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dc.contributor.author이수기-
dc.date.accessioned2022-09-07T05:04:05Z-
dc.date.available2022-09-07T05:04:05Z-
dc.date.issued2020-12-
dc.identifier.citation한국도시설계학회지, v. 21, NO 6, Page. 105-120en_US
dc.identifier.issn2713-6671-
dc.identifier.issn1598-0650-
dc.identifier.urihttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10512444&language=ko_KR&hasTopBanner=true-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/172893-
dc.description.abstract공유(공공)자전거가 여가 수단을 넘어 통근 통행수단으로 자리 잡기 위해서는 자전거 대여소주변의 환경 특성과 통행 특성을 이해하는 것이 매우 중요하다. 따라서 본 연구에서는 서울시공유자전거를 대상으로 주중 오전 출근 시간대 자전거 이용에 영향을 미치는 출발지와 도착지특성 그리고 최단거리주행경로 특성을 분석한 후 시사점을 도출했다. 분석 결과를 정리하면 첫째, 단독주택이나 다세대 주택과 같이 소규모 주거 필지가 밀집되어 있는 지역의 대여소에서 통행이 빈번하게 발생한 것을 확인하였다. 아파트 단지 밀집지역과 비교할 때 소규모 필지가 밀집한 주거지역은 높은 보행 유발환경을 가지고 있고, 이러한 특성은 공유자전거 수요에도 영향을미치는 요소로 볼 수 있다. 둘째, 지하철 출입구까지 거리가 먼 대여소에서 공유자전거 출발과도착이 많이 발생하는 것으로 나타났다. 이는 공유자전거가 최초 출발지와 대중교통 승차지점,􀀁 대중교통 하차지점과 최종목적지 사이를 연결해 주는 퍼스트 마일(first􀀁 mile) 또는 라스트 마일(last􀀁 mile)? 이동수단으로 활용될 수 있음을 시사한다. 셋째, 경로 길이 대비 자전거전용도로와보행자겸용도로 비율이 높은 곳에서 공유자전거 주행이 많은 것으로 나타났다. 특히, 보행자겸용도로는 자전거와 보행자가 도로를 함께 사용하므로 상호 안전한 통행이 가능하도록 충분한공간의 확보와 교통안전 시설의 설치가 필요하다. It is important to understand the bicycle rental station’s environment and travel behaviors, for a shared bicycle to take its place in commuting mode. Therefore, this study analyzed not only the characteristics of origin and destination for public bike sharing users, but also the characteristics of shortest travel path during the commuting time period in the weekdays. To summarize the results, first, this study confirmed that the generation of public bike sharing trip was high in the areas with detached single-family houses or multi-family houses. In general, the areas with detached single-family or multi-family houses are more likely to increase walking trips which are associated with the demand of public bike sharing. Second, it appears that there are many departures and arrivals of shared bicycles at rental stations far from the subway entrance. This means that the shared bicycle is used as a first mile or last mile transportation that connects between the first point of departure and the getting-on point of public transportation, and the getting-off point and the last point of destination. Third, a lot of shared bicycles are used in places where the ratio of bicycle lanes and bicycle-pedestrian multi-use lanes to the path length is high. Bicycle-pedestrian multi-use lanes need to secure sufficient space to enable safe travel because bicycles and pedestrians use the road together.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국도시설계학회en_US
dc.subject공유자전거en_US
dc.subject입지특성en_US
dc.subject이동경로특성en_US
dc.subject자전거 도로en_US
dc.subjectPublic Bike Sharingen_US
dc.subjectLocational Characteristicsen_US
dc.subjectTravel Path Characteristicsen_US
dc.subjectBike Laneen_US
dc.title출근시간대 공유자전거 출발·도착지 및 최단이동경로 특성 분석-서울시 공유자전거 2017 통행 OD자료를 중심으로en_US
dc.title.alternativeAnalysis of Origin-Destination Characteristics and the Shortest Travel Path of Public Bike Users in the Morning Peak-Hour Period - Focused on the 2017 Travel OD Data of Public Bike Sharing in Seoul, Koreaen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no6-
dc.relation.volume21-
dc.identifier.doi10.38195/judik.2020.12.21.6.105-
dc.relation.page105-120-
dc.relation.journal도시설계-
dc.contributor.googleauthor사, 경은-
dc.contributor.googleauthor서, 지민-
dc.contributor.googleauthor이, 수기-
dc.relation.code2020040081-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF ENGINEERING[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF URBAN PLANNING AND ENGINEERING-
dc.identifier.pidsugielee-
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