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비대면 진료를 위한 TEMI UI/UX 디자인 개발

Title
비대면 진료를 위한 TEMI UI/UX 디자인 개발
Author
김지영
Keywords
비대면 진료; 사용자경험 디자인; 테미; 서비스 로봇; Non-face-to-face Treatment; UX Design; TEMI; Service Robot
Issue Date
2021-12
Publisher
한국디자인리서치학회
Citation
한국디자인리서치 6. 4 (2021): 240-250.
Abstract
본 연구는 비대면 진료를 위한 테미의 UI/UX 디자인을 사용자 입장에서 개발하였다. 비대면 진료 및 치료를 위한 UX 디자인 기반 인공지능 헬스케어 로봇 시스템 개발 연구의 기초 자료로 활용된다. 2020년 2019년 12월 중국에서 최초로 발견된 코로나 19가 전 세계로 확산된 이후 모든 분야에서 바이러스 감염 방지와 격리 불안감을 해소하기 위한 비대면(언택트) 서비스가 시작되었다. 이후 감염에 대한 노출이 많은 병원에서 비대면 진료에 대하 논의가 급부상 되었다. 이로 인한 진료 또는 치료를 위해 병원을 내원 한 환자와 의료진의 접촉을 최소화하고 진료 할 수 있는 비대면 진료에 대한 연구의 필요성이 대두되고 있다. 인공지능의 발달로 최근 서비스 로봇을 활용 한 환자의 진료 전 문진을 하는 병원들이 확대되고 있으며 본 연구에서는 서비스 로봇 테미를 활용한 비대면 문진표 작성의 UI/UX 디자인 개발을 하고자 한다. 본 연구에서는 비대면 진료 및 치료를 위한 UX 디자인 기반의 인공지능 헬스케어 로봇 시스템 개발에 대한 연구로 비대면 문진표 작성에 대한 테미의 UI/UX 디자인 개발을 목적으로 한다. 연구방법으로는 비대면 진료와 서비스 로봇의 문헌과 사례조사를 실시하였다. 2021년 7월~8월의 병원을 방문한 환자들의 관찰과 인터뷰를 통해 환자의 여정맵이 개발되었으며, 환자와 테미의 접점에서 테미의 UI/UX 디자인 프로토타입이 개발되었다. 여정 맵을 기반으로 한 진료 전 문진표 작성에 대한 테미의 UI/UX 디자인 개발의 프로토타입에서 첫째, 환자의 증상에 대한 정확한 상태를 전달할 수 있는 정보의 시각화 둘째, 진료의 과정과 소요시간 같은 대기 환자의 서비스 측면을 고려한 디자인 셋째, 병원을 찾는 연령층에 대한 사용자 입장에서의 UX디자인 개발을 제안하였다.;This study developed the UI/UX design of Temi for non-face-to-face treatment from the user s point of view. It is used as basic data for research on the development of an artificial intelligence healthcare robot system based on UX design for non-face-to-face treatment and treatment. Since COVID-19, which was first discovered in China, spread around the world in December 2019, non-face-to-face (untact) services have been launched in all fields to prevent virus infection and relieve quarantine anxiety. Since then, discussions on non-face-to-face treatment for hospitals that are exposed to infectious environments have emerged rapidly. As a result, there is a need for research on non-face-to-face treatment that can minimize contact between patients and medical staff who visit the hospital for treatment or treatment. With the development of artificial intelligence, hospitals that conduct medical examinations of patients using service robots are expanding recently, and this study aims to develop UI/UX design for non-face-to-face questionnaire preparation using service robot Temi. This study aims to develop Temi s UI/UX design for non-face-to-face questionnaire preparation in a study on the development of an artificial intelligence healthcare robot system based on UX design for non-face-to-face treatment and treatment. As a research method, literature and case studies of non-face-to-face treatment and service robots were conducted. The patient s journey map was developed through observation and interviews with patients who visited the hospital from July to August 2021, and the UX/UI design prototype of Temi was developed at the contact point between the patient and Temi. In the prototype of Theme s UI/UX design development for the preparation of a travel map, first, visualization of information that can convey the exact status of the patient s symptoms, third, design considering the service aspects of waiting patients such as treatment process and time required, and UX design development from the user s point of view.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010028700428https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/169568
ISSN
2508-2817
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E](공학대학) > ETC
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