238 0

서울 소재 사립대학교 입지의 풍수적 연구

Title
서울 소재 사립대학교 입지의 풍수적 연구
Other Titles
A Study on Feng Shui Location of Private Universities in Seoul :Focus on Korea Univ., Sungkyunkwan Univ., Yonsei Univ., Hanyang Univ.
Author
정윤화
Advisor(s)
박정해
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
대학교는 초⦁중등교육을 졸업한 이후 더 높은 단계의 교육을 받고자 할 때 진학하는 고등교육기관으로, 특정 전공을 선택하여 학위를 취득하고 사회적으로 인정받을 수 있는 교육기관이다. 대학에서 양성된 인재는 국가 발전에 밑바탕이 되고, 각 분야의 연구를 통해 새로운 지식을 창출함으로써 국가 발전에 기여하는 역할을 수행한다. 우리나라는 1960년대 이후 산업화로 급격한 경제 성장을 이뤘고, 전문 인력의 수요도 함께 증가하였다. 고급 인력을 사회에 배출하고 동시에 학교 발전을 추구하고자 많은 대학들이 신설 및 확장의 과정을 거쳤다. 대학교들은 ‘인물을 배출하고 좋은 결과를 낼 수 있는 터’에 자리잡고자 하였는데, 좋은 입지를 선택하기 위해 학교들은 풍수 논리를 적용하여 캠퍼스 위치를 정하였고, 건축 및 공간 구성의 과정을 거쳤다. 우리나라 근대기에 본격적으로 대학체제를 갖춘 고려대학교, 성균관대학교, 연세대학교, 한양대학교를 중심으로 입지환경에 대한 풍수적 특징과 공통점을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 풍수학적 길지에 입지하고 있다. 주산과 물길이 길(吉)한 형상을 갖추면서 배산임수, 전저후고, 전착후관의 조건에 부합한다. 대학교가 길지에 위치한 것은 지기(地氣)를 받아 학업적으로 좋은 결과를 내고 훌륭한 인재를 많이 배출하기 위함이다. 둘째, 혈처에 본관을 배치하였다. 본관은 대학교의 방향성을 설정하는 가장 중요한 건축물로써 학교의 발전을 추구하고자 풍수에서 기가 뭉쳐있는 가장 좋은 곳에 본관을 배치하였다. 셋째, 산의 면(面) 쪽에 위치하고 있다. 면(面)은 밝고 깨끗하며 단정하고 완만하여, 학생들이 활동하기 좋은 캠퍼스 환경을 제공할 수 있고, 면(面)에 모여있는 생기(生氣)를 이어받아 안정적이면서 지속적인 발전을 추구할 수 있다. 넷째, 지형에 순응하여 자연친화적으로 건축하였다. 좌향을 정할 때 남향을 고집하지 않고, 입수룡(入首龍)의 흐름과 산수(山水)의 방향을 고려하여 자연에 순응하고자 하였다. 건물의 높이와 모양 선택에 있어서도 주변 산세와 조화를 추구하여 건물에 안정감이 들도록 유도하였다. 다섯째, 명당으로 알려진 옛터를 학교부지로 재활용하였다. 우리 선조들이 무덤, 궁궐, 절 등으로 이용했던 명당을 재활용하여 교육사업을 발전시키고자 하였다. 여섯째, 부족한 부분을 보완하고자 비보풍수를 실천하였다. 팔로황천살, 팔로사로황천살, 기타 흉살을 막아내기 위해 각 학교들은 수목과 동상, 계단, 호수 등의 다양한 방법으로 비보하였다. 이상과 같이 위 대학 캠퍼스들은 풍수의 명당 조건을 충족하고 있다. 대학교 입지에 대한 풍수적 고찰을 통해 풍수의 궁극적인 목적과 대학교가 인물을 많이 배출하고 사람들이 생활하기 좋은 곳을 찾는다는 점에서 일맥상통함을 함께 확인하였다. 4개 대학교들은 풍수 이론에 근거하여 길지를 선택하고 자연친화적으로 캠퍼스 환경을 조성하였고, 약 백여년 간의 발전 과정을 거쳐 많은 학생들이 선망하는 일류 대학이 되었다. 각 학교들이 입지와 공간구성에 있어 풍수를 고려한 것은 길지에서 인재가 나고, 성장과 발전을 이룰 수 있다는 믿음 때문이다. 풍수에 대한 관심 고취와 인식의 전환은 인간 삶의 질을 향상시킬 수 있고, 대학교를 발전시켜 수많은 인재를 사회에 공급할 수 있으며, 이를 통해 국가 경쟁력을 높일 수 있다. |   University is an advanced education institution if students want to take education at a higher level after graduating from elementary and secondary schools. It is an educational institution in which people can select a specific major, obtain a degree, and be socially recognized. The talented people nurtured at universities lay the foundation for national development, and play a role in contributing to national development by creating new knowledge through research in each field.  Since the 1650s in Korea, it has been possible to make rapid economic growth through industrialization and demands for professional human resources have surged together. Many universities that pursue to provide high-quality human resources and to develop the colleges have made a process of establishment and expansion. Universities wanted to settle in a ‘good place to produce great people and results’. In order to select the good place, universities set a location of their campus by applying Feng Shui, and then they built structures and composed spaces. This study researched characteristics and common points of Feng Shui as focusing on Korea University, Sungkyunkwan University, Yonsei University, and Hanyang University, which were organized in the modern era of Korea in earnest.   First, they are located in auspicious places depending on Feng Shui. Their spots meet requirements that Jusan and the waterway had an auspicious shape and they also had Baesanimsu, Jeonjeohugo, and Jeonchaghugwan. The reason why the universities are located in the auspicious places is that they want to produce good academic results and produce many talented people by receiving energy of earth called Jigi(地氣) in Korean.  Second, the universities located a main building on Hyulcheo. The main building is the most important building. They set the main building on the best place of Feng Shui where energy gathers in order to pursue development.   Third, the universities are located on side of a mountain called Myeon in Korean(面). Since the Myeon (面) is bright, clean, tidy, and gentle, it could produce good campus environment to have activities for students. It is possible for students to pursue stable and continuous development by inheriting Saenggi (生氣) gathered in Myeon (面).   Fourth, the universities were built in a nature-friendly measure by conforming to the topography. When choosing the direction of Jwahyang, they did not insist on facing south, but they tried to adapt to nature by considering flow of Ibsuryong (入首龍) and the direction of Sansu (山水). When choosing the height and shapes of buildings, they considered harmony with the surrounding environments of Sanse and they induced a sense of stability in the building.  Fifth, the universities recycled old sites known as a good place for their campus. They tried to develop the educational business by recycling these good places that ancestors used as tombs, palaces, and temples in Korea.  Sixth, the universities conducted Bibo Feng Shui in order to make up for weakness. In order to prevent Palohwangcheonsal, Palosarohwangcheonsal, and other disastrous deaths called Hyungsal in Korean (凶殺), each school utilized various methods such as trees, statues, stairs, and lakes for Bibo.   As it mentioned, the universities have campuses that could meet requirements for good places of feng shui. This study found that there are common points between the ultimate goal of Feng Shui and universities, which is that they want to provide many talented people and good places where people live well.   The four universities chose the good place called Gilji in Korean, based on Feng Shui and made their campus environments eco-friendly. After about a hundred years of development, they became the first-class universities that many students want to go to. The reason why each university considered Feng Shui for the location and space composition is because they believed that talented people can be born and growth and development can be achieved in Gilji. Inspiring interest in Feng Shui and changing awareness can improve the quality of human life, develop universities, and provide numerous talented people to the society, and through this, it is possible to increase national competitiveness.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000651240https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/179576
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF ORIENTAL CULTURE(동양문화학과) > Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE