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텍스트 마이닝을 활용한 아프리카 사파리 관광지 인식 분석 - 영문 온라인 리뷰를 중심으로 -

Title
텍스트 마이닝을 활용한 아프리카 사파리 관광지 인식 분석 - 영문 온라인 리뷰를 중심으로 -
Other Titles
A Study on the Perception of African Safari Tourist Attractions Using Text Mining : Based on English Online Reviews
Author
정철
Keywords
텍스트 마이닝; 감성분석; 토픽 모델링; 아프리카; 사파리; 온라인 리뷰; Text Mining; Emotional Analysis; Topic Modeling; Africa; Safari; Online Reviews
Issue Date
2022-05
Publisher
한양대학교 관광연구소
Citation
관광연구논총, v. 34, NO. 2, Page. 223-248
Abstract
오늘날 전 세계적으로 정보통신 기술과 소셜 미디어의 지속적인 발전으로 온라인 환경이 확장되고 있다. 이러한 영향으로 관광산업도 전반적으로 상당한 변화를 맞이하고 있으며 이중 온라인 리뷰가 관광지 선택에 지대한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 본 연구에서는 국외 온라인 리뷰를 활용하여 텍스트 마이닝과 감성분석, 토픽 모델링기법을 활용해 아프리카 사파리 관광지 인식과 리뷰를 분석하였다. 사파리 관광을 전문적으로 제공하는 사이트인 safaribooking으로부터 웹 크롤링을 통해 12,032건의 비정형 데이터를 수집하였으며 텍스트 마이닝, 감성분석, 토픽 모델링 기법을 활용하여 분석을 실시하였다. 분석 결과 사파리 관광을 방문하는 다수의 관광객들은 guide, experience와 같은 단어들을 반복적으로 언급하고 있었으며 대부분의 리뷰는 긍정적인 양상을 보이는 것으로 나타났다. 토픽은 4개 분류되었으며 작성된 리뷰를 기반하에 사파리 관광지 인식, 투어 서비스 인식, 서비스 불만족, 탄자니아 관광지로 명명하였다. 연구 결과를 기반으로 기존 소비자의 내면을 세부적으로 파악할 수 있었다. 내용분석의 한계점을 보완한 대체적인 방법론을 적용할 만한 가치와 와일드라이프 기초 연구자료 등의 학술적 의의를 지니며 관광객에게 직간접적인 서비스를 제공하는 이해관계자들을 대상으로 표준화된 관광상품, 서비스 제공 등의 실무적 시사점을 지닌다.;This study used text mining, emotional analysis, and topic modeling techniques to analyze the perception and review of African safari tourist destinations using overseas online reviews. 12,032 cases of unstructured data were collected through web crawling from safaribooking, a site that specializes in safaris tourism. Then, an analysis was conducted using text mining, emotional analysis, and topic modeling techniques. As a result of the analysis, many tourists visiting safari tourism repeatedly mentioned words such as guide and experience, and most of the reviews showed positive patterns. Topics were classified into four categories, and based on the written reviews, they were named as safari tourist destinations, tour service awareness, service dissatisfaction, and Tanzania tourist destinations. Based on the research results, it has academic significance such as basic research data on wild life, and has practical implications such as standardized tourism products and service provision.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11068053&language=ko_KR&hasTopBanner=truehttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/177264
ISSN
1226-8054;2671-745X
DOI
10.21581/jts.2022.5.34.2.223
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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