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관광 전용 통합 모빌리티 플랫폼의 품질이 여행만족과 재방문 의도에 미치는 영향

Title
관광 전용 통합 모빌리티 플랫폼의 품질이 여행만족과 재방문 의도에 미치는 영향
Author
김민호
Advisor(s)
정철
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
우리나라 국민의 해외여행 비율은 해마다 증가하고 있지만, 국내여행 비율은 수년간 현상유지를 하고 있다. 이에, 정부에서는 다양한 국내 관광 활성화 정책을 시행하고 있으나, 이를 통한 국내관광 증진 효과는 매우 미미한 상태이다(이미숙 외, 2020). 정부는 국내 관광 활성화를 위해서 많은 노력을 하고 있지만, 해답을 찾았다고 보기에는 부족하다. 이를 해결하기 위하여 정부에서는 최근 수 년간, ‘여행주간’을 정하여, 다양한 지역별 행사 및 관광상품 할인혜택 등을 적용하였다, 또한 ‘근로자 휴가지원사업’을 운영하여 근로자의 국내 여행 경비의 일부를 지원하는 등 국내 관광 활성화를 위하여 노력을 기울이고 있다(이미숙, 박윤주, 2020). 국내 관광 활성화를 위하여 근본적인 여행서비스의 개선이 필요하다. 그 중에서 교통수단은 관광 활성화를 위한 중요한 서비스 요소이다. 2020년 국민 여행 조사(2021)에 따르면 국내 관광여행 주요 방문지는 경기와 강원으로 나타났으며 국내 관광여행을 당일여행과 숙박여행으로 구분할 경우 당일 여행은 경기가 1위, 숙박여행은 강원이 1위를 차지하였다. 당일 경기를 여행하는 관광객은 87.7%가 자가용을 이용하였고, 숙박을 목적으로 강원을 여행하는 관광객은 95.2%가 자가용을 이용하여 관광을 경험하는 것으로 나타났다. 국내여행을 하는 데 대부분이 자가용을 이용하여 여행을 한다는 것이다. 이는 교통수단에 있어 자가용 없이 새로운 관광지의 교통정보를 취득하거나 여행하는데 불편한 것에 기인한다고 볼 수 있다. 물론 모빌리티 앱을 통하여 대중교통 도착정보, 네비게이션, 지도 등과 같이 다양한 교통 관련정보를 쉽게 얻을 수 있다. 하지만, 일반 모빌리티 앱은 관광을 목적으로 만들어진 것이 아니라 거주민을 중심으로 만들어져 있어 관광을 목적으로 하는 관광객이 사용하기에는 충분한 정보를 제공하지 못하고 버스와 지하철 등의 교통수단도 관광객 전용으로 제공되지 않는다. 관광 전용 통합 모빌리티 플랫폼은 편한 방법으로 더 지속가능한 여행과 어려운 교통환경의 문제를 해결해준다(Giesecke et al. 2016). 이에 본 연구는 관광 전용 통합 모빌리티 플랫폼(TaaS)이 관광객에게 전용 교통편의를 제공하여 일어나는 영향력을 관찰하고 이를 통한 국내관광 활성화의 방법을 모색해 보고자 하였다. 본 연구를 수행하기 위해 진행한 설문은 2022년 12월 2일 ~ 12월 6일까지 총 800명을 대상으로 진행 되었다. 설문에 응답한 대상자는 총 326명이 응답했다. 응답 대상자 중 97명이 강릉 시민이었으며, 강릉 시민이 아닌 응답 대상자(관광객)는 229명이었다. 설문 및 연구의 원활한 진행은 저자가 ‘강릉패스’를 구성하고 서비스하는 ‘강릉 스마트시티 챌린지사업’에 직접 참여하고 있어 플랫폼 구축 및 서비스까지 면밀한 검토를 거쳐 연구를 진행할 수 있었다. 연구 결과에서 관광 전용 통합 모빌리티 플랫폼의 품질은 스마트관광지 이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 스마트 관광지 이미지는 만족도에 유의했다. 하지만, 만족도는 동일지역으로 재방문하는 것에는 유의하지 않았으나 유사하거나 동일 서비스를 가지고 있는 타지역을 재방문하려는 의도는 유의한 결과를 가지게 되었다. 한편 스마트 관광지 이미지는 동일지역과 타지역 재방문 의도 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 시사점은 국내 처음으로 선보인 강릉의 관광 전용 통합 모빌리티 플랫폼이 관광에 미치는 영향을 확인하여 이미지, 만족도, 재방문의도와의 관계를 밝혔고, 이를 통해 일반 모빌리티 플랫폼 수준에 머물러 있는 연구의 한계를 관광 전용 통합 모빌리티 플랫폼에 대한 연구로 확장시켰다는 이론적, 실무적 의의를 갖는다. 또한 관광 전용 통합 모빌리티 플랫폼을 구축하여 적용했을 때 관광객이 필요한 서비스로 인식하고 확산의 의지를 보인다는 것도 확인했다. 본 연구 결과는 향후 관광 전용 통합 모빌리티 플랫폼의 구축과 서비스를 통하여 자가용 없이도 국내 여행을 쉽고 다양하게 즐길 수 있는 문화로 자리매김하는데 역할을 할 뿐만 아니라, 관광지를 구축하는데 더 이상 막대한 비용이 들어가는 주차장 확보, 도로 확장 등에 힘쓰는 것보다 플랫폼을 통한 문제 해결도 가능하다는 것을 보여주는 연구 자료가 될 것을 기대한다. 주제어 : 관광 전용 통합 모빌리티 플랫폼, MaaS, 스마트 관광, 모빌리티, 국내 관광 활성화 |Although the rate of overseas travel by Koreans is increasing year by year, the rate of domestic travel has been maintaining the status quo for several years. Accordingly, the government is implementing various domestic tourism activation policies, but the effect of promoting domestic tourism through these policies is very insignificant (Lee Mi-sook et al., 2020). The government is making great efforts to promote domestic tourism, but it is not enough to say that it has found the answer. In order to solve this problem, in recent years, the government has set up a 'travel week' to apply various regional events and discounts on tourism products. Efforts are being made to revitalize domestic tourism (Lee Mi-sook and Park Yun-ju, 2020). Fundamental improvement of travel service is necessary to vitalize domestic tourism. Among them, transportation is an important service element for vitalizing tourism. According to the 2020 National Travel Survey (2021), Gyeonggi and Gangwon were the main destinations for domestic tourism. 87.7% of tourists traveling to Gyeonggi-do on the day used their own car, and 95.2% of tourists traveling to Gangwon for the purpose of accommodation used their own car to experience tourism. Most domestic travel is done by car. This can be attributed to the inconvenience of obtaining traffic information or traveling to a new tourist destination without a car in terms of transportation. Of course, various transportation-related information such as public transportation arrival information, navigation, and maps can be easily obtained through the mobility app. However, general mobility apps are not designed for tourism, but for residents, so they do not provide enough information for tourists to use, and transportation means such as buses and subways are not provided exclusively for tourists. An integrated mobility platform dedicated to tourism solves the problem of more sustainable travel and difficult transportation environments in a convenient way (Giesecke et al. 2016). In this regard, this study aimed to observe the influence of tourism-as-a- service mobility platform (TaaS) by providing dedicated transportation to tourists and to find ways to activate domestic tourism. A total of 800 people were surveyed from December 2 to December 6, 2022 for the purpose of this study. A total of 326 people responded to the survey. 97 of the respondents were Gangneung citizens, and 229 were non-Gangneung citizens (tourists). As for the smooth progress of the survey and research, the author was directly participating in the 'Gangneung Smart City Challenge Project', which constitutes and services the 'Gangneung Pass', so the research was able to proceed through a close review of platform construction and services. In the results of the study, it was found that the quality of the integrated mobility platform dedicated to tourism has a significant effect on the image of a smart tourist destination. In addition, the image of smart tourist destinations paid attention to satisfaction. However, satisfaction was not significant for revisiting the same area, but intention to revisit other areas with similar or identical services had significant results. On the other hand, it was found that the image of a smart tourist destination had a significant effect on both the intention to revisit the same area and other areas. The implication of this study is to confirm the impact of Gangneung's integrated tourism-only mobility platform, which was introduced for the first time in Korea, on tourism, revealing the relationship between image, satisfaction, and revisit intention. It has theoretical and practical significance in that it has been expanded to research on a dedicated integrated mobility platform. It was also confirmed that when an integrated mobility platform dedicated to tourism was built and applied, tourists recognized it as a necessary service and showed a willingness to spread it. The results of this study not only play a role in establishing a culture where domestic travel can be enjoyed easily and in various ways without a car through the establishment and service of an integrated mobility platform dedicated to tourism in the future, but also securing parking lots that require enormous costs to build tourist destinations. It is expected that it will be a research material that shows that it is possible to solve problems through a platform rather than trying to expand roads, roads, etc. Key words: integrated mobility platform dedicated to tourism, MaaS, smart tourism, mobility, vitalization of domestic tourism
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000654045https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/180293
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GRADUATE SCHOOL OF INTERNATIONAL TOURISM[S](국제관광대학원) > INTERNATIONAL TOURISM(국제관광학과) > Theses (Master)
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