217 0

대학생의 완벽주의적 자기제시와 경험회피의 관계

Title
대학생의 완벽주의적 자기제시와 경험회피의 관계
Other Titles
The Relationship Between Perfectionist Self-Presentation and Avoidance of Experience : The Moderated Mediating Effect of Fear of Positive Evaluation and Unconditional Self-Acceptance
Author
장지은
Advisor(s)
하정희
Issue Date
2022. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 대학생의 완벽주의적 자기제시와 경험회피의 관계에서 긍정적 평가에 대한 두려움의 매개효과를 살펴보고, 이 과정에서 무조건적 자기수용이 긍정적 평가에 대한 두려움을 조절하여 조절된 매개효과의 역할을 하는지를 검증하는 데에 목적이 있다. 이를 위해 전국 4년제 대학에 재학 및 휴학 중인 대학생 321명을 대상으로 완벽주의적 자기제시, 경험회피, 긍정적 평가에 대한 두려움, 무조건적 자기수용 척도를 사용하여 설문을 실시하였다. 측정 결과는 SPSS 28.0과 SPSS Macro Process v3.0을 활용하여 매개효과, 조절효과, 조절된 매개효과의 유의성을 검증하였다. 본 연구의 결과는 아래와 같다. 첫째, 상관분석 결과에서 완벽주의적 자기제시는 경험회피, 긍정적 평가에 대한 두려움과 유의한 정적상관을, 무조건적 자기수용과는 유의한 부적상관을 보였다. 둘째, 완벽주의적 자기제시와 경험회피의 관계에서 긍정적 평가에 대한 두려움이 부분 매개 효과를 나타내었다. 셋째, 완벽주의적 자기제시와 긍정적 평가에 대한 두려움 간의 관계를 무조건적 자기수용이 조절하였다. 구체적으로는 무조건적 자기수용 수준이 높을 때 완벽주의적 자기제시가 높게 나타나면 긍정적 평가에 대한 두려움이 증가하였다. 넷째, 완벽주의적 자기제시와 경험회피의 관계를 긍정적 평가에 대한 두려움이 부분 매개하였고, 이 과정에서 무조건적 자기수용이 완벽주의적 자기제시와 긍정적 평가에 대한 두려움의 관계를 조절하여 조절된 매개효과를 나타내었다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 먼저, 완벽주의적 자기제시가 경험회피로 이어지는 심리적 경로를 규명하여 경험회피에 대한 이해 및 예측을 확장하였다. 또한 완벽주의적 자기제시와 경험회피 간의 관계에서 긍정적 평가에 대한 두려움의 매개역할을 확인함으로써 다양한 평가 상황에서 느낄 수 있는 심리적 부적응의 이해를 도우며 후속연구에 중요한 자료를 제공하였다. 다음으로 완벽주의적 자기제시와 무조건적 자기수용을 함께 살펴봄으로써 완벽주의적 자기제시 성향이 높은 대학생들이 무조건적 자기수용 수준에 따라 긍정적 평가 상황에서 느끼는 두려움의 정도가 달라질 수 있음을 확인하였다. 마지막으로 완벽주의적 자기제시와 경험회피의 관계에서 긍정적 평가에 대한 두려움의 매개효과가 무조건적 자기수용 수준에 따라 다르게 나타남을 검증하며 완벽주의적 자기제시 성향이 강한 대학생들에게 무조건적 자기수용을 높이는 개입방안이 오히려 이들의 부적응적 특성을 강화시킬 수 있음을 발견했다는 점에서 연구의 의의가 있다. .| This study purposed to examine whether unconditional self-acceptance plays a role as a mediated mediating effect by regulating fear of positive evaluation. To identify this, we investigated that the mediating effect of fear on positive evaluation in the relationship between perfectionist self-presentation and experience avoidance. A questionnaire survey was conducted in 321 college students who are currently enrolled in or on leave of absence from four-year universities in Korea. The significance of mediating effect, moderating effect, and regulated mediating effect were verified using SPSS 28.0 and SPSS Macro Process v3.0. The results of this study are as follows: 1) Perfectionist self-presentation showed a significant positive correlation with experience avoidance and fear of positive evaluation, and a significant negative correlation with unconditional self-acceptance. 2) The fear of positive evaluation showed a partial mediating effect in the relationship between perfectionistic self-presentation and experience avoidance. 3) Unconditional self-acceptance regulated the relationship between perfectionistic self-presentation and fear of positive evaluation. In particular, the level of unconditional self-acceptance and perfectionist self-presentation have the positive correlation with the fear of positive evaluation. 4) The relationship between perfectionist self-presentation and experience avoidance was partially mediated by fear of positive evaluation. In this process, unconditional self-acceptance showed a moderated mediating effect by regulation of the relationship between perfectionistic self-presentation and fear of positive evaluation. This study implies that: 1) It expanded the understanding and prediction of experience avoidance by identifying the perfectionistic self-presentation leading to experience avoidance. 2) The mediating role of fear of positive evaluation in the relationship between perfectionistic self-presentation and avoidance of experience helped the understanding of psychological maladjustment in various evaluation situations. It will provide important data for follow-up studies. 3) By examining both perfectionistic self-presentation and unconditional self-acceptance, the different level of fear is observed relying on the unconditional self-acceptance in college students with high perfectionist self-presentation tendencies feel in positive evaluation situations. 4) The mediating effect of fear on positive evaluation is different in the relationship between perfectionist self-presentation and experience avoidance depending on the level of unconditional self-acceptance. This study is meaningful in that it has been found that increase unconditional self-acceptance for college students with strong perfectionist self-presentation tendencies can rather strengthen their maladaptive characteristics.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000628398https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/174322
Appears in Collections:
ETC[S] > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE