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교량형 버티포트 계획 연구

Title
교량형 버티포트 계획 연구
Other Titles
A Study on the Bridge-Type Vertiport Planning
Author
조정곤
Alternative Author(s)
Cho, Jeong Gon
Advisor(s)
이강준
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 한강 교량을 이용한 버티포트 설계를 제안하는 것이 목적이다. 현대 도시는 한정된 공간에서 인구 및 자가용의 수요가 증가함에 따라 연도별 교통혼잡비용이 증가하여 교통비용 및 시간비용의 낭비가 발생하고 있다. 이를 해결하기 위해 도로 공간 개선 및 대중교통을 이용하는 것을 장려하고 있으나 궁극적인 해결방안은 아니며, 다른 방안이 필요한 상황이다. 최근 드론기술이 계속해서 개발되고 내연기관에서 전기기관으로 동력자원이 전환됨에 따라 저소음으로 상공을 비행할 수 있는 차세대 항공 모빌리티인 UAM(Urban Air Mobility)이 교통체증을 해결할 수 있는 방안으로 인식되고 각광받고 있다. 하지만, UAM의 경우, 전용 버티패드(Vertipad) 공간에서만 이착륙 할 수 있기 때문에 탑승, 충전, 관리를 위한 인프라 스트럭쳐인 버티포트(Vertiport)의 개발도 동시에 논의되고 있다. 또한 버티포트는 입지선정에 있어서 수요, 교통시설 연계성, 안전성 등 여러 요소를 파악하여 계획해야 되기에 복합적인 측면에서 입지를 바라볼 필요가 있다. 이를 위해 항공업체 및 정부는 UAM 관련 정책을 적극적으로 수립하고, 2020년 K-UAM 챌린지를 시작으로 향후, UAM과 버티포트의 개발 및 발전단계에 대한 청사진을 목표로 하고 있다. 하지만 버티포트의 계획과 입지에 대한 분석은 항공기기술 개발에 비해 상대적으로 논의가 미비하다. 본 연구에서는 버티포트를 설계하기 위해 각 기관에서 수립 중인 버티포트의 규제 및 기준에 대한 분석을 진행하였으며, 버티포트 공간만큼의 넓은 부지를 확보하는 것이 고밀화 된 서울에서는 어려운 상황이기에 도심의 유휴 공간을 통해 버티포트를 개발하는 것이 유리한 방안이라고 판단하였다. 도시의 유휴 공간 중 소음, 프라이버시, 안전성, 제도 및 접근성 등과 같은 입지선정의 요소를 고려할 경우, 기존 차량사용자, 버스, 수상택시 수요를 이용할 수 있으며, 소음 문제와 주변의 환경에 영향을 적게 받을 수 있는 한강의 ‘교량’을 적합한 대상지로 판단하였다. 대상지 중 상부구조물이 없으며, 규모적인 측면과 교통수요에 있어서 버티포트를 설계하는 것이 유리한 한남대교를 선정하여, 버티포트 프로토타입(Prototype)을 제안하였다. 교통시설 연계성을 높이기 위해 기존 주변에 위치한 수상택시선착장과 버스정류장을 재배치하여 복합개발하고, 수직코어를 통해 빠른 교통 환승이 가능하도록 하였다. 본 설계안을 통해 한강 교량의 유휴 공간을 버티포트 입지로서 가능성이 있는 입체공간으로 재고함과 동시에 미래 버티포트 개발에 필요한 기초자료로서 활용되고자 한다.|This study is to propose a Vertiport design using an overpass and a Han River bridge among unused spaces in the city. In modern cities, as the population and demand for private cars increase in limited spaces, traffic congestion costs by year increase, resulting in waste of transportation and time costs. To solve this problem, it is encouraged to improve road space and use public transportation, but it is not the ultimate solution, and other measures are needed. As drone technology continues to be developed and power resources are converted from internal combustion engines to electric engines, Urban Air Mobility (UAM), a next-generation aviation mobility that can fly over the air with low noise, is recognized and in the spotlight as a way to solve traffic congestion. However, in the case of UAM, the development of Vertiport, an infrastructure structure for boarding, charging, and management, is also being discussed at the same time because it can only take off and land in a dedicated vertipad space. In addition, Vertiport needs to identify and plan various factors such as demand, transportation facility connection, and safety in selecting a location, so it is necessary to look at its location from a complex perspective. To this end, airlines and governments in each country are actively establishing UAM-related policies, and starting with the 2020 K-UAM Challenge, they aim to blueprint the development and development stages of UAM and vertiport in the future. However, the analysis of vertiport's plan and location is relatively insufficient compared to the development of UAM equipment technology. In this study, we analyzed the regulations and standards of vertiport established by each institution to design vertiport, and compared the cases of vertiport abroad, it was difficult to secure a large site as large as a vertiport space abroad, so it was considered an advantageous idea to develop vertiport through an unused space in the city. Considering the location selection factors such as demand, transportation facility connection, and safety among unused spaces in the city, existing vehicle users, buses, and water taxis can be used, and 'overpasses and Han River bridges' that can be less affected by noise problems and the surrounding environment are considered suitable. Among them, the overpasses and Han River bridges within a 1km radius of the K-UAM demonstration route were selected, and the previous location conditions were analyzed in detail to derive a target site that could actually be designed by vertiport. There is no superstructure among the target sites, and Hannam Bridge, which is advantageous in designing vertiport in terms of scale and traffic demand, was selected and a vertiport prototype was proposed. In order to increase the connection of transportation facilities, the existing water taxi deck and bus stop were relocated to be developed in combination, and rapid transportation transfer was possible through a vertical core. Through this design plan, the unused space of the overpass and Han River bridge will be reconsidered as a possible three-dimensional space as a vertiport location, and at the same time, it will be used as basic data necessary for future vertiport development.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000653824https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/180355
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ARCHITECTURAL DESIGN(건축설계학과) > Theses (Master)
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