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중국의 경제외교 성격에 관한 연구

Title
중국의 경제외교 성격에 관한 연구
Other Titles
A Study on Characters of China's Economic Diplomacy : Focus on the Cases of BRI Target Countries
Author
하현옥
Alternative Author(s)
Ha, Hyunock
Advisor(s)
문흥호
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
중국이 강대국이자 패권국으로 부상하는 것은 기존의 세계 체제와 힘의 역학관계를 뒤흔드는 요인이다. 주요2개국(G2)으로 부상한 중국과 미국의 갈등과 마찰, 충돌이 세계 정치와 경제의 주요 현안으로 부각되고, 커지는 중국의 힘과 영향력에 대한 관심이 커지는 이유다. 중국은 시진핑 시기로 접어들면서 ‘중화민족의 위대한 부흥’을 실현하기 위한 ‘중국몽(中國夢)’을 내세우며 강대국화를 위한 열망을 본격적으로 드러냈다. 그 연장선상에서 시진핑 시기 중국의 경제외교는 개혁개방 이후 수동적·협력적 모습을 보이던 데서 벗어나 능동적·적극적이며 때로는 공세적으로 변화하는 모습을 드러냈다. 중국 경제외교가 개혁개방 이후 경제 발전이라는 목표를 위해 외교나 외교적 수단을 이용하던 데서 벗어나 중국의 강대국화와 패권국가로의 부상이라는 국가 대전략을 위해 중국의 경제력을 외교의 수단으로 이용하는 경제외교로 전환하고 있는 것이다. 중국 경제외교는 중국의 영향력 확대와 구사 방식을 가늠할 수 있는 창(窓이)다. 종합 국력의 불균형 속 군사력 등 다른 영역에 비해 강력한 경제력이 강대국화에 나선 중국이 자신의 힘을 국제사회에 제대로 투사할 수 있는 수단이기 때문이다. 중국이 자신의 의도와 힘을 과시하는 영역이 경제외교다. 이처럼 경제외교를 통해 중국이 자신의 영향력을 과시하며 확대하는 대표적 사례가 시진핑 정권의 출범과 함께 시작된 일대일로(一带一路) 프로젝트다. 아시아와 아프리카, 유럽 경제권을 연결하는 초대형 인프라 건설 프로젝트인 일대일로 프로젝트는 개발도상국 등의 호응 속에 참여국을 늘려가며 중국 경제외교의 성공적 모델로 자리매김하는 듯했다. 하지만 일대일로 프로젝트 관련 인프라 개발 사업이 진행되면서 참여국과 대상국에서는 각종 문제와 부작용이 빚어지고 있다. ‘부채 함정’과 ‘신제국주의’ 논란 등이 대표적이다. 일대일로 프로젝트로 인한 부정적 영향이 전 세계에 영향을 미치게 되며 미국을 중심으로 한 서구사회는 일대일로 프로젝트에 대항하는 인프라 개발 플랫폼을 출범시키고 있다. 본 논문은 일대일로 프로젝트 대상국에 대한 사례 분석을 통해 이런 문제와 부작용을 야기하는 중국 경제외교의 성격을 분석한 연구다. 일대일로 프로젝트 등이 대표하는 중국의 경제외교에 대한 연구가 필요함에도 관련 연구가 충분하지 않은 상황에서 이는 중국의 강대국화 전략을 분석하는데 유용성이 있다. 또한 인프라 개발 플랫폼 경쟁에서 미국과 중국의 경쟁이 치열해지는 상황에서 중국 경제외교의 성격을 파악하는 것은 한국 외교 전략과 정책 형성에도 의미 있는 시사점을 제공할 수 있다. 일대일로 프로젝트 대상국의 사례 분석은 인프라 개발 사업에 있어서의 결정 주체와 실행 주체, 자금 주체, 집행 성격, 집행 결과라는 분석의 틀로 살펴봤다. 인프라 개발 사업에 있어 중국은 결정 주체로 정부, 실행 주체로 국유기업, 자금 주체로 국유은행 또는 정책은행을 앞세웠다. 이는 서구 인프라 개발 사업에서 결정 주체는 민간이, 실행 주체는 민간 기업이, 자금 주체로 민간금융사나 다자개발은행이 나서는 것과는 다른 모습을 보였다. 이런 인프라 개발 사업에 참여하는 주체의 특성 위에 경제성·상업성, 실행개방성, 파이낸싱 조건, 투명성, 지속가능성 등 5가지 집행 성격으로 일대일로 프로젝트 대상국의 사례를 분석한 결과 일대일로 프로젝트에서 드러나는 중국 경제외교의 특성은 부채함정과 국내문제의 외부화, 약탈적 대출, 부패, 환경문제 등으로 요약할 수 있다. 중국의 경제성장 둔화와 국내 과잉생산 문제 등을 해결하기 위해 국내 문제를 외부화하는 과정에서 경제성과 상업성이 떨어지는 인프라 개발 사업에 막대한 자금을 투자하는 한편 인프라 개발과 건설에 중국 국유기업이 참여하고 국유·정책은행이 자금을 집행하며, 중국 노동자를 동원하는 폐쇄적 순환 구조로 인해 일대일로 프로젝트 대상국이 부채 함정에 빠지고 있다. 또한 상환능력이 떨어지는 개발도상국에 대규모 자금을 투입하면서 손실을 최소화하기 위해 이들 국가의 자원이나 개발한 인프라 혹은 인프라에서 나오는 수익 등을 담보로 해 일대일로 프로젝트 대상국이 빚의 악순환에 빠지는 모습도 드러났다. 인프라 개발에 있어 환경영향 평가 등을 진행하지 않으며 발생하는 환경문제 등은 지속가능성의 부재라는 일대일로 프로젝트의 한계를 드러냈다. 인프라 개발 사업의 자금 조달 등과 관련한 투명성 부족은 일대일로 프로젝트 대상국에 부패와 연루되기도 했다. 일대일로 프로젝트가 거둔 중국 경제외교의 성과에도 부정적 측면이나 부작용, 한계를 규명하는 작업은 서구와는 다른 중국 경제외교의 중국적 특성을 보여주는 동시에 향후 중국 외교의 전개 양태를 예측하는 데 유의미한 시사점을 제공할 수 있다. 특히 서구와의 인프라 개발 플랫폼 경쟁이 본격화하고 일대일로 프로젝트 참여국 및 대상국의 반발에 직면한 중국이 일대일로 프로젝트를 비롯한 경제외교에 있어서 변화를 모색하고 있는 만큼 향후 중국 경제외교 변화의 양상을 추적할 필요가 있다.|The rise of China as a powerful and hegemonic power is a factor that shakes the dynamics of the existing world system and its dominance. The disputes, friction, and conflicts between China and the United States are highlighted as urgent issues in global politics and the economy, and attention to China's expanding influence and power is intensifying. China declared its intention to become a great power as the Xi Jinping era began, invoking the "Chinese dream" to realize the "great revival or rejuvenation of the Chinese people." As an extension of it, China's economic diplomacy under Xi Jinping evolved actively, vigorously, and occasionally violently from its passive and cooperative approach after reform and opening up. China's economic diplomacy is shifting away from using diplomacy or diplomatic tools of economic development and growth and toward using China's economic strength as a diplomatic tool to achieve its ultimate goal of becoming a powerful nation and hegemonic ascension. China's economic diplomacy provides a window to observe China's expansion and influence. Economic power has become a means for China to project its strength in the international community because China's economic power is much stronger than its military power due to the severe imbalance in overall national power. Economic diplomacy is the area where China boasts of its intentions and strengths. As such, a representative example of China's expansion through economic diplomacy is the Belt and Road Initiative that began with the launch of the Xi Jinping era. The Belt and Road Initiative, a mega-scale infrastructure development strategy linking Asia, Africa, and Europe, seemed to establish itself as a successful model for China's economic diplomacy by increasing the number of participating countries amid favorable responses from developing countries. However, as the Belt and Road Initiative-related infrastructure development project is underway, various problems and side effects have occurred in participating countries and target countries. Debt traps and controversies over neo-imperialism are typical. The negative impacts of the Belt and Road Initiative affect the world, and Western society, centered on the United States, is launching an infrastructure development platform against the Belt and Road Initiative. This study investigates the characteristics of Chinese economic diplomacy that causes such problems and side effects through case analysis of the Belt and Road Initiative target countries. Despite the need for research on China's economic diplomacy, previous related studies are insufficient. This study provides an insightful analysis of China's economic diplomacy strategy, which is represented by the Belt and Road Initiative, to become a great power. In addition, in a situation where competition between the US and China is intensifying in the infrastructure development platform, understanding the characteristics of China's economic diplomacy can provide meaningful implications for the development of South Korea's diplomatic strategy and policy. The case analysis of the Belt and Road Initiative target countries was examined with the framework of analysis that the decision-making entity, execution entity, funding entity, execution characteristic, and execution result in infrastructure development projects. The infrastructure development projects in China designated the government as the decision maker, state-owned enterprises as the execution entity, and state-owned banks or policy banks as the funding entity. This is different from Western infrastructure development projects in which the decision-making entity is the private sector, the execution entity is the private company, and the funding entity is the private financial firms or the multilateral development banks. Based on the characteristics of the entities in the infrastructure development project, this study investigated the cases of the target countries of the Belt and Road project with five characteristics of execution: economic feasibility·commerciality, openness to execution, financing conditions, transparency, and sustainability. As a result, the characteristics of China's economic diplomacy are summarized as debt traps, externalization of domestic problems, predatory lending, corruption, and environmental problems. In the process of externalizing domestic problems such as China's slowdown in economic growth and domestic overproduction, huge amounts of money are invested in infrastructure development projects that are not economically and commercially viable. Due to the closed cycle structure, in which Chinese state-owned enterprises participate in infrastructure development, state-owned banks or policy banks execute funds, and Chinese workers are mobilized, the countries subject to the Belt and Road Initiative are falling into a debt trap. It was also revealed that Belt and Road Initiative target countries fell into a vicious circle of debt by investing large amounts of funds into developing countries with poor repayment capability and keeping these countries' resources, developed infrastructure, or profits from the infrastructure as collateral to minimize losses. In infrastructure development projects, environmental impact assessments were not carried out in some cases and the environmental problems revealed the limitations of the Belt and Road Initiative, which is the absence of sustainability. The lack of transparency related to financing in the infrastructure development projects has also been implicated in the corruption of the Belt and Road Initiative target countries. Identifying the negative aspects, side effects, and limitations of Chinese economic diplomacy achieved by the Belt and Road Initiative can show the Chinese characteristics of Chinese economic diplomacy, which are different from the West and provide meaningful implications for predicting the future development of Chinese diplomacy. In particular, as competition for infrastructure development platforms with the West is raging and China is seeking changes in economic diplomacy, including the Belt and Road Initiative, it is necessary to track changes in China's economic diplomacy in the future.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000659532https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/180302
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GRADUATE SCHOOL OF INTERNATIONAL STUDIES[S](국제학대학원) > CHINESE STUDIES(중국학과) > Theses (Ph.D.)
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