1226 0

해외 사례를 통한 국내 노인 문화예술교육 프로그램 활성화 방안

Title
해외 사례를 통한 국내 노인 문화예술교육 프로그램 활성화 방안
Other Titles
A plan to revitalize cultural arts education programs for the elderly in Korea through overseas case
Author
김상진
Alternative Author(s)
KIM SANGJIN
Advisor(s)
문영철
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 전 세계적으로 공통된 고령화 사회의 노인 문제를 살펴보기 위해 고령화가 한국보다 앞서 진행된 미국과 일본의 사례를 분석하고 이를 토대로 국내 노인 문화예술교육 발전방향을 모색하는 것이 논문의 의의이며, 해외와 국내의 노인 문화예술교육 프로그램을 비교 분석하여 활성화 방안을 제시하는데 그 목적을 두었다. 현재 우리사회에서 고령화는 아직 해외의 사회처럼 심각한 수준은 아니지만 그 증가속도가 세계에서 유래를 찾아 볼 수 없을 정도로 매우 빠르다는 점에서 문제의 심각성이 주목되고 있으며, 노인이 사회관계를 지속할 수 있는 여가생활은 노인이 더 나은 삶을 위한 필수적 요건이다. 특히 문화예술 향유는 사회적 관계의 형성과 유지 그리고 사회적지지 등 사회적으로 높은 여가 활동으로서 문화예술프로그램 참여가 낮은 우리나라에서 적극적으로 요구되어야한다. 해외의 노인 문화예술교육의 경우 각 나라의 고유의 특징을 부각시켜 다양하고 적극적으로 진행되고 있었다. 미국의 문화예술교육의 경우 다인종과 다문화의 특징을 부각시켜 프로그램을 진행하였고 문화예술교육 부분에 많은 지원과 다양한 노인교육이 비영리단체와 각 지역의 노인센터, 기관 등 협력하여 이루어지고 있으며, 일본의 노인 문화예술교육의 경우 급변하는 현대사회에 적응하여 다양한 정보와 교양을 습득하기 위한 교육, 노년층과 젊은층의 세대간격을 줄여수있는 세대 간의 교류 및 공동 참여프로그램, 지역사회의 도움이 될 수 있도록 자기 개발을 통한 봉사활동프로그램 등이 있었다. 본 연구에서는 미국과 일본의 노인문화예술교육 프로그램을 비교분석하여 연구한 결과 국내문화예술교육 프로그램 활성화를 위한 방안은 다음과 같다. 첫째, 변화하는 사회에 맞춰 창의적이고 능동적인 기존의 노인시설과 차별화된 신노년층을 위한 새로운 교육공간이 필요하다. 새로운 문화예술 공간을 건설하여 신노년층이 다가갈 수 있는 교육공간이라는 인식이 필요하고, 새로운 교육공간을 기반으로 통합적인 마스터 플랜을 수립하여 체계적, 단계별로 개발 및 운영이필요하다. 둘째, 문화다양성을 확보하기 위해 중앙공급식 지원 방법 이외의 지역 특성화 문화예술교육이 필요하다. 지역의 환경특성, 역사를 고려하여 노년층에게 적합한 프로그램 개발이 필요하다. 셋째, 비대면 문화예술교육 기획확장이 필요하다. 코로나19로 인하여 급속도로 발전한 비대면 문화예술교육의 장단점을 발견할 수 있으며, 오늘날의 디지털 콘텐츠는 많은 발전과 관심이 확대되었다. 또한 다양한 분야에서 활용되고 있기 때문에 비대면 교육 프로그램의 개발이 필요하다. 대면을 기본으로 하는 문화예술교육은 점차 거동이 힘들어지면서 대면 교육 프로그램에 참여하지 못하는 노년층의 증가할것이며, 신노년층부터 디지털 문해 교육을 통하여 보다 확대된 소통 채널 능력을 보유하는 것이 필요하다. 넷째, 예술대학단체와의 아웃리치 연계를 통한 활동확대가 필요하다. 아웃리치 봉사활동을 통해 예술을 접할 기회나 관심 없는 지역주민들에게 가까운 곳에서 공연을 감상할 기회를 주며, 노년층과 젊은 세대의 커뮤니케이션을 통해 서로의 거리감을 좁혀줄 수 있는 활동이 필요하다. 다섯째, 예술인력의 전문성강화가 필요하다. 예술인력과 사무직 인력의 부족한 역할을 개선할 수 있도록 실제적인 교육 지원이 이루어질 필요가 있다. 즉 문화예술단체의 인력을 대상으로 하여 전문 분야의 교육을 지원하고 현장에서 실질적으로 활용할 수 있는 교육프로그램 개발이 필요하다. 본 연구는 고령사회에서 노인 인구의 사회 적응력을 높이는 문화예술교육 활성화 방안으로 문화예술교육을 통해 노인의 삶의 질을 향상시키기 위한 문화예술향유의 유용한 활성화를 제시하였다. 현재 우리나라는 향후 저출산 초고령사회에 앞서 사회적 변화에 따른 노년층의 경제력, 사회참여에 대한 욕구, 교육수준 향상, 가치관의 변화, 등 다양한 욕구가 증대할 것이다. 따라서 노인들을 위한 교육욕구와 그 중요성이 크게 증가할 것이다. 이는 앞으로 다가올 초고령사회로 인한 사회문제를 해결하는데 큰 영향을 줄 것이며, 향후에도 노인문화예술을 통해 사회 참여를 활성화 시킬 수 있는 방안연구는 계속해서 논의되어야 할 것이다.|This study aims to analyze the cases of the U.S. and Japan, where aging has progressed before Korea, to find a direction for the development of culture and arts education in Korea, and to present measures to compare and analyze overseas and domestic culture and arts education programs. Currently, the seriousness of the problem is noted in that the aging in our society is not yet as severe as in overseas societies. However, the rate of increase is so fast that it cannot be found in the world, and leisure for the elderly to continue social relations is essential for a better life. In particular, cultural and artistic enjoyment should be actively required in Korea, where participation in cultural and artistic programs is as low as social leisure activities such as forming and maintaining social relationships and social support. In the case of overseas culture and arts education for the elderly, various active programs were being conducted by highlighting the unique characteristics of each country. The U.S. culture and arts education program highlighted the characteristics of multi-ethnic and multicultural cultures. In the case of non-profit organizations, community centers, etc., Japan's culture and arts education program was conducted to teach various information and culture. In this study, as a result of comparing and analyzing senior culture and arts education programs in the United States and Japan, the measures for revitalizing domestic culture and arts education programs are as follows. First, a new educational space is needed for the new elderly, differentiated from existing elderly facilities that are creative and active in line with the changing society. It is necessary to recognize that it is an educational space that the new culture and arts space can approach and an integrated master plan is established based on the new educational space. Development and operation are needed systematically and step by step. Second, to secure cultural diversity, it is necessary to educate local specialized culture and arts other than the primary supply type support method. It is necessary to develop programs suitable for the elderly in consideration of the environmental characteristics and history. Third, expanding the plan for non-face-to-face culture and arts education is necessary. Due to COVID-19, the advantages and disadvantages of non-face-to-face culture and arts education, which has developed rapidly, can be found. Today's digital content has expanded a lot of development and interest. In addition, since it is used in various fields, it is necessary to develop non-face-to-face education programs. As face-to-face culture and arts education becomes increasingly difficult to move, the number of elderly people who cannot participate in face-to-face education programs will increase. It is necessary to expand communication channel capabilities through digital culture education for the new elderly. Fourth, expanding activities through outreach linkage with art university organizations is necessary. Through outreach activities, it is necessary to give local residents who are not interested in art an opportunity to enjoy performances at a close distance and to narrow the distance between the elderly and the younger generation through communication. Fifth, it is necessary to strengthen the expertise of art personnel. Practical educational support needs to be provided to improve the insufficient role of art and office workers. In other words, it is necessary to support education in specialized fields for the human resources of cultural and artistic organizations and develop educational programs that can be practically used in the field. This study suggested beneficial activation of cultural and artistic enjoyment to improve the quality of life of the elderly through cultural and artistic education to revitalize cultural and artistic education that increases the social adaptability of the elderly population in an elderly society. Currently, Korea will increase its diverse needs, such as the economic power of the elderly, the desire for social participation, the improvement of education level, and changes in values due to social changes. Therefore, the educational desire and its importance for the elderly will increase significantly. This will significantly influence solving social problems caused by the super-aged society in the future, and research on ways to revitalize social participation through culture and art for the elderly should continue to be discussed in the future.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000628229https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174392
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE