349 0

중국 대학생들의 탄막동영상 이용 만족도 결정 요인

Title
중국 대학생들의 탄막동영상 이용 만족도 결정 요인
Other Titles
Determinants of Satisfaction for Using Barrage Video among Chinese University Students
Author
전범수
Keywords
사회적 시청; 탄막동영상; 이용 동기; 만족도; 장르 다양성; social viewing; barrage video; motives; viewing satisfaction; genre diversity
Issue Date
2022-02
Publisher
동국대학교 영상문화콘텐츠연구원
Citation
영상문화콘텐츠연구, NO 25, Page. 5-29
Abstract
이 연구는 중국 대학생들의 탄막동영상 이용 동기 및 만족도에 영향을 미치는 요인들을 살펴보기 위한 것이다. 주요 연구 결과들은 다음과 같다. 첫째, 중국 대학생들의 탄막동영상 시청 동기 요인은 자기표현 동기와 사회적 소통 동기 등 2가지 요인들로 나타났다. 탄막동영상을 이용하는 동기는 자신의 의견이나 감정을 표현하거나 또는 타인과의 소통 목적이 중요하다는 것이다. 둘째, 중국 대학생들의 탄막동영상 만족도는 대체로 자기표현이나 사회적 소통 동기들에 의해 가장 큰 영향을 받는 것으로 나타났다. 개별 회귀 모델에서는 이용량이 증가하거나 이용 콘텐츠 장르 다양성이 확대될 때, 그리고 온라인이나 오프라인 친구 규모가 클수록 탄막동영상 만족도 역시 부분적으로 증가했다. 그러나 독립 변수들을 통합한 회귀 모델에서는 이용 동기를 제외한 나머지 요인들은 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. This study examines the social viewing effects of barrage video on satisfaction among Chinese university students. The major results were as following: firstly, there were two motives including self-expression and social communication for using barrage video among university students. Secondly, two motives for using barrage video were strongly related to the degree of user satisfaction. In addition, the amount of viewing time, genre diversity in using barrage video, and social factors including the number of online and offline friends were positively related to the degree of user satisfaction. Each factor was significant at the separated regression model. However, those factors were not significant at the combined regression model. Because both motives for using barrage video were the most significant two factors in explaining user satisfaction.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11032439https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/170947
ISSN
2005-4424
DOI
10.24174/jicc.2022.02.25.5
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE