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소셜벤처의 사회적 기업가지향성에 따른 기업가적 활동에 관한 사례연구

Title
소셜벤처의 사회적 기업가지향성에 따른 기업가적 활동에 관한 사례연구
Author
김혁상
Alternative Author(s)
Kim, Hyeok Sang
Advisor(s)
배태준
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
오늘날 우리나라는 일자리 감소와 소득 양극화, 지역 불균형 등의 사회적 문제의 해결을 위해 혁신성과 비즈니스 접근법으로 지속가능성을 확보하는 소셜벤처가 새로운 대안으로 제시되었다. 우리나라 소셜벤처는 대부분 창업기업으로 구성되어 있는데, 창업기업은 지속적인 경쟁우위 확보와 경영성과 창출을 위해 인적자본 차별화 전략이 필요하다. 창업론의 기업가정신 분야에서 기업가지향성은 기업 전략의 핵심 개념으로 이론적·실증적으로 많은 관심을 받아 왔는데, 기업가지향성의 성과 효과를 파악하는 연구부터 관계를 촉진하거나 제약하는 상황 조건에 대한 양적연구는 활발히 진행되었으나 기업가지향성과 성과 간의 과정에서 구체적으로 어떤 일이 일어나는지에 대한 학술적 이해는 부족한 실정이다. 특히, 소셜벤처에 대한 기업가지향성과 성과 간 메커니즘에 관한 심층적 연구는 미흡하여 본격적인 연구가 필요하다. 본 연구는 창업 5년 만에 자립성을 확보한 소셜벤처인 희망둥지협동조합을 대상으로 기업가지향성이 기업가적 행동에 미치는 영향을 규명하기 위한 심층 인터뷰로 진행한 사례연구이다. 이때 기업가적 행동에 대한 이론적 틀을 활용하여 지업가지향성이 어떤 기업가적 행동을 일으키는지 살피고, 소셜벤처의 육성과 성장 전략에 관한 연구 방향과 실무적 시사점을 도출하고자 하였다. 기업가적 행동을 기회의 개념화, 제품과 서비스 개발, 벤처운영 및 경영활동으로 구분하고 영역별로 사회적 기업가지향성의 구성요소가 어떤 영향을 미치는지 분석하였다. 분석 결과 다음과 같은 사실을 발견하였다. 첫째, 소셜벤처에서 사회적 기업가지향성은 독립적으로 기업가적 행동에 영향을 미치는 것이 아니라 상호작용을 통해 기업가적 행동 발현에 영향을 끼치고 있었다. 둘째, 성공적인 소셜벤처는 기회의 개념화 단계에서 진취성과 혁신성이 강하게 작용하여 지역 활동을 통한 사회문제 인식과 네트워크 형성 및 확장, 이를 통한 사업 기회 가시화가 이뤄졌다. 셋째, 제품과 서비스 개발 단계에서는 모든 요소가 강하게 작용하여 비즈니스모델을 지속적으로 혁신하고 자기 자본 투입에 대한 휴리스틱이 형성되어 새로운 프로젝트 사업을 통해 성장을 도모하였다. 넷째, 벤처운영 및 경영활동에서는 모든 요소가 작용하나, 상대적으로 혁신성만 강하게 작용하여 사업간 선순환 구조를 구축하고 조직의 기능적 요소를 활성화하였다. 또한 소셜벤처로서의 정체성을 유지하는 가치관을 확립하고 조직 문화 형성에 있어 기업가의 경험과 역량이 활용되었다. 결론적으로 성공적인 소셜벤처 창업을 위해서는 진정성의 표현으로 지역사회 활동에 참여해야 정확한 문제 인식과 사업화 자원 확보가 가능하며, 시장 수요와 더불어 정책사업과 예산 흐름에 대한 정보에 민감하게 반응해야 하고, 외부 지원금에 의존적인 태도를 지양하고 벤처로서의 정체성을 잃지 않는 것이 매우 중요하다.|Today, in Korea, social ventures that secure sustainability based on innovation and business approaches have been proposed as new alternatives to solve social problems such as job loss, income polarization, and regional imbalances. Most of Korea's social ventures are composed of start-ups, and start-ups need human capital differentiation strategies to continuously secure competitive advantages and create corporate performance. In the field of entrepreneurship, entrepreneurial orientation has received a lot of attention theoretically and empirically as a core concept of corporate strategy. Research on entrepreneurial orientation has been actively conducted from research on the effect of entrepreneurial orientation on performance to quantitative research on contextual conditions that promote or restrict relationships, but there is a lack of academic understanding of what happens specifically in the process between entrepreneurial orientation and performance. This study is a case study conducted by an in-depth interview to find out the impact of entrepreneurial orientation on entrepreneurial activities in the HopeNest Cooperation, a social venture that has secured independence five years after its founding. At this time, the theoretical framework for entrepreneurial activities was used to examine what kind of entrepreneurial activities the entrepreneurial orientation causes, and to derive research directions and practical implications for social venture development and growth strategies. entrepreneurial activities was classified into 'opportunity conceptualizing', 'product and service development', 'venture operation and management activities', and how the components of social entrepreneurial orientation affect each area were analyzed. As a result of the analysis, the following facts were found: First, in social ventures, social entrepreneurial orientation did not independently affect entrepreneurial activities, but rather influenced the expression of entrepreneurial activities through interaction. Second, successful social ventures were strongly driven by proactiveness and innovation in the conceptualization of opportunities, resulting in recognition of social problems, network formation and expansion through local activities, and visualization of business opportunities. Third, in the stage of product and service development, all factors worked strongly to continuously innovate the business model, and heuristics on equity capital input were formed to promote growth through new project projects. Fourth, all factors work in venture operation and management activities, but only innovation is relatively strong, establishing a virtuous cycle structure between projects and activating the functional elements of the organization. In addition, entrepreneurs' experiences and competencies were used to establish values that maintain their identity as a social venture and to form an organizational culture. In conclusion, the following are very important for a successful social venture start-up. participation in community activities as an expression of sincerity is required to accurately recognize problems and secure resources for commercialization, and to respond sensitively to information on policy projects and budget flows as well as market demand and must not lose your identity as a venture by refraining from being dependent on external support funds.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000649945https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/179401
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENTREPRENEURSHIP(창업융합학과) > Theses (Master)
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