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상담자 언어반응에 관한 국내 연구동향 분석

Title
상담자 언어반응에 관한 국내 연구동향 분석
Other Titles
Trends in Research on Counselor Verbal Responses in Korea
Author
강현지
Alternative Author(s)
KANG HYUNJI
Advisor(s)
하정희
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 국내에서 지금까지 이루어진 상담자 언어반응 연구의 경향을 분석함으로써 연구의 흐름과 성과를 정리하고, 향후 상담자 언어반응 연구 방향에 대한 제언을 하고자 하였다. 이를 위해 1986년부터 2021년까지 약 35여 년에 걸쳐 국내에서 발간된 학술지 게재 논문 및 국내 석․박사 학위 논문 중에서 “상담자 언어”와 관련된 논문 중 연구 목적에 부합하는 논문 총 25편을 분석 대상으로 삼았고, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 발행 연도별 논문 수는 평균 0.7편으로 그 숫자가 상당히 적으며, 1999년 및 2004년에 각각 총 3편으로 가장 많이 발표되었다. 둘째, 학위논문 및 발행 학회지에 따른 논문 수는 학위논문이 44.0%(11편), 학회지는 56.0%(14편)으로 확인되었다. 셋째, 연구자 소속에 따른 연구의 분포는 국내대학교가 88.0%(22편)로 대부분의 연구자 소속이 국내대학으로 확인되었고, 해외대학교, 상담기관, 연구소는 각각 4.0%(1편)로 나타났다. 넷째, 연구대상별 분포는 성인 내담자가 72.0%(18편), 청소년 20.0%(5편), 아동 8.0%(2편)으로 확인되었다. 다섯째, 상담방식에 따른 논문 분포는 대면상담이 60.0%(15편), 비대면상담은 28.0%(7편), 모의상담은 12.0%(3편)으로 확인되었다. 여섯째, 상담 경력에 따른 논문 분포를 살펴보면, 초심상담자(1년∼3년 미만)의 상담자 언어 분석 논문은 48.0%(12편), 경력상담자(3년 이상)는 28.0%(7편), 초심 및 경력상담자 모두를 대상으로 한 논문은 4.0%(1편), 기타(경력 확인불가) 논문은 20.0%(5편)으로 나타났다. 일곱째, 상담 회기에 따른 상담자 언어연구 분포는 단회상담(1회)이 24.0%(6편), 2회∼5회는 24.0%(6편), 6회 초과는 36.0%(9편), 그리고 확인불가는 16.0%(4편)으로 나타났다. 여덟째, 상담언어 분석 도구별 분포는 Hill(1978)의 ‘상담자 언어반응 유목 체계(Hill’s Counselor Verbal Response Category System: HCVRCS)’를 사용한 논문이 24.0%(6편), Hill(1985)는 36.0%(9편), Friedlander(1982) 및 Hill(2009) 도구를 사용한 논문은 각각 12.0%(3편), Hill 기반 자체 평정도구를 개발한 논문은 16.0%(4편)으로 확인되었다. 아홉째, 상담 요인별 상담자 언어반응 유목 분류를 살펴본 결과는 ‘폐쇄질문’ 및 ‘개방질문’ 상담자 언어 반응이 모두 높은 비율로 상담자 언어반응에 사용되었다. 해당 반응이 모두 높은 비율로 사용된 것은 실제 사용량이 많은 까닭도 있지만, 해당 반응은 언어의 형식적 분류 방법에 속하기 때문에 비교적 그 기준이 명확하며, 평정자 간 일치도가 높았을 것으로 보인다. 또한 공통적으로 ‘가벼운 격려’ 반응은 초심 상담자에게서 많이 보이는 언어 반응으로 확인되었으며, 경력 상담자들은 보다 다양한 언어반응을 고루 사용하고 있다는 것을 확인 가능했다. 이러한 결과를 바탕으로 국내 상담자 언어사용 연구에 대한 논의를 살펴보고, 시사점과 후속연구에 대한 제언 한다. |  This study is to organize research flow and achievements by analyzing trends of research on counselor verbal responses in Korea, and then it is to provide suggestions for new research on counselor verbal responses. For the research, this study selected analysis subjects with 25 theses that match research objectives out of domestic academic journals and master and doctoral dissertations covering “counselor language” for 35 years from 1986 to 2021. The results are as follows.   First,  the average number of published papers is 0.7, which is very low. In 1999 and 2004, three papers were issued respectively and it is the highest number of publishing. Second, as a result of analyzing dissertations and published academic journals, the dissertation accounts for 44.0% (11 papers) and the academic journals accounts for 56.0% (22 papers). Third, as a result of analyzing affiliation of researchers, researchers of domestic universities accounts for 88.0% (22 papers) so that most of them are identified at domestic universities, and abroad university, counseling organization, and research institute accounts for 4.0% (1 paper) respectively. Fourth, as a result of analyzing research subjects, adult clients account for 72.0% (18 papers), adolescents account for 20.0% (5 papers), and children account for 8.0% (2 papers). Fifth, as a result of analyzing counseling methods, face-to-face counseling accounts for 60.0% (15 papers), non-face-to-face counseling accounts for 28.0% (7 papers), and simulated counseling accounts for 12.0% (3 papers). Sixth, as a result of analyzing counseling experience, verbal response studies on beginner counselors (who have worked for an year to less than three years) account for 48.0% (12 papers), verbal response studies on experienced counselors (who have worked for 3 years or more) account for 28.0% (7 papers), verbal response studies on both beginner and experienced counselors account for 4.0% (1 paper), and verbal response studies on the others (who do not confirm experiences) account for 20.0% (5 papers). Seventh, as a result of analyzing the number of counseling sessions, single counseling session (1 time) accounts for 24.0% (6 papers), two to five times sessions account for 24.0% (6 papers), over six times sessions account for 36.0% (9 papers), and the others (which cannot confirm the number of sessions) account for 16.0% (4 papers). Eighth, as a result of analyzing counseling language analysis tools, 24.0% (6 papers) out of a total theses utilized Hill’s Counselor Verbal Response Category System: HCVRCS’, 36.0% (9 papers) out of a total theses used Hill(1985), each 12.0% (3 papers) out of a total theses used a tool of Friedlander(1982) and Hill(2009) respectively, and 16.0% (4 papers) out of a total theses developed self-rating tool based on Hill. Ninth, as a result of analyzing categorization of counselor verbal responses, both ‘closed question’ and ‘open question’ are used in the counselor verbal responses at a high rate. The reason why these responses were used a lot is that both responses would be actually used many times, but these responses belong to the formal classification method of language so that their criteria are relatively clear and rating people would agree identically. In addition, this study found that ‘minimal encourager’ responses appeared many times as verbal responses of the beginner counselors in common and experienced counselors used more various verbal responses. Based on these results, this study reviews discussions of domestic counselor verbal responses and it presents suggestions on implications and follow-up research. 
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000658394https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/179546
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