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스마트 TV의 사용자 경험 차원에 대한 탐색적 연구 : 토픽모델링을 중심으로

Title
스마트 TV의 사용자 경험 차원에 대한 탐색적 연구 : 토픽모델링을 중심으로
Other Titles
Exploratory Study on the User Experience Dimension of Smart TV : Focused on the Topic Modeling
Author
차경진
Keywords
Smart TV; User Experience (UX); Topic Modeling; Sentiment analysis; Text Mining; 스마트 TV; 사용자 경험(UX); 토픽모델링; 감성분석; 텍스트 마이닝
Issue Date
2022-03
Publisher
한국서비스경영학회
Citation
서비스경영학회지, v. 23, NO. 1, Page. 237-277
Abstract
최근 사용자들은 다양한 채널을 통해 제품을 사용한 경험을 표현하고 공유한다. 이러한 리뷰 데이터는 사용자들의 생각을 분석하는 데에 매우 유용하여 그 중요성이 증가하고 있다. 본 연구에서는 온라인 리뷰를 활용하여 스마트 TV의 사용자 경험 차원에 대하여 분석하고자 하였다. 하이브리드 토픽모델링 접근방식을 통하여 선행연구에서 도출된 18개 경험차원을 검증하고자 하였는데, 연구 결과, 선행연구에서 도출된 요인들이 실제 부분적으로 도출되었고 본 연구에서 시도한 연구 방법은 스마트 TV의 유의미한 경험 차원을 도출하는 방법임을 증명하였다. 이러한 연구 결과를 토대로 본 연구에서는 사용자들이 스마트 TV의 사용자 경험을 강화시키는 구체적인 방법에 대하여 제시하고자 한다.;Recently, users express and share experiences using products through various channels. These review data are very useful for analyzing users' thoughts, and their importance is increasing. In this study, the user experience dimension of smart TV was analyzed using online review. Through the hybrid topic modeling approach, we tried to verify the 18 experience dimensions derived from previous studies. As a result of the study, the factors derived from previous studies were partially confirmed, and the research method attempted in this study proved that it was a method of deriving a significant experience dimension of smart TV. Based on these research results, this study intends to suggest specific methods for users to enhance the user experience of smart TVs.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11049524&language=ko_KR&hasTopBanner=truehttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/176385
ISSN
1598-1150;2713-8690
DOI
10.15706/jksms.2022.23.1.011
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COLLEGE OF BUSINESS[S](경영대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
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