321 0

초등교사의 비대면 수업 활동체계 탐구: 문화역사적 활동이론을 중심으로

Title
초등교사의 비대면 수업 활동체계 탐구: 문화역사적 활동이론을 중심으로
Other Titles
Exploring Elementary School Teachers' Non-Face-to-Face Classes Activity System: Focusing on Cultural and Historical Activity Theory
Author
임보미
Alternative Author(s)
Lim Bo Mi
Advisor(s)
유영만
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
코로나 바이러스 감염증(COVID-19)로 인하여 초등교육에서는 온라인 개학을 통한 비대면 수업이 이루어졌다. 학교현장에서는 초등교사들이 비대면 수업의 경험으로 인하여 면대면 수업과 비대면 수업을 함께 병행이 가능하게 되었다. 이를 통해 앞으로 초등교육현장에서는 비대면 수업이 더욱더 활발하게 사용될 것으로 보고 있다. 하지만 초등교육현장에서 비대면 수업이 시행된 것이 처음이기 때문에 전반적인 활동체계를 파악하기에는 어려운 상황이다. 초등학생이라는 미성숙한 아동의 특성상 단순지식 전달위주의 수업보다는 학생들과의 상호작용을 통해서 학생들의 흥미와 집중, 경험에 중점을 맞추어 수업이 진행되어왔기 때문에 비대면 수업에서는 어떻게 수업이 이루어지는지 전반적인 활동체계 파악이 필요하다. 이에 본 연구는 초등학교에서 수업을 운영하고 있는 초등교사 3인을 대상으로 초등교사가 겪는 비대면 수업 활동의 경험에 주목하여 전체적인 활동체계를 파악하고자한다. 또한 학습의 주체인 초등교사의 비대면 수업활동체계를 분석하고 분석한 활동체계에서 발생하는 모순도 함께 탐색하고자 하였다. 이를 위해서 이론적 틀인 문화역사적 활동이론에 기초하여 활동이론, 활동체계, 모순 등 활동이론의 전체적인 활동체계를 파악할 수 있는 문헌을 중심으로 고찰하였다. 그 후 먼저 초등교사 3인을 대상으로 심층면담을 진행하여 초등교사의 비대면 수업활동 참여 맥락을 파악하였다. 참여 맥락을 바탕으로 활동이론의 활동체계 분석틀을 근거로 수업활동체계를 살펴보았으며 이 활동체계에서 발생하는 모순을 분석하였다. 분석한 모순으로는 ‘초등교사의 디지털 역량 부족’, ‘비대면 수업 방향성 조율 과정에서의 어려움’, ‘비대면 수업자료 제작의 많은 시간소요’, ‘비대면 수업에 적절하도록 재설계’, ‘비대면 수업에서 1:1 관리의 어려움으로 인한 학생들의 집중력 문제발생’으로 나타났다. 연구 결과 초등교육에서 비대면 수업활동은 집단적인 활동으로 이루어지고 있었으며, 비대면 수업은 다양한 도구에 의해서 이루어지는 활동이었다. 또한 비대면 수업의 모순을 해결하는 과정에서 초등교사의 디지털 역량 향상이 일어나게 되었다. 본 연구는 초등교사의 비대면 수업활동체계를 분석하고 그 속에서 발생하는 모순을 탐구하고 해결방안을 살펴봄으로써 앞으로 초등교육에서 활발하게 사용될 비대면 수업에 대한 방향과 시사점을 제공해줄 수 있을 것이다. 본 연구가 초등교육에 있어 비대면 수업의 전반적인 활동체계 파악을 통하여 앞으로의 비대면 수업의 질적 제고에 있어 실천적 이해의 토대를 마련하는데 도움이 될 수 있기를 소망한다. |Due to the coronavirus pandemic (COVID-19), elementary education has been opened online and non-face-to-face classes were conducted. In the field of school education, as the elementary school teachers have experience in conducting noon-face-to-face classes, they could provide both face-to-face and non-face-to-face at the same time. Through this, in the future, it is expected that non-face-to-face classes will be more active in the field of elementary education. However, in the field of elementary education, it is the first time that non-face-to-face classes are carried out. So so there is difficulty in understanding the overall activity system. Due to the characteristics of the immaturity of elementary school students, classes have been conducted focusing on students' interests, concentration, and experience through interaction with students rather than classes focused on transferring simple knowledge. Therefore, it is necessary to understand the overall activity system of how classes are conducted in non-face-to-face classes. Accordingly, this study was conducted with 3 primary school teachers running classes in elementary schools as the targets of the study and tried to identify the overall activity system by paying attention to their experiences of non-face-to-face class activities as elementary school teachers. In addition, this study analyzed the non-face-to-face class activity system of elementary school teachers, who are the main subjects of teaching, and sought to explore the contradictions that arise from the activity system. To this end, this study focused on literature that helps to understand the overall activity system of activity theory, such as activity system, and contradiction, based on the cultural and historical activity theory, which is a theoretical framework. After that, the study first conducted an in-depth interview with 3 elementary school teachers in order to figure out the context of the elementary school teacher's participation in the non-face-to-face class activities. Based on the context of participation, this study looked at the class activity system based on the activity system analysis framework of activity theory and analyzed the contradictions arising from this activity system. The analysis found that contradictions included "lack of digital competence of elementary school teachers", "difficulties in the process of coordinating the direction of non-face-to-face classes", "a lot of time spent in the production of non-face-to-face teaching materials", "redesigned to be proper for non-face-to-face classes", and "difficulties in 1:1 management in non-face-to-face classes caused concentration problems in students". The study has shown that in elementary education, non-face-to-face class activities became collective activities, and the non-face-to-face classes are conducted with various tools. In addition, during the process of resolving the contradictions of the non-face-to-face classes, it was found that there was an improvement in the digital capabilities of elementary school teachers. By analyzing the non-face-to-face class activity system of elementary school teachers, exploring the contradictions that occur in the system, and examining solutions, it is expected that this study will be able to provide directions and implications for non-face-to-face classes that will be actively used in elementary education in the future. There is a hope that this study will contribute to establishing the foundation for practical understanding in the improvement of the quality of non-face-to-face classes in the future by grasping the overall activity system of non-face-to-face classes in elementary education.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000629036https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174873
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE