來の李禹煥硏究においてきちんと理解されていない「もの」の概念と「もの派」を中心に彼の藝術觀と作品世界を再照明することにより、最終的には李禹煥を「ものの思想家」にして「隙間の藝術家」として再規定することにある。その過程で、本稿では李禹煥の理念的指向性である「無限」と「超越」の意味を探索したい。
URI
https://www.earticle.net/Article/A368990https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184649
ISSN
1229-9235
DOI
10.30615/kajt.2019.37.9
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > JAPANESE STUDIES(일본학과) > Articles
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