288 0

재난현장 통합대응체계의 발전방안에 대한 연구

Title
재난현장 통합대응체계의 발전방안에 대한 연구
Other Titles
A study on the Development of the Integrated Response System for Disaster Sites: Focusing on the case of heavy rain in Seoul
Author
황영규
Alternative Author(s)
Hwang, Yeong Gyu
Advisor(s)
이석환
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
이 연구의 목적은 사회재난과 자연재난을 불문하고 광범위한 지역에서 동시다발적으로 피해 현장이 발생하더라도 효율적으로 대응할 수 있는 재난현장 통합대응체계의 발전방안을 제시하는 것이다. 소방이 중심이 되어 대응하는 재난현장은 주로 사회재난으로 그중에서도 화재, 구조, 붕괴 등이 국소적으로 특정 지역, 특정 대상물에서 인명피해가 예상되거나 발생한 경우였고, 자연재난은 소방의 현장대응 보다는 주로 수습·복구가 중심이 되었었다. 하지만 최근 자연재난으로 인명피해가 발생하는 현장이 많아지면서 자연재난에도 인명구조를 비롯한 각종 안전조치 신고 등 국민들의 소방서비스 수요가 급증하였다. 이에 집중호우와 같은 자연재난으로 광범위한 지역에서 동시다발적 피해가 발생하였을 때 기존 재난현장 대응체계에서 발생할 수 있는 문제점을 진단하기 위해 서울시에서 발생한 집중호우 사례인 2022년 8월 8일 집중호우와 과거 2011년 우면산 산사태 사고를 분석대상으로 선정하였고, 재난대응 활동을 119신고접수 및 상황관리, 소방력 운영 및 자원관리, 통합지휘체계 부분으로 구분하여 문제점을 분석하고 시사점을 도출하였다. 분석 결과, 과거에서부터 지속적으로 발생하고 있는 문제점이 확인되었다. 신고접수 및 상황관리 부분에서는 119신고 폭주로 인한 방재센터의 상황관리 통제력이 상실되었다는 것을 알 수 있었는데 특히, 폭주하는 119신고 및 출동 상황에서 긴급성과 중요성을 고려한 출동 및 대응 우선순위 선정이 원활하지 않았다는 것을 확인하였다. 소방력 운영 및 자원관리 부분에서는 재난현장 상황을 고려한 적정 대응자원의 파악과 자원의 적재적소 투입과 현장상황에 따라 소방력을 분산 및 재배치하는 등의 효율적 자원 운영이 미흡했다. 통합지휘체계 부분에서는 국소 지역에서 발생한 사고 및 재난현장에서 운영되던 기존의 일반적인 통제단의 대응체계에 한계가 발생한 것을 확인하였다. 광범위한 지역에서 동시다발적으로 발생한 다수 현장에 대한 지휘·통제의 한계를 확인했다. 앞서 확인된 문제점을 바탕으로 다음과 같이 시사점을 도출했다. 첫째, 119신고 폭주에 대비한 상황관리 역량의 강화, 둘째, 재난현장 상황에 맞는 자원을 효율적으로 활용할 수 있는 통합자원관리의 필요, 셋째, 재난 종류를 불문하고 광범위한 지역에서 동시다발적 피해상황이 발생할 경우에도 효율적으로 대응할 수 있는 소방 대응체계 필요, 넷째, 시민들의 재난대응 역량과 안전문화 의식을 강화할 수 있는 방안 필요, 다섯째, 인명구조 중심의 대응목표 달성을 위해 수반되어야 하는 법·제도의 개정이다. 서울시 집중호우 사례분석을 통해 확인한 기존 재난대응체계의 문제점을 바탕으로 도출한 시사점에 대해 재난현장에서 긴급구조 상황을 총괄 조정·통제·지휘하는 소방의 역할을 중심으로 상황관리, 소방력 운영 및 자원관리, 통합지휘체계 등 세 가지 측면에서 재난현장 통합대응체계의 발전방안을 제시하였다. 첫째, 상황관리 측면에서는 신고폭주에 대비한 분산 신고접수체계 운영, 방재센터 신고접수 역량 강화, 첨단기술을 활용한 접수시스템 개선을 제시했다. 둘째, 소방력 운영 및 자원관리 측면에서는 인명구조 최우선 대응체계 재정립, 재난현장 상황별 적응성 있는 장비 확충, 통합자원관리 체계 구축을 제시했다. 셋째, 통합지휘체계 측면에서는 광역단위 대응체계 구축, 현장지휘관의 통합지휘역량 강화, 재난현장 표준지휘체계 개발, 긴급구조통제단 운영체계 개선을 제시했다. 결론에서는 소방의 대응 활동 중심의 세 가지 발전방안 이외에도 인명피해를 줄여 대응결과에 영향을 주는 요인 중 시민 안전문화 의식과 법·제도적 부분에 대한 개선방안을 추가적으로 제안하였다. 캠페인을 활용한 안전의식 강화, 자연재난 안전교육 환경 확충, 긴급현장 우선 대응, 통제단장의 응급조치 활성화를 위한 관련 법령 개정 등을 제시했다.| The purpose of this study is to suggest a development plan for an integrated disaster site response system to enable efficient response even when there are multiple simultaneous disaster scenes in a wide area regardless of social and natural disasters. Disaster scenes that firefighting responds to are mainly social disasters, where fire, rescue and collapse are expected or occurred locally in a specific area or specific object. For natural disasters, the focus was mainly on handling and restoring disaster scenes rather than the response of firefighting to the scenes. However, recently, as the number of sites where human casualties occur due to natural disasters increases, the demand for firefighting services such as reporting various safety measures including lifesaving in natural disasters has increased rapidly. Accordingly, in order to diagnose problems that may occur in the existing disaster scene response system when multiple simultaneous damages occur in a wide area due to natural disasters such as localized heavy rain, the localized heavy rain on August 8, 2022, which occurred in Seoul, and the Umyeonsan landslide accident in the past in 2011 were selected as analysis targets. Disaster response activities were divided into 119 report reception and situation management, firefighting force operation and resource management, and integrated command system, and problems were analyzed and implications were drawn. As a result of the analysis, problems that have been continuously occurring in the past have been identified. In the part of report reception and situation management, it was found that the disaster prevention center's control over situation management was lost due to the rush of 119 calls. It was confirmed that the prioritization of dispatch and response considering urgency and importance was not smooth in the rush of 119 calls and dispatch situations. In the part of firefighting operation and resource management, efficient management of resources, such as identifying appropriate response resources considering the situation at the disaster scene, putting resources in the right place, and distributing and relocating firefighting forces according to the situation at the scene, was insufficient. In the part of the integrated command system, it was confirmed that there was a limitation in the response system of the existing general control group operated at the scenes of accidents and disasters that occurred locally. The following implications were derived based on the problems identified above. The first is the strengthening of situation management capabilities in preparation for the rush of 119 calls, and the second is the need for integrated resource management to efficiently utilize resources suitable for the situation at disaster scenes. The third is the need for a firefighting response system to efficiently respond even when multiple simultaneous damages occurs in a wide area regardless of the type of disaster, the fourth is the need for measures to strengthen citizens' disaster response capabilities and safety culture awareness, and the fifth is the revision of laws and systems that must accompany the achievement of response goals centered on lifesaving. With regard to the implications derived from the problems of the existing disaster response system identified through case analysis of localized heavy rain in Seoul, development plans for integrated disaster site response systems were presented in three aspects: situation management, firefighting force operation and resource management, integrated command system. First, in terms of situation management, it was proposed to operate a a distributed report reception system in preparation for a rush of reports, strengthen the disaster prevention center's reporting capability and improve the reception system using advanced technology. Second, in terms of firefighting force operation and resource management, it was proposed to reestablish the lifesaving response system, expand the adaptable equipment for each disaster site situation and establish the integrated resource management system. Third, in terms of the integrated command system, it was proposed to establish a wide-area response system, strengthen the integrated command capacity of field commanders, develop a standard command system at disaster scenes, and improve the emergency rescue control group operating system. In the conclusion part, in addition to the three development plans centered on the response activities of the fire service, additional measures were proposed to improve safety recognition and the legal and institutional parts among the factors that affect the response result by reducing human casualties. Reinforcement of safety awareness using campaigns, expansion of safety education environment for natural disasters, preferential response to emergency sites, and revision of relevant laws and regulations to activate emergency measures by control leaders were suggested.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000649742https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/180231
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC POLICY[S](공공정책대학원) > PUBLIC ADMINISTRATION(행정학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE