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전략적 CSR이 CSR 진정성 인식과 구매의도에 미치는 영향

Title
전략적 CSR이 CSR 진정성 인식과 구매의도에 미치는 영향
Other Titles
Strategic CSR, CSR Authenticity Perception and Purchase Intention
Author
박병진
Keywords
CSR; 전략적 CSR; CSR 진정성 인식; 구매의도; Strategic CSR; CSR Authenticity Perception; Purchase Intention
Issue Date
2021-02
Publisher
한국기업경영학회
Citation
기업경영연구, v. 28, NO. 1, Page. 113-130
Abstract
기업은 이미지를 제고하고 경영활동의 효율성을 높이고자 사회적 책임(CSR)활동을 전략적으로 활용하고자한다. 기업은 CSR을 통해 긍정적인 성과를 도출하기 위해서는 기업의 CSR활동이 진정성을 갖고 수행하고있다는 점을 소비자에게 인식하게 하는 것이 무엇보다 중요하다. 본 연구에서는 기업의 전략적 CSR활동이소비자가 지각하는 CSR진정성 인식에 미치는 영향에 초점을 두고 구매의도를 포함한 변수들간의 관계에 관하여 분석을 하였다. 이를 위해 20세 이상의 성인 남녀 335명을 대상으로 설문조사를 실시하여 실증분석을 수행하였다. 연구 결과에 따르면, 전략적 CSR의 네가지 구성차원 중 CSR관점, 이해관계자 관점, 중장기적 관점이CSR 진정성 인식에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 핵심사업 연계관점은 유의미한 효과를 보이지않았다. 또한, CSR 진정성 인식의 구성개념을 다차원적으로 접근하여 실증 분석한 결과, CSR 진정성 인식은소비자의 구매의도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 기업은 직간접적으로 영향을 미치는 이해관계자와의 관계를충분히 고려하고, 중장기적인 관점에서 CSR을 사업계획에 연계하는 전략적 CSR활동을 수행해야 소비자에게진정성 있는 CSR로 인식될 수 있다는 점을 보여주는 결과라 사료된다. Companies need to consider CSR as a key strategy to enhance their image and increase the efficiency of their management activities beyond its external perspectives, which must be performed actively. For the things of which should be considered on the preferential basis in order to perform these strategic CSR activities of companies effectively, it is important that how the companies design their CSR activities, perform it to secure the sincerity. This study intends to identify the impact on the perception of sincerity in CSR and purchase intention in respect of strategic CSR. This study carried out a survey of 335 adults in their age over 20. Looking at the results from this study, it found out that the CSR perspectives, stakeholder perspectives and mid to long term perspectives had a statistically significant effect on the perception of sincerity in CSR, however, core business related perspectives didn`t. By the way, the perception of sincerity in CSR had a positive effect on the consumers' purchase intention. It was confirmed that perceiving CSR sincerity from consumers is essential to achieve corporate performance. Moreover, companies are desirable to consider relations with stakeholders fully and be steadily proceeded the strategic CSR from a mid to long term view?point in order for the strategic CSR of a company to be recognized as the one of sincerity to consumers.
URI
https://www.earticle.net/Article/A390908https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/176498
ISSN
1229-957X
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COLLEGE OF BUSINESS[S](경영대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
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