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중국 체육계의 사회적 표상 : 중국 국민이 인식하는 체육계 이미지

Title
중국 체육계의 사회적 표상 : 중국 국민이 인식하는 체육계 이미지
Other Titles
A Social Representation of the Chinese Sporting World: An Image of the Sporting World Recognized by the Chinese People
Author
박재우
Keywords
Social Representation; The World of Sports; Image; 사회적 표상; 체육계; 이미지
Issue Date
2020-11
Publisher
한국체육학회
Citation
한국체육학회지, v. 59, NO. 6, Page. 69.0-83.0
Abstract
본 연구는 사회적 표상을 개념으로 중국인들이 체육계에 대한 어떠한 인식을 가지고 있는지 분석하였다. 연구의 목적을 달성하 기 위해 20∼60세 연령의 비 운동선수, 비 스포츠 관계자인 중국국민 4500명을 대상으로 주제 및 범주형 데이터 분석을 실시하 여 체육계의 이미지를 파악하였다. 분석결과는 첫째, 소범주 분류에서 뜻이 동일한 단일 단어 체계로 분류하는 작업을 통해 정 리된 소범주의 단어 개수는 총 259개로 분류되었다. 둘째, 중범주 분류에서 유사한 단어의 개념끼리 묶는 중범주화를 실시하였 다. 총 16의 개념이 도출되었으며, 「탁월성(13.9%)」의 범주 개념이 가장 높은 비율을 차지하였고, 그 뒤를 이어 「활력(12.7%)」, 「투혼(12.3%)」, 「스포츠종목(8.1%)」, 「경기력 저하(7.8%)」, 「스포츠스타 및 인물(6.9%)」, 「엘리트스포츠(6.7%)」, 「악⋅폐습(4.8%)」, 「기대(4.5%)」, 「강건(3.8%)」, 「비리⋅적폐(3.3%)」, 「심신 피로(3.0%)」, 「보상(2.3%)」, 「기타(2.2%)」, 「오락화(0.7%)」, 「저변의 허약성 (0.4%)」의 순으로 나타났다. 셋째, 중범주의 분석 개념을 대범주로 범주화 한 결과, 「긍정적 이미지(47.1%)」, 「상징적 이미지 (30.6%)」, 「부정적 이미지(20.1%)」로 나타났다. 결과를 종합해 보면, 중국인들은 체육계를 부정적 이미지로 인식하기보다는 상징 적 이미지를 포함하여 대체로 긍정적으로 인식하고 있음을 확인할 수 있었다. 이와 같은 결과의 주된 요인으로는 ‘거국 체제’를 배경으로 한 엘리트스포츠의 국제적 성취로 촉발된 국민적 자긍심, 중국 여자배구의 성공 신화로서 국민정신의 상징성, 그리고 중국 스포츠매체의 적극적인 보도에 따른 스포츠 가치관 재고에 기인한다고 할 수 있다.;This study analyzes how the Chinese people recognize the world of sports in terms of social representation. To achieve this purpose, a thematic and categorical data analysis was conducted among 4500 Chinese nationality, non-athletes, non-sports workers, aged 20 to 60 to identify the sporting world’s image. The analysis results are as follows: first, in the small category classification, through the single word system with the same meaning, a total of 259 small category words are sorted out. Second, in the middle category classification, the concept of similar words is bound to the middle category. A total of 16 concepts were derived. The category of 'excellence(13.9%)' accounted for the highest proportion, followed by 'vitality(12.7%)', ‘fighting spirit(12.3%)', 'sports events(8.1%)', 'poor performance (7.8%)', 'Sports stars and people(6.9%)', ‘elite sports(6.7%)' and so on. Third, the analysis of the concept of the middle category is summarized into a large category. The results show that positive image(47.1%), symbolic image(30.6%), negative image (20.1%). Combining the above results, it was confirmed that the Chinese people generally perceived the sports world as positive, including symbolic images, rather than negative images. The main reasons for this result are the national pride triggered by the international achievements of elite sports under the background of ’national system‘, the success myth of Chinese women's volleyball team, the symbolism of national spirit and the rethinking of sports values brought by the positive reports of Chinese sports media.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002657709https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/180620
ISSN
1738-964X;2508-7029
DOI
10.23949/kjpe.2020.11.59.6.6
Appears in Collections:
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E](예체능대학) > ETC
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