333 0

국내 대기업 밀레니얼 세대 구성원의 팔로워십 역량 모형 구축에 관한 탐색적 연구

Title
국내 대기업 밀레니얼 세대 구성원의 팔로워십 역량 모형 구축에 관한 탐색적 연구
Other Titles
An Exploratory Study on Development of a Followership Competency Model for Millennials in Large Korean Corporate
Author
송영수
Keywords
팔로워; 팔로워십; 밀레니얼 세대. 역량 모델; 델파이 조사; follower; followership; millennial; competency model; delphi survey
Issue Date
2020-12
Publisher
한국기업교육학회
Citation
기업교육과인재연구, v. 22, NO 4, Page. 53-80
Abstract
본 연구는 최근 국내 대기업 내에서 중요성이 부각되고 있는 밀레니얼 세대의 특성을 고려한 팔 로워십 역량 구성요인과 역량 모형을 탐색하여 팔로워십 역량 개발의 기초자료를 제공하고자 한다. 이를 위해 문헌 연구, 리더 집단과 팔로워 집단 심층 인터뷰, 전문가 집단을 대상으로 델파이 조사를 수행하여 밀레니얼 세대 구성원의 팔로워십 역량 구성요인과 역량 모형을 제시하였다. 주요 연구결 과는 다음과 같다. 첫째, 밀레니얼 세대 팔로워십 역량 구성요인은 3개 영역, 14개 구성요인으로 정 의되었다. 개인영역은 학습민첩성, 자기성찰, 자발성, 도전정신, 긍정적 태도, 실행력, 윤리적 사고 등 7개 요인, 관계영역은 공감, 협력, 의사소통, 리더지원 등 4개 요인, 조직영역은 조직목표추구, 변화감 지, 문제해결 등 3개 요인으로 구성되었다. 둘째, 디지털의 발전과 함께 성장한 시대적 상황에 따라 정보의 탐색과 공유, 트렌드 변화에 민감한 밀레니얼 세대의 특성이 반영되어 개인영역의 ‘학습민첩 성’, ‘도전정신’, 관계영역의 ‘공감’, 조직영역의 ‘변화감지’ 요인이 새롭게 도출되었다. 셋째, 역량 구성 요인 간 관계를 구조화하여 밀레니얼 세대 팔로워십 역량 모형을 리더와 팔로워의 쌍방향 관계 (dyadic relationship)형성에 초점을 둔 역할형성이론(role-making theory)에 기반하여 제시하였다. 본 연구 는 최근 사회적, 문화적 변화의 중심축이 되고 있는 밀레니얼 세대의 특성을 반영한 팔로워십 역량 구성요인을 규명하였다는 점에서 학문적 의의가 있으며, HRD 부서에서 밀레니얼 세대 팔로워십 역 량개발 전략과 계획을 수립하는데 기초자료를 제공하였다는 점에서 실천적 의의가 있다. The purpose of this study is to provide followership implications in the theoretical and practical areas by developing a followership competency model considering the characteristics of the millennials, which have recently gained importance in Large Korea Corporate. In order to the research, conduct literature studies based on followership competency and prior studies of millennials, and conducted in-depth interviews with leaders and millennials followers working in large corporate. In addition, Delphi survey was conducted for a group of experts to derive the factors of the followership competency of millennials, and the competency model was completed. The research results that were arrived at through such a process are the following: First, the factors to the millennials followership competency were defined in three areas and 14 factors. Individual area consists of seven factors: learning agility, self-reflection, spontaneity, challenging spirit, positive attitude, executive ability, and ethical thinking. The relation area consists of four factors: empathy, cooperation, communication, and leader support. The organization area consists of three factors: organizational goal pursuit, change sensing, and problem solving. Second, redefined the millennials followership competency model which structuralized the relationship based on competency factors proposed a four steps role-making life cycle of leader and follower based on the role-making theory focusing on the formation of a dyadic relationship between leader and follower. Based upon all the result above, it has the academic significance in identified the factors that differentiated followership competence, reflecting the characteristics of the millennials. And providing the basis for establishing a followership competencies development plan in the HRD department.
URI
https://scholar.kyobobook.co.kr/article/detail/4050028167719https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/173820
ISSN
1598-396x
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE