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트랜스미디어 스토리텔링, 역동적 참여와 융합 그리고 공유의 즐거움: 콘텐츠IP 비즈니스를 중심으로

Title
트랜스미디어 스토리텔링, 역동적 참여와 융합 그리고 공유의 즐거움: 콘텐츠IP 비즈니스를 중심으로
Other Titles
Transmedia Storytelling: Dynamic Engagement, Convergence and Pleasure of Sharing - Focusing on Contents IP Business
Author
박기수
Keywords
트랜스미디어 스토리텔링; 콘텐츠IP; 트랜스미디어스토리월드; 전환; 세계관 구축; 융합; 참여; 공유; 팬덤; Transmedia Storytelling; Content Intellectual Property; Transmedia Storyworld; Adaptation; Universe Building; Convergence; Engagement; Sharing
Issue Date
2021-10
Publisher
인문콘텐츠학회
Citation
인문콘텐츠, NO 62, Page. 37-55
Abstract
본고는 콘텐츠IP(Intellectual Property) 비즈니스를 활성화하기 위한 구체적인 방법론으로 트랜스미디어 스토리텔링에 주목하고, 그것의 구현 전략을 탐구하기 위한 것이다. 최근 콘텐츠IP의 가치와 중요성이 강조되고 다양한 방식의 비즈니스가 활발히 전개되고 있음에도 불구하고, 그것의 구체적인 전략에 대한 연구는 아직 미흡한 것이 현실이다. 이에 본고에서는 콘텐츠IP 활성화의 구현 전략으로서 트랜스미디어 스토리텔링에 주목하였다. 본고에서는 기존의 트랜스미디어 스토리텔링에 대한 논의를 바탕으로 출발하지만, 개념적 파악 보다는 구체적인 구현 및 전개 양상을 중심으로 현재적 의미의 트랜스미디어 스토리텔링의 특성을 규명하였다. 현재 콘텐츠 현장에서 대상, 구현방식, 수익구조, 전개 양상 등에서 다양하게 전개되고 있는 콘텐츠IP를 중심으로 한 개방적인 연계와 융합의 역동적 양상을 트랜스미디어 스토리텔링으로 파악할 수 있다면, 그 개념 역시 보다 유연하고 개방적인 접근으로 변화 양상을 파악할 필요가 있기 때문이다. 무엇보다 콘텐츠IP 비즈니스에서는 확장 가능성과 지속 가능성이 중요하다. 이를 전제로 한 콘텐츠의 융합 및 전개 양상을 파악하기 위해서는 현재적 의미에서 트랜스미디어 스토리텔링의 구현 동력에 주목해야 한다. 본고에서는 그것을 ‘역동적 참여와 개방적 융합 그리고 자발적 공유의 즐거움 창출’로 파악하였다. 콘텐츠IP 비즈니스나 트랜스미디어 스토리텔링은 개별 콘텐츠의 독립성과 트랜스미디어스토리월드의 통합성을 전제로 하며, 그것의 역동적인 지속-강화-확장의 동력은 향유자의 참여와 연계 그리고 공유의 즐거움을 통해 창출되는 까닭이다. This article is written to pay attention to Transmedia storytelling as specific methodology and investigate its materialization strategy, with the purpose of vitalizing contents IP. While the value and importance of contents IP has recently been emphasized and diverse methods of the business have been embodied, the reality is that research about its specific strategy is insufficient. Accordingly, this article paid close attention to Transmedia storytelling as a specific materialization strategy for contents IP vitalization. While starting from the discussion over existing Transmedia storytelling, this article concentrated on the specific aspects of materialization and development; it focused more on identifying the features of today’s Transmedia storytelling than its conceptual understanding. Contents IP is diversely developed in contents fields nowadays; if its dynamic aspect of open affiliation and convergence can be understood through Transmedia storytelling, the change of its notion should also be understood in more flexible and open approach. Moreover, because extensibility and sustainability are the two key elements in the business of contents IP, both universe building based on affiliation and convergence and users’ constant engagement and sharing are essential. In order to seek methods to vitalize contents IP, this article paid great attention to the motivity of Transmedia storytelling’s materialization, identifying it as ‘dynamic engagement, open convergence, and pleasure of voluntary sharing’ in conclusion. Through this research, it is confirmed that the business of contents IP or Transmedia storytelling presuppose both the independibility of individual contents and integrity of the story world, and that motivity of its dynamic sustenance-reinforcement-extension is created through engagement, convergence and pleasure of sharing.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10617824https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/170232
ISSN
1975-4469; 2671-8707
DOI
10.18658/humancon.2021.09.37
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > ETC
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