363 0

북한영화의 국제 교류 관계 연구(1945-1972):소련⋅동유럽을 중심으로

Title
북한영화의 국제 교류 관계 연구(1945-1972):소련⋅동유럽을 중심으로
Other Titles
A Study on the Relationship of International Exchanges in North Korean Films (1945-1972): Centered on the Soviet Union and Eastern Europe
Author
정태수
Keywords
해방; 소련영화; 주체사상; 다변화 외교; 영화교류; 동유럽; liberation; Soviet cinema; juche idea; diversified diplomacy; film exchange; Eastern Europe
Issue Date
2020-12
Publisher
한국영화학회
Citation
영화연구, NO 86, Page. 77-113
Abstract
1945년 해방이후부터 주체사상을 통치이념으로 명문화한 1972년까지 북한영화의 대외교류 방식의 변화과정은 김일성의 권력구축 과정과 연동되어 있다. 그것의 첫 번째 과정은 해방이후부터 1948년 북한정권 수립, 1956년 이전까지 소련영화들이 북한 전역에 살포되고 상영됨으로써 쏘련의 다양한 문화적 현상을 적극적으로 수용했던 시기를 들 수 있다. 또 다른 변화과정은 북한 스스로가 자주성과 독자성에 근거하여 1955년 12월김일성에 의해 주체의 개념이 등장했던 시기를 들 수 있다. 이것을 보여준 것이1956년 북한의 다변화 외교방침 선언이었다. 영화교류는 이러한 북한의 정치적목표와 변화에 따랐다. 그 결과 소련과의 일방적 교류관계는 상호교류의 형태로조정되기 시작했다. 이와 같은 방식은 동유럽 국가들에게도 적용되었다. 이러한 상호교류의 관계는 1965년 4월 인도네시아 반둥에서 사상에서의 주체, 정치에서의 주체, 경제에서의 자립, 국방에서의 자위라는 개념으로 주체사상을설명하고 공식화 하면서 북한의 영화교류는 세 번째 변화를 맞이하게 된다. 즉주체개념에서 주체사상으로의 공식화는 또 다른 차원으로의 새로운 변화를 맞이한 것이다. 이러한 변화를 상징적으로 보여주고 있는 것이 국제영화축전의 적극적인 참여와 외교관계를 수립한 국가들에게 북한영화들을 적극적으로 상영했다는 사실이다. 이것은 북한에서 영화교류의 성격이 독자적이고 자주적인 지향에의해 적극적인 공세적 관계로 전환했다는 것을 의미한다. 이처럼 이 시기 북한의 영화교류는 소련에 의한 일방적 수용에서 이념적 동질성을 지닌 중국, 동유럽, 그리고 아시아, 아프리카의 제3세계 국가들로 확대하면서 점차 자신들의 사상을 전파하는 방식으로 나아갔다. 이것은 영화가 북한의 정치권력 변화의 전위대 역할을 하였고, 그것이 이 시기 북한 영화의 내용과 형식형성에 중요한 영향을 미쳤다는 것을 말한다. Since liberation in 1945, the process of changing the mode of foreign exchange of North Korean films has been linked to the power-building process of Kim Il-sung until 1972, when the Juche ideology was defined as the governing ideology. Its first course is the period from liberation to the establishment of the North Korean regime in 1948 and before 1956, when Soviet films were distributed and screened throughout the country, actively embracing various cultural phenomena of the Soviet Union. Another process of change is when the concept of the Juche emerged by Kim Il-sung in December 1955 on the basis of its independence and identity of North Korea itself. What showed this was North Korea’s declaration of a diversified foreign policy in 1956. Film exchanges followed these political goals and changes in North Korea. As a result, one-sided exchange relations with the Soviet Union began to be adjusted in the form of mutual exchanges. This approach has also been applied to Eastern European countries. North Korea’s film exchanges marked the third change in April 1965 when the two sides explained and formalized the Juche idea in Bandung, Indonesia, under the concept of self-reliance in thought, self-reliance in politic, self-reliance in economy and self-defense in national defense. In other words, the formalization of the concept of self-reliance from the concept of self-reliance to the idea of self-reliance marks a new shift to another dimension. Symbolizing this change is the fact that North Korean films have been actively screened to countries that have established diplomatic relations and active participation in international film festivals. This means that the nature of film exchanges in North Korea has shifted to an active offensive relationship by its independent and independent orientation. As such, North Korea’s film exchanges during this period gradually moved from unilateral acceptance by the Soviet Union to third-world countries with ideological homogeneity in China, Eastern Europe and Asia and Africa, spreading their ideas. This means that the film served as a potential force for political change in North Korea, and that had an important impact on the content and formative formation of North Korean films during this period.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10507979&language=ko_KR&hasTopBanner=truehttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/173213
ISSN
1598-9682
DOI
10.17947/FS.2020.12.86.77
Appears in Collections:
COLLEGE OF ART AND PHYSICAL EDUCATION[S](예술·체육대학) > THEATER AND FILM(연극영화학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE